A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 278861 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #180 Gepost op: 27 maart 2009, 13:32:11
Bedoel je dat er 8 maal een mobilofoon beschikbaar is voor de HAP?


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #181 Gepost op: 27 maart 2009, 15:49:30
Waarschijnlijk eerder dan je zal vermoeden. Alleen de verdere uitrolling binnen het Amsterdamse weet ik niet. Mogelijk dat er 8 mobilofoons ook beschikbaar komen. Ik weet wel voor welke dienst dat is, maar welke lokaties?

Blijft natuurlijk wel de terugkoppeling naar de CPA. Niet elke CPA zit te wachten op een HAP-voertuig dat zich aanmeldt en vervolgens alleen maar over de kaart zet schuiven, zonder enige idee wat ze aan het doen zijn. Totdat er stront aan de knikker is, want dan wil de arts een spoednummertje. Bij de implantatie van C2000 voor de HAP, had ik het verzoek gedaan om de chauffeurs bij elke rit te laten statussen. Dus niet alleen de spoednummers, maar elke rit. Vertrek naar patient, aankomst patient en vrij. Die status geeft de functionaliteit aan in het GIS. Dan weet ik ook dat de HAP beschikbaar is of niet. Maar helaas, dat zou teveel worden voor de chauffeurs, volgens derden. Jammer . . . . .

RR (Sepura eruit => Motorola erin, want dan kan Sepura daar in)

Pff, nee inderdaad, ik ben bang dat ik niet in staat ben om voor en na een rit op een knopje te drukken. Ik ben blij dat die 'derden' zo weinig vertrouwen in mijn kunnen hebben, want het zou echt teveel worden!  :-\


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #182 Gepost op: 27 maart 2009, 15:59:14
Pff, nee inderdaad, ik ben bang dat ik niet in staat ben om voor en na een rit op een knopje te drukken. Ik ben blij dat die 'derden' zo weinig vertrouwen in mijn kunnen hebben, want het zou echt teveel worden!  :-\
Moeilijk is het niet...statussen... maar om het consequent te doen :-[ :-X

JvO(mist nog weleens eens statusmomentje)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #183 Gepost op: 28 maart 2009, 23:44:17
De HAP en A1 rijden....
Daar is veel over te zeggen, zijn voor en tegenstanders van het rijden met prio 1.
In feite is er een huisartsenpost voor alle spoedeisende huisartsgeneeskundige klachten.
Welke huisartsgeneeskundige klachten zijn zo ernstig dat het het rijden met U1 noodzakelijk maakt ?
Ik ben als chauffeur van mening dat er geen noodzaak is tot het rijden met U1, wanneer een situatie als U1 aangemerkt wordt, moet je gewoon een ambulance sturen.
Deze zijn beter opgeleid én uitgerust. Het is namelijk een gegeven dat veel huisartsen totaal niet meer geschikt zijn om écht te handelen in acute situaties. Kennis is er wel, maar .....
Het zou in de toekomst mooi zijn als alle medische (hulp)vragen op één en dezelfde lokatie binnenkomen. Van daar uit kan dan gekeken worden; huisarts of ambulance. Zo voorkom je (zo ver als mogelijk) dat een ambulance rijdt op een melding voor de huisarts en omgekeerd.
Op de post waar ik werk rijdt je nogal eens een keer samen met de ambulance naar een melding! Totaal overbodig, kost extra geld en tijd.

Het kan zijn omdat ik hier nooit mee te maken heb omdat ik niet in deze tak werkzaam ben, maar ik ben het absoluut niet met je eens.
Je spreekt in mijn ogen nogal minachtend. De inzet van een HAP ( extra beschikbare handen ) bovenop de sterkte van een ambu kan net een mensenleven redden.
Maar mocht het bij jou en je naasten voorkomen dat men net 1 van de 2 niet heeft gestuurd dan moet je hier niet komen uithuilen.

Leuk dat jij als chauffeur je menig hebt maar als ik je werkgever was zou ik je per dorect ontslaan.
Je bent hulpverlener aan hen die dat behoeven en als je het er niet mee eens bent zoek dan gewoon ander werk.
Volgens mij wist je vooraf en anders tijdens je opleiding wat je werk in zou gaan houden.

