Omdat de huisarts in zijn eigen praktijk met een populatie van ongeveer een 2000 tot 4000 patiënten praktisch er tussenin werkt en daarom redelijk snel ter plaatse is omdat er over het algemeen een gebiedje van 1 tot 2 vierkante kilometer moet worden gedekt..
In de weekend situatie spreek je voor de visite-arts plots over een populatie van 250.000 tot 350.000 patiënten in een gebied dat enkele tientallen vierkante kilometers groot is.
Ruud
Hehe... toch jammer dat deze open deur nog ingetrapt moest worden voor dat andere mensen het ook begrijpen. Maar dit is inderdaad een belangrijke reden.
Als geneeskunde student begon ik mijn opleiding met vooroordeel tov huisartsen. Ze deden vooral veel niet en verwezen niet door als het zou moeten en zijn niet echte macho's. Nu 5 jaar later en 2,5 jaar ervaring op de HAP rijker is mijn beeld totaal veranderd. Natuurlijk zullen huisartsen af en toe niet verwijzen waar dat misschien wel had gemoeten. Maar dat staat in geen verhouding tot het aantal patiënten dat zij al adequaat hebben verwezen of thuis hebben behandeld. Mensen horen alleen de keren dat het niet goed gaat. Als er 1 drugssmokkelaar op schiphol aankomt is dat meteen het systeem wat niet deugt, terwijl al 1000 smokkelaars wel zijn opgepakt. Echter iedereen herinnert zich die ene. Dat is bij alle functies waar een schifting gemaakt moet worden zo. Ik heb het idee dat deze misvatting ook bij veel ambulance-personeel leeft. Puur omdat als zij vaker komen op het moment dat de huisarts het niet meer af kan of die ene patiënt treffen waarbij het niet goed ging. Als we op alle meldingen van de HAP een ambu zouden afsturen dan zou de zorg onbetaalbaar zijn.
Ik ben bij zoveel POB's, persoon praat vreemd, benauwdheid, epileptische insulten etc geweest waar uiteindelijk het verhaal minder ernstig is dan het lijkt en er uiteindelijk geen vervoer nodig was. Dat wordt vergeten.
Bovendien is de HAP tegenwoordig zo uitgerust, dat zelfs als wij ook rijden naar een spoed situatie dat wij adequaat hulp kunnen bieden. ( Als wij de ambu laten komen zit er al een naaldje in, evt zuurstof, evt al medicatie gegeven, een ziekenhuis geregeld).
En natuurlijk is dat niet zo zwart wit, want ik ken ook voldoende huisartsen die erg terughoudend daarin zijn, maar het begint wel steeds beter te worden.
Daarbij kan ik me ook voorstellen dat het soms voor ambulance personeel over kan komen alsof ze alleen een veredelde taxi zijn omdat alles al geregeld is, maar het gaat niet om ego's, maar om het feit dat de patient zo snel mogelijk de juiste zorg krijgt.
Dat de huisarts geen adequate spoedeisende zorg kan leveren op de HAP is in mijn ogen niet per definitie waar.
Ik draai 2 diensten in de week en rij gemiddeld per dienst een keer spoed. In mijn ogen is niet het aantal spoedritten maar meer je persoonlijkheid van belang in het adequaat kunnen rijden met OGS. Let's be honest. Het is geen rocketscience.