A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 270833 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #250 Gepost op: 16 juni 2013, 16:52:56
Citaat
Ik vraag me eigenlijk wel eens af waarom een huisarts op zaterdag (buiten kantooruren) spoedritten heeft met A1, en op maandag middag om 13:00 er geen enkele huisarts een chauffeur is voor spoedritten en daar kennelijk dus geen behoefte, of noodzaak aan is (spoedritten).
Omdat er tijdens kantooruren meer Ambulance's en huisartsen beschikbaar zijn dan in het weekend misschien?

Citaat
Wat ik ook niet echt begrijp is waarom mensen bij noodgevallen het nummer van de huisarts gaan opzoeken en hem/haar bellen en niet gewoon 112 bellen.
Omdat de mensen meer "een relatie" hebben met hun huisarts dan met 112.
De drempel om 112 te bellen ligt bij de meeste mensen erg hoog.....enerzijds goed, anderzijds ook weer niet.

Citaat
Bij een melding haalt de brandweerman met de piketauto de huisarts op en dan kunnen ze samen op pad.  Gewoon maar een idee wat me te binnen schoot.
Lekker loslaten dat idee.....

Waarom een brandweerman koppelen aan een huisarts? Gooi dan de disciplines lekker door elkaar en laat de Politie ook nog wat doen :-)

De HAP Chauffeur is een vakgebied geworden sinds 2001 waarin ook medisch assisteren een handeling geworden is.
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #251 Gepost op: 16 juni 2013, 17:04:24
Citaat van: VKRC link=msg=1174041 date=1371394376

Lekker loslaten dat idee.....

Waarom een brandweerman koppelen aan een huisarts? Gooi dan de disciplines lekker door elkaar en laat de Politie ook nog wat doen :-)

De HAP Chauffeur is een vakgebied geworden sinds 2001 waarin ook medisch assisteren een handeling geworden is.

Omdat de brandweer nu al als first responder uitrukt in sommige plaatsen naar medische meldingen (niet alleen reanimaties, maar alle A1 ritten voor ambulances.) Waarom zou je 2 brandweermannen sturen als je ook een brandweerman + huisarts kunt sturen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #252 Gepost op: 16 juni 2013, 17:07:46
Citaat van: VKRC link=msg=1174041 date=1371394376
Omdat er tijdens kantooruren meer Ambulance's en huisartsen beschikbaar zijn dan in het weekend misschien?


Aantal Ambulances lijkt me een onzinnig argument want dat weet ik als burger in nood niet die moet kiezen welk nummer ik eens zal gaan bellen, en als je belt voor een ambulance sturen ze geen huisarts omdat de ambulance niet beschikbaar is. HAP is ook helemaal niet bedoelt om spoedritten van Ambulances over te nemen. (Wel om het aantal ritten te verminderen natuurlijk, zaken die niet kunnen wachten tot maandag, maar ook geen ambulance waard zijn.)

Aantal huisartsen lijkt me ook niet echt heel plausibele verklaring voor het wel of geen spoedritten. Omdat er meer huisartsen zijn hoeven ze ineens geen spoedritten meer uit te voeren????


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #253 Gepost op: 16 juni 2013, 17:12:09
Citaat
en als je belt voor een ambulance sturen ze geen huisarts omdat de ambulance niet beschikbaar is
Sorry dat ik je beeld even ga wijzigen, dat gebeurd wel in de praktijk  ;)
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #254 Gepost op: 16 juni 2013, 17:34:35
Citaat van: auditor link=msg=1174046 date=1371395266
Aantal Ambulances lijkt me een onzinnig argument want dat weet ik als burger in nood niet die moet kiezen welk nummer ik eens zal gaan bellen, en als je belt voor een ambulance sturen ze geen huisarts omdat de ambulance niet beschikbaar is. HAP is ook helemaal niet bedoelt om spoedritten van Ambulances over te nemen. (Wel om het aantal ritten te verminderen natuurlijk, zaken die niet kunnen wachten tot maandag, maar ook geen ambulance waard zijn.)

