Ik moet de reactie van Bart onderschrijven.
Genoeg adequate huisartsen.
Ik zal nog een stukje verder gaan in mijn observatie (en ja, dat mag ik, omdat ik eerst HBO-Verpleegkunde heb gestudeerd (duaal) en daarna pas ben overgestapt naar Geneeskunde):
De verpleegkundigen die altijd iets te zeuren hebben over Huisartsen, zijn met name degenen die via de IC-route op de ambulance zijn gekomen. Zij varen op de gedachte dat ze slimmer zijn dan een arts. Dat komt, omdat ze op de IC vaak geconfronteerd werden met een jonge, onervaren arts-assistent, die (inderdaad), lang niet alles wist van de technische aspecten.
De verpleegkundigen die via de SEH-route op de ambulance komen, zijn vaak veel beter in het inschatten van de waarde van de andere discipline.
En dan weer even ontopic: mijn 'heftige' rit van laatst (ambulance 15-713):
Oproep via C2000 van de MKA: Geen ambulances beschikbaar en wij het dichtst in de buurt van iemand met een tongbloeding. Blijkt een 1/4 van z'n tong verwijderd te zijn vanwege een tumor. Netjes een week fraxiparine en nu weer gestart met een oplaaddosis coumarines. Wat krijg je dus: een niet te stelpen bloeding. Bij aankomst al fors bloedverlies. Ik geef de situatie door aan de MKA en krijg als reactie: "Fijn dat je het even doorbelt, maar ik heb nog steeds niets beschikbaar. Zal m'n best doen de auto uit Delft voor je vrij te maken (mocht je niet ter plaatse bekend zijn: Delft is een stukkie rijden van Scheveningen)."
Met andere woorden: Jullie staan er alleen voor en zorg maar dat je de situatie meester blijft.
Dus gelukkig maar dat er in no-time een infuus inzat en de zak NaCl aanhing. Daarnaast met een stapel gaasjes in de mond toch proberen enige tegendruk te geven. Het was een bende (overal bloed), maar de situatie was onder controle.
Ik denk dat iedere verpleegkundige die dan nog zegt: "Als jullie al het werk al hebben gedaan, dan maakt dat ons alleen nog maar een veredelde taxi.", compleet niet doorheeft hoe het werkt. De HAP is een (wellicht nieuwe) schakel in de professionele acute zorg en geen concurrent.