A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 270800 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #160 Gepost op: 25 maart 2009, 21:48:44
Het is namelijk een gegeven dat veel huisartsen totaal niet meer geschikt zijn om écht te handelen in acute situaties.

Ik zou het op prijs stellen als je dit hard kunt maken. Huisartsen genieten 1 jaar van hun opleiding op de SEH. Daar leren ze handelen in acute situaties.

Groet,
HapAmbu


Bart S

  • Gast
Reactie #161 Gepost op: 25 maart 2009, 21:57:54
Mijn ervaring is toch anders... 9 van de 10 keer krijgt de HA er niet eens een naaldje in (als 'ie het al probeert).... ook heb ik al verschillende malen een HA een ECG op zijn kop zien houden.

Andere vraag: hoeveel A1 rij je nu gemiddeld als HAP chauffeur? Is het voldoende om goed geoefend te blijven?


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #162 Gepost op: 25 maart 2009, 22:14:47
Mijn ervaring is toch anders... 9 van de 10 keer krijgt de HA er niet eens een naaldje in (als 'ie het al probeert).... ook heb ik al verschillende malen een HA een ECG op zijn kop zien houden.

Andere vraag: hoeveel A1 rij je nu gemiddeld als HAP chauffeur? Is het voldoende om goed geoefend te blijven?

Hoi Bart,

Je eerste punt: Ervaringen verschillen. Maar je kan niet alle artsen overal over een kam scheren. Ik heb ook wel ervaringen met ambulance verpleegkundigen die er naast zaten, maar dat zegt niks over ambulance verpleegkundigen in het algemeen. Als nou uit onderzoek of vragenlijsten blijkt dat het zo is, wordt het een ander verhaal en zeg ik niks meer.
Je tweede punt: erg afhankelijk van de dienst, maar ook van de opleiding. Wij worden steeds bijgeschoold. Of het voldoende is weet ik niet. Veel ongevallen gebeuren er volgens mij niet met HAP auto's tijdens A1 (kan ik niet met cijfers onderbouwen!), maar daar staat natuurlijk tegenover dat ze minder A1 rijden  :). Ik rijd 1x per week op de HAP en heb gemiddeld om de dienst een A1. Maar dan natuurlijk altijd verdeeld in 4 diensten geen en 1 dienst 3 achter elkaar  :D.Vaste chauffeurs doen er (in A'dam) natuurlijk meer. Met zeven auto's waren er in 2008 dacht ik tegen de 700 spoedritten. Dit zal vast minder worden door de nieuwe gemaakte afspraken over wanneer de HAP rijdt en wanneer de ambulance, die overigens wel bijdragen aan betere efficientie. Aan de andere kant, minder ritten is minder oefening... interessant puntje. Ben benieuwd wat anderen hierover gaan zeggen! Ik weet het even niet. Laat het alleen niet verzanden in een discussie over wie er beter rijdt, want dan krijgen we vast een "nou, ik rij anders al 10 jaar schadevrij"-effect...


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #163 Gepost op: 25 maart 2009, 22:22:52
Hoi Bart S,

Is het voldoende om goed geoefend te blijven?

Dit kan nog weleens interessant worden:

De assistente bepaald de urgentie van de af te leggen visite. Wanneer er daadwerkelijk met OGS gereden wordt bepaald de arts. Vaak komt het voor dat de arts niet wil dat het een A1 wordt. Veel minder vaak komt het voor dat de arts een 'dringende visite' opschaald naar een spoedvisite. Kortom als de HAP auto's met A1 rijden is dat een beslissing van de arts.

Ik merk vaak een terughoudendheid van artsen in het A1 rijden, terwijl de assistente al een urgentiecriterium eraan heeft verbonden. Wat er daadwerkelijk met spoed, dus binnen 15 minuten, wordt gezien is een klein deel van het aantal visites die bij de HAP binnenkomen, die door de assistente wordt beoordeeld als 'spoed'. Het aantal spoedritten bij de HAP zouden dus veel hoger kunnen zijn.