Aantal huisartsen lijkt me ook niet echt heel plausibele verklaring voor het wel of geen spoedritten. Omdat er meer huisartsen zijn hoeven ze ineens geen spoedritten meer uit te voeren????

Hier gebeurt dat dus wel. Op het moment dat er echt geen ambu beschikbaar is wordt de HAP gestuurd worden. Mocht er dan toch nog een ambu nodig zijn kunnen deze vaak met A2 tp komen wat voor de MKA weer prettig is. En wat denk je wat er gebeurt als alle U1 getriageerde ritten automatisch doorgeschoven worden naar de ambu? Dan mogen ze het huidige wagenpark en personeel wel flink uitbreiden. En de burger in nood gaat echt niet moeilijk doen of het nu een ambu of een HAP is...ze zijn blij dat er hulp is.

Wat maakt het nu uiteindelijk uit of nu een ambu of een HA met A1/U1 naar een patient gaan die bv een hypo heeft. Ze zijn beide in staat om deze patient te helpen.Je kan bijna zeggen dat als je wilt dat de HAP chauffeurs "beter" spoed gaan rijden en zo meer geoefend blijven er veel meer vanuit de MKA's A/U1 zulk soort ritten worden doorgeschoven.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #255 Gepost op: 16 juni 2013, 17:56:54
Citaat van: Defflynn link=msg=1174053 date=1371396875
Hier gebeurt dat dus wel. Op het moment dat er echt geen ambu beschikbaar is wordt de HAP gestuurd worden. Mocht er dan toch nog een ambu nodig zijn kunnen deze vaak met A2 tp komen wat voor de MKA weer prettig is. En wat denk je wat er gebeurt als alle U1 getriageerde ritten automatisch doorgeschoven worden naar de ambu? Dan mogen ze het huidige wagenpark en personeel wel flink uitbreiden. En de burger in nood gaat echt niet moeilijk doen of het nu een ambu of een HAP is...ze zijn blij dat er hulp is.

Wat maakt het nu uiteindelijk uit of nu een ambu of een HA met A1/U1 naar een patient gaan die bv een hypo heeft. Ze zijn beide in staat om deze patient te helpen.Je kan bijna zeggen dat als je wilt dat de HAP chauffeurs "beter" spoed gaan rijden en zo meer geoefend blijven er veel meer vanuit de MKA's A/U1 zulk soort ritten worden doorgeschoven.

Mijn punt is niet dat de huisarts niet de juiste persoon is om de zorg te leveren. Dat kunnen ze vast prima, mijn punt is: waarom wel op zondag maar niet op maandag.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #256 Gepost op: 16 juni 2013, 21:58:42
Omdat de huisarts in zijn eigen praktijk met een populatie van ongeveer een 2000 tot 4000 patiënten praktisch er tussenin werkt en daarom redelijk snel ter plaatse is omdat er over het algemeen een gebiedje van 1 tot 2 vierkante kilometer moet worden gedekt..
In de weekend situatie spreek je voor de visite-arts plots over een populatie van 250.000 tot 350.000 patiënten in een gebied dat enkele tientallen vierkante kilometers groot is.

Ruud


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #257 Gepost op: 16 juni 2013, 23:33:20
Citaat van: VKRC link=msg=1174041 date=1371394376

Waarom een brandweerman koppelen aan een huisarts? Gooi dan de disciplines lekker door elkaar en laat de Politie ook nog wat doen :-)

De HAP Chauffeur is een vakgebied geworden sinds 2001 waarin ook medisch assisteren een handeling geworden is.

