A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 270824 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #200 Gepost op: 26 augustus 2011, 13:58:23
Bij de ambulancedienst wordt vrijwel iedere 112-melding met A1 gereden.

Kul! Vaak genoeg onder een A2, of ritten worden niet gehonoreerd, of worden doorgezet naar elders, etc.


Bij de HAP wordt de melding eerst beoordeeld door een gediplomeerd assistente,

En op de meldkamer door een verpleegkundig centralist.


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #201 Gepost op: 26 augustus 2011, 15:20:21
...of ritten worden niet gehonoreerd...

Ik durf dat te betwijfelen.
Bijzonder vaak moet ik naar meldingen, die in eerste instantie via 112 zijn binnengekomen, waar de ambulance ter plaatse is, maar toch vraagt of de huisarts langs wil komen.
Als ik ze te plaatse vraag waarom ze niet hebben vervoerd, maar toch beoordeling van een arts willen, is het vrijwel altijd: "Ja, ik denk dat het niets is, maar laat voor de zekerheid toch maar de huisarts even kijken." Let wel: dan is er reeds uitgebreid anamnese en lichamelijk onderzoek gedaan.
En daarom lijkt het mij stug dat er 112-meldingen zijn waar iemand in paniek om een ambulance vraagt en er vervolgens geen rit wordt gehonoreerd...


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #202 Gepost op: 26 augustus 2011, 15:43:22
Bij de ambulancedienst wordt vrijwel iedere 112-melding met A1 gereden.

Inderdaad kul. Ja, de ambulance rijdt veel A1, maar dat is toch ook het hele idee? Als ik op de hap zoveel U1 zou rijden dan gaat er of iets grondig mis met de triage of de meldkamer heeft voor de gein de 112 lijn naar ons doorgeschakeld. In principe weten de meeste mensen nog wel dat ze bij levenbedreigende zaken 112 moeten bellen, vandaar meer A1.

Bijzonder vaak moet ik naar meldingen, die in eerste instantie via 112 zijn binnengekomen, waar de ambulance ter plaatse is, maar toch vraagt of de huisarts langs wil komen.

Maar zijn ze dan met A1 gegaan? En als het verhaal, na triage, een A1 indicatie geeft, dan ga je toch? Het feit dat er ACHTERAF niks aan de hand is of er voor de zekerheid een arts komt kijken zegt niks over het telefoongesprek.

Uiteindelijk bellen mensen (doorgaans) in een levensbedreigende situatie 112 en anders de HAP. En in BEIDE gevallen wordt er voor niks gereden, zowel spoed als niet-spoed, omdat de melding om wat voor reden dan ook (triage, paniek, moeilijk uit te vragen) niet aansluit bij wat er daadwerkelijk aan de hand is. Mensen die over welke dienst dan ook roepen dat er te pas en te onpas met blauw wordt gereden hebben gewoon geen idee. En dit laatste slaat dan toch ook een beetje op jou, let_there_be_yellow....  ::)


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #203 Gepost op: 26 augustus 2011, 15:58:05
Volgens mij gaat het in deze topic over de HAP.
Ik zeg nergens dat de ambulance te veel met blauw rijdt.
Ik zeg nergens dat ik een hekel heb aan rijden met blauw.
Ik zeg alleen dat de HAP minstens net zo doordacht spoedritten rijdt als de ambulance.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #204 Gepost op: 26 augustus 2011, 16:49:26
Ik zeg nergens dat de ambulance te veel met blauw rijdt.
Nee, maar zo klinkt het wel:
Citaat
Bij de ambulancedienst wordt vrijwel iedere 112-melding met A1 gereden.
Ik zeg nergens dat ik een hekel heb aan rijden met blauw.
Klopt, helemaal niemand heeft het daarover.
Ik zeg alleen dat de HAP minstens net zo doordacht spoedritten rijdt als de ambulance.
Volgens mij overtreft de HAP de triage volgens jou:
Citaat
Ik denk juist dat er voor de HAP meer overwegingen worden gemaakt dan bij de ambulance !

98uiye Ik ben een pietje precies....


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #205 Gepost op: 26 augustus 2011, 21:14:38
Het komt wel eens voor dat het gewenst is dat een HA even zelf komt kijken ja. Geheel casusafhankelijk, soms is telefonisch overleg niet voldoende maar moet ie zelf misschien e.e.a. constateren of beoordelen..