Onze ervaring in spoedrijden is natuurlijk niet als die van een ambulancechauffeur. Met 2 spoedritten per maand (dit is mijn gemiddelde, en ik werk zo'n 6 a 8 diensten per maand) weet ik niet of de HAP chauffeurs genoeg oefening krijgen. Maar in onze opleiding zit wel een gedeelte waarbij er veel aandacht gevestigd wordt op gevaren tijdens A1 ritten, en op het rijden van een A1 rit. Zodra ik een spoedrit ga doen, besef ik wel degelijk dat er anders gereden wordt. En daarnaast worden we gecertificeerd, met een herhaling van de rijvaardigheidslessen.

Mijn ervaring is toch anders... 9 van de 10 keer krijgt de HA er niet eens een naaldje in (als 'ie het al probeert).... ook heb ik al verschillende malen een HA een ECG op zijn kop zien houden.
Daarnaast heb ik een hele andere ervaring met huisartsen dan jij, of jij hebt pech dat je de hele tijd de minder ervaren artsen tegenkomt. Of ik heb het geluk met ervaren artsen te mogen werken...... O0

Groet,
HapAmbu


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #164 Gepost op: 25 maart 2009, 22:23:27
Steven78,

Je was me net voor.....

Groet


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #165 Gepost op: 25 maart 2009, 22:35:46
Steven78,

Je was me net voor.....

Groet

Ja, ik zie het. Maar horen wij niet hard aan de studie te zijn of al te slapen wegens de lange dag morgen in plaats van hier ons overal mee te bemoeien?  ;) Ik in elk geval wel, dus zie de voortgang van de discussie morgen weer tegemoet!


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #166 Gepost op: 25 maart 2009, 22:50:07
Mijn dienst begint morgen pas om 17h. Tijd genoeg voor een discussie....


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #167 Gepost op: 25 maart 2009, 22:53:23
Recent zijn de voertuigen van de HAP in Haarlem uitgerust met lokators en C2000 portofoons op de chauffeur. Hierdoor is het veel makkelijker voor de MKA om een HAP voertuig direct op te roepen en in te zetten voor een spoedeisende hulpverlening.

En zoals al eerder in dit topic heeft de HAP meerwaarde, zeker bij de hypo, acute buiken, koortsstuip, HVS etc.

Maar indien er geen andere mogelijkheden zijn, zet ik de HAP in bij ongevallen, zoals een valpartij met waarschijnlijk een kneuzing of snywonden en ga zo maar door. Zeker door de C2000 portofoons op de chauffeur en het gebruik van lokators op de voertuigen kunnen zij veel vaker ingezet worden. En gaat dus de frequntie van het spoedrijden omhoog voor de chauffeur, waardoor zij een beter inzicht krijgen van het "spoed-rijden"

RR (lang leve de opschaling)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #168 Gepost op: 26 maart 2009, 01:14:43
Spoedrijden verschilt idd per post / chauffeur. Ligt aan het spoedprotocol, dit is per post anders en nog wat andere zaken.
Ik werk fulltime als HAP-chauffeur, en raak zeker voldoende geoefend wat A1 rijden !!!
Volgens sommige heb ik er een abonnement op....

Wat klappers betreft, bij de organisatie waar ik werk. Is de laatste jaren 1 klapper met A1 geweest. Tegen véél klappers/schade's bij reguliere visite's.

En eigenlijk zouden alle HAP-voertuigen C2000 en locaters moeten krijgen...


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #169 Gepost op: 26 maart 2009, 08:26:24
Spoedrijden verschilt idd per post / chauffeur. Ligt aan het spoedprotocol, dit is per post anders en nog wat andere zaken.
Ik werk fulltime als HAP-chauffeur, en raak zeker voldoende geoefend wat A1 rijden !!!
Volgens sommige heb ik er een abonnement op....

Wat klappers betreft, bij de organisatie waar ik werk. Is de laatste jaren 1 klapper met A1 geweest. Tegen véél klappers/schade's bij reguliere visite's.

En eigenlijk zouden alle HAP-voertuigen C2000 en locaters moeten krijgen...

Maak ik hieruit op dat je mening herizen is?
Overigens is het logisch dat er meer schade bij regulier visites zijn, zeker in Amsterdam; Het lijk wel of die verdomde paaltjes en lantaarnpalen alleen maar opzij gaan als je zwaailicht en sirene voert!  ;D