Lijkt mij een strak plan. Een politiebeambte mee op de hap auto. Vooral bij psychiatrische patiënten met honkbalknuppels achter de deur en Rambo messen op het bijzettafeltje mag van mij een agent mee... ;)


VKRC

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
    • www.DeVerkeersregelaarsCentrale.nl
Reactie #258 Gepost op: 16 juni 2013, 23:36:23
 ;D dat gaat echt niet gebeuren....meestal gooien ze die dan juist in de Gele bus...en rijden ze er in hun eigen auto "Misschien" wel achteraan lol
De Verkeersregelaars Centrale | [url=http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/vacat


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #259 Gepost op: 20 juni 2013, 06:55:53
Citaat van: RuudF link=msg=1174156 date=1371412722
Omdat de huisarts in zijn eigen praktijk met een populatie van ongeveer een 2000 tot 4000 patiënten praktisch er tussenin werkt en daarom redelijk snel ter plaatse is omdat er over het algemeen een gebiedje van 1 tot 2 vierkante kilometer moet worden gedekt..
In de weekend situatie spreek je voor de visite-arts plots over een populatie van 250.000 tot 350.000 patiënten in een gebied dat enkele tientallen vierkante kilometers groot is.

Ruud

Hehe... toch jammer dat deze open deur nog ingetrapt moest worden voor dat andere mensen het ook begrijpen. Maar dit is inderdaad een belangrijke reden.

Als geneeskunde student begon ik mijn opleiding met vooroordeel tov huisartsen. Ze deden vooral veel niet en verwezen niet door als het zou moeten en zijn niet echte macho's. Nu 5 jaar later en 2,5 jaar ervaring op de HAP rijker is mijn beeld totaal veranderd. Natuurlijk zullen huisartsen af en toe niet verwijzen waar dat misschien wel had gemoeten. Maar dat staat in geen verhouding tot het aantal patiënten dat zij al adequaat hebben verwezen of thuis hebben behandeld. Mensen horen alleen de keren dat het niet goed gaat. Als er 1 drugssmokkelaar op schiphol aankomt is dat meteen het systeem wat niet deugt, terwijl al 1000 smokkelaars wel zijn opgepakt. Echter iedereen herinnert zich die ene. Dat is bij alle functies waar een schifting gemaakt moet worden zo. Ik heb het idee dat deze misvatting ook bij veel ambulance-personeel leeft. Puur omdat als zij vaker komen op het moment dat de huisarts het niet meer af kan of die ene patiënt treffen waarbij het niet goed ging. Als we op alle meldingen van de HAP een ambu zouden afsturen dan zou de zorg onbetaalbaar zijn.

Ik ben bij zoveel POB's, persoon praat vreemd, benauwdheid, epileptische insulten etc geweest waar uiteindelijk het verhaal minder ernstig is dan het lijkt en er uiteindelijk geen vervoer nodig was. Dat wordt vergeten.
Bovendien is de HAP tegenwoordig zo uitgerust, dat zelfs als wij ook rijden naar een spoed situatie dat wij adequaat hulp kunnen bieden. ( Als wij de ambu laten komen zit er al een naaldje in, evt zuurstof, evt al medicatie gegeven, een ziekenhuis geregeld).
En natuurlijk is dat niet zo zwart wit, want ik ken ook voldoende huisartsen die erg terughoudend daarin zijn, maar het begint wel steeds beter te worden.
Daarbij kan ik me ook voorstellen dat het soms voor ambulance personeel over kan komen alsof ze alleen een veredelde taxi zijn omdat alles al geregeld is, maar het gaat niet om ego's, maar om het feit dat de patient zo snel mogelijk de juiste zorg krijgt.
Dat de huisarts geen adequate spoedeisende zorg kan leveren op de HAP is in mijn ogen niet per definitie waar.

Ik draai 2 diensten in de week en rij gemiddeld per dienst een keer spoed. In mijn ogen is niet het aantal spoedritten maar meer je persoonlijkheid van belang in het adequaat kunnen rijden met OGS. Let's be honest. Het is geen rocketscience.