Vwb die niet gehonoreerde ritten: zelfs mensen die een taxi willen bellen 112, of geen beltegoed meer hebben, of hun grote teen hebben gestoten, of liefdesverdriet hebben, of voor de 6e keer die dag POB hebben en allang zijn gezien op de SEH... of of of... O0

En soms is er gewoon geen acute vervoersindicatie, hoe je de casus ook wendt of keert. Maar is verdere actie of kennisgeving aan bijv. een HA wel gewenst..


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #206 Gepost op: 27 augustus 2011, 12:01:59
Het komt wel eens voor dat het gewenst is dat een HA even zelf komt kijken ja. Geheel casusafhankelijk, soms is telefonisch overleg niet voldoende maar moet ie zelf misschien e.e.a. constateren of beoordelen..

Het komt in Amsterdam geregeld voor dat de HAP via de MKA een visite aangeboden krijgt wat een probleem betreft, zonder tussenkomst van ambulance. Deze inschatting wordt dus al door de meldkamer triagist gemaakt.

Wat let_there_be_yellow in eerste instantie probeert te benadrukken is het feit dat de HAP goede overwegingen maakt wanneer er een A1 rit wordt gereden. De indicatie voor een spoedrit wordt nl alleen gemaakt door de visiterende HA, en dat terwijl de triage assistent een visite met een bepaalde urgentie heeft verbonden


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #207 Gepost op: 27 augustus 2011, 12:22:27
Wat let_there_be_yellow in eerste instantie probeert te benadrukken is het feit dat de HAP goede overwegingen maakt wanneer er een A1 rit wordt gereden. De indicatie voor een spoedrit wordt nl alleen gemaakt door de visiterende HA, en dat terwijl de triage assistent een visite met een bepaalde urgentie heeft verbonden

Dank u !


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #208 Gepost op: 31 augustus 2011, 20:40:30
Even totaal iets anders!

hoe DENKEN jullie zelf over het rijden onder U1?

Zelf heb ik nooit gekozen voor deze chauffeurs baan om het rijden met U1. Als geneeskunde student met nog een bachelor van een andere studie op zak wilde ik vooral graag praktijk ervaring opdoen tijdens de visites. Ik ontken zeker niet dat ik het rijden van een U1 rit zie als de krenten in de pap voor een HAP chauffeur. We trainen erop, we worden doodgegooid met de theorie en als je dan een U1 mag rijden komt het helemaal op jou aan! Bij een visite heb je altijd de arts die uiteraard verantwoordelijk is en die bepaald wat er gedaan wordt. en bij de rit niet.

Ik kan dan ook altijd erg slecht tegen collegas die ik wel eens tegenkom en super onverschillig erbij zitten en quasi nonchelant roepen: achh dat rijden met blauw hoeft van mij allemaal niet zo. En die zich vervolgens alleen maar druk maken om welke shift van de nachtdienst ze mogen slapen.
Als chauffeur heb ik dan zoiets: LETS GO! even knallen!
Maar goed dat kan ook mijn leeftijd/ervaring/enthousiasme zijn, en dat verwacht ik ook niet perse van elke collega maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie er allemaal over denken?

Ben ik te enthousiast of waren mijn collega's gewoon wat te stoffig?:P


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #209 Gepost op: 31 augustus 2011, 20:48:15
Even totaal iets anders!

hoe DENKEN jullie zelf over het rijden onder U1?

Zelf heb ik nooit gekozen voor deze chauffeurs baan om het rijden met U1. Als geneeskunde student met nog een bachelor van een andere studie op zak wilde ik vooral graag praktijk ervaring opdoen tijdens de visites. Ik ontken zeker niet dat ik het rijden van een U1 rit zie als de krenten in de pap voor een HAP chauffeur. We trainen erop, we worden doodgegooid met de theorie en als je dan een U1 mag rijden komt het helemaal op jou aan! Bij een visite heb je altijd de arts die uiteraard verantwoordelijk is en die bepaald wat er gedaan wordt. en bij de rit niet.

Ik kan dan ook altijd erg slecht tegen collegas die ik wel eens tegenkom en super onverschillig erbij zitten en quasi nonchelant roepen: achh dat rijden met blauw hoeft van mij allemaal niet zo. En die zich vervolgens alleen maar druk maken om welke shift van de nachtdienst ze mogen slapen.
Als chauffeur heb ik dan zoiets: LETS GO! even knallen!
Maar goed dat kan ook mijn leeftijd/ervaring/enthousiasme zijn, en dat verwacht ik ook niet perse van elke collega maar ik was gewoon benieuwd hoe jullie er allemaal over denken?

Ben ik te enthousiast of waren mijn collega's gewoon wat te stoffig?:P

Sorry, maar voor mij is dit niet de mentaliteit die hoort bij een veilige rit met OGS...