Kortom ik ben van mening dat je niet moet discuseren over geld als het om mensenlevens gaat.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #184 Gepost op: 29 maart 2009, 00:08:04
De posten in Amsterdam ( Prinsengracht Zh, Lucas Andreas ZH, Wibautstraat, Boven Ij ZH, Bijlmerdreef, Trompenburgstraat) rijden allemaal met OGS

Dat deze locatie's met OGS rijden heb ik sinds oktober 2008 regelmatig meegemaakt. Tijdens mijn diensten in de avond- en nachtdiensten kwam ik per dienst ontelbaar vaak over de Wibautstraat.
Heb jullie vaak genoeg zien rijden met en zonder OGS. Rijden jullie nou zoveel A1 ritten of leek het maar zo ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #185 Gepost op: 29 maart 2009, 09:51:20
In totaal zo'n 700 keer per jaar. Dit geldt voor 7 posten. Maar de post op de Wibautstraat is 's nachts erg druk en bedient de stadsdelen Amsterdam ZO, Zuid, Oost, Noord en Centrum. Vooral vanaf de Wibautstraat zullen dus veel A1 ritten plaatsvinden

Groet,
HapAmbu


Venneke82

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 130
Reactie #186 Gepost op: 29 maart 2009, 23:30:59
Het kan zijn omdat ik hier nooit mee te maken heb omdat ik niet in deze tak werkzaam ben, maar ik ben het absoluut niet met je eens.
Je spreekt in mijn ogen nogal minachtend. De inzet van een HAP ( extra beschikbare handen ) bovenop de sterkte van een ambu kan net een mensenleven redden.
Maar mocht het bij jou en je naasten voorkomen dat men net 1 van de 2 niet heeft gestuurd dan moet je hier niet komen uithuilen.

Leuk dat jij als chauffeur je menig hebt maar als ik je werkgever was zou ik je per dorect ontslaan.
Je bent hulpverlener aan hen die dat behoeven en als je het er niet mee eens bent zoek dan gewoon ander werk.
Volgens mij wist je vooraf en anders tijdens je opleiding wat je werk in zou gaan houden.

Kortom ik ben van mening dat je niet moet discuseren over geld als het om mensenlevens gaat.

Ik kom toevallig van een post vandaan waarvoor men enkel A1 reed voor zaken die de huisarts af kon doen zonder tussenkomst van de ambulance.Dit in tegenstelling tot de post waar ik nu werk. Gaat mij niet om het geld, maar feit is dat we maar relatief weinig ambulance's en huisartsen hebben. Die moet je gewoon goed inzetten. En door een andere triage, kun je beter een ambulance naar een infarct sturen. En een huisarts naar een hypo. Weet dat wanneer je als huisarts naar een persoon gaat met een hartinfarct, zonder meteen de ambulance te sturen, deze patient dus al gauw een delay heeft van 8/10 minuten. Die moet ie op de ambulance wachten, die door de huisarts als nog gebeld moet worden. Enig idee wat voor extra schade er dan kan ontstaan ? Daarnaast is A1 rijden niet zonder gevaar en mag je gerust afwegen waarvoor je wel en niet met A1 rijdt !


Julia

  • Gast
Reactie #187 Gepost op: 1 april 2009, 06:24:49
Mijn ervaring is toch anders... 9 van de 10 keer krijgt de HA er niet eens een naaldje in (als 'ie het al probeert).... ook heb ik al verschillende malen een HA een ECG op zijn kop zien houden.

Andere vraag: hoeveel A1 rij je nu gemiddeld als HAP chauffeur? Is het voldoende om goed geoefend te blijven?

Hoi Bart,

Mijn ervaring is anders , het zou ook kunnen dat het aan mijn instelling ligt maar zodra ik de meldkamer heb gebeld voor een patient die ingestuurd moet worden dan leg ik bijna automatisch een waaknaald klaar, even een blik wisselen met de HA om zijn goedkeuring te vragen en ja, in 8 a 9 van de 10 keer doet de HA in elk geval een poging om een naald in te brengen.
Waarom zou je met je handen over elkaar gaan zitten wanneer je bij de patient toch op de ambulance wacht.


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #188 Gepost op: 1 april 2009, 19:22:56
In de Achterhoek is het bij het bellen van de HAP in geval van nood altijd de vraag hoe lang het duurt voordat hij er is...
Het werkgebied van de huisartsenpost Achterhoek oost bestrijkt de gemeenten Oost Gelre (borculo / eibergen / ruurlo), lichtenvoorde-groenlo, Winterswijk en Aalten.
Een giga-werkgebied voor 1 HAP-autootje tijdens de nachtelijke uren, én met één beschikbare dokter, die de hele nacht aan het tuffen is.
Als je op de post komt als patiënt kan het zijn dat de doc onderweg is en je een uur moet wachten (eigen ervaring). Gelukkig is het ziekenhuis aan de andere kant van de weg.
Overigens, voor diezelfde regio maar 2 ambulances beschikbaar... 1 reanimatie, geen busjes meer...
En beide diensten moeten soms van de ene kant naar de andere kant racen, over de onverlichte en bosrijke B-wegen.
Die 15 minuten is soms verdomde lastig te halen voor de jongens in de gele auto's.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #189 Gepost op: 22 mei 2011, 15:22:10
Hoe is het geregeld, met betrekking tot spoedritten bij een huisartsen post ? Wanneer rijd men A1 ?

Afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=52480.0
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !