A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 274821 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

DF

• Forum gebruiker
Reactie #280 Gepost op: 3 april 2015, 14:32:28
In Friesland rijdt de dokterswacht ook geen urgentie 1. De zwaailampen zijn niet aangesloten. Beetje vreemd, want in Groningen en Drenthe rijden ze wel urgentie 1 en we hebben sinds een jaar en dag een noord Nederlandse meldkamer.

hulpdienstje

• Junior gebruiker
  • **
  • EHBO, Chauffeur Huisartsenpost
Reactie #281 Gepost op: 30 april 2015, 12:51:38
Weet toevallig iemand of de hap terneuzen ook met blauw zwaailicht en sirene rijden,gezien ze in Zeeland bijna allemaal met OGS rijden.

Groet Marc

hulpdienstje

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #282 Gepost op: 12 juli 2015, 17:07:59
Ik heb vernomen dat het in de toekomst(hoelang het nog duurt weet ik niet)verplicht wordt dat de HAP ook met toeters en bellen gaat rijden.
In nederland zijn nu nog ik geloof 4 posten die zonder toeters en bellen rijden.
Wie weet of het waar is dat het in de toekomst verplicht gaan worden.

gr

Venneke82

• Forum gebruiker
Reactie #283 Gepost op: 23 november 2015, 03:10:39

Beste,

Ben je ook in de gelegenheid om je bron te delen ?
Er zijn nog diverse posten die niet met OGS rijden, van de posten die dit al wel doen zijn de protocollen erg verschillend.

Gr.

hulpdienstje

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #284 Gepost op: 25 november 2015, 00:08:56
Idd er zijn nog een aantal posten die zonder OGS rijden maar wel U1/A1 ritten rijden.
Ik geloof dat er in nederland zo 5 posten zijn waarvan ik weet dat ze zonder OGS rijden,dit omdat ze geen toestemming van de MKA krijgen of het bestuur huisartsten van de HAP het nog niet willen.
Wel hebben de meesten HAP posten OGS op de wagen,maar van de posten die nog zonder rijden zitten ze weleenswaar op de auto en werkt alles maar mogen nog niet met OGS rijden van de MKA/Bestuur.

Beetje krom dat ze dan wel de U1/A1 ritten rustg aan gaan rijden!!  ^-^

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #285 Gepost op: 25 november 2015, 08:23:19
Citaat van: hulpdienstje link=msg=1387194 date=1448406536
Idd er zijn nog een aantal posten die zonder OGS rijden maar wel U1/A1 ritten rijden.
Ik geloof dat er in nederland zo 5 posten zijn waarvan ik weet dat ze zonder OGS rijden,dit omdat ze geen toestemming van de MKA krijgen of het bestuur huisartsten van de HAP het nog niet willen.
Wel hebben de meesten HAP posten OGS op de wagen,maar van de posten die nog zonder rijden zitten ze weleenswaar op de auto en werkt alles maar mogen nog niet met OGS rijden van de MKA/Bestuur.

Beetje krom dat ze dan wel de U1/A1 ritten rustg aan gaan rijden!!  ^-^

Waarom zou een MKA dat niet goed vinden?

Nu bezorgt de MKA zichzelf alleen maar werk omdat dit meer huisartsenritjes oplevert voor een ambulancedienst, er van uitgaande dat de regie/triagearts de "echte" U1 tjes doorzet naar de MKA aangezien daar ook gewoon 15 minuten voor staat.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

hulpdienstje

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #286 Gepost op: 27 november 2015, 11:37:31
Citaat van: RemRoof link=msg=1387211 date=1448436199
Waarom zou een MKA dat niet goed vinden?

Nu bezorgt de MKA zichzelf alleen maar werk omdat dit meer huisartsenritjes oplevert voor een ambulancedienst, er van uitgaande dat de regie/triagearts de "echte" U1 tjes doorzet naar de MKA aangezien daar ook gewoon 15 minuten voor staat.

RemRoof

Idd raar dat er in sommige regio's door de mka geen toestemming gegeven wordt. Maar hun wel worden gevraagd om voor de mka een A1 rit te rijden ivm geen beschikbare auto's.
Ik hoorde dat het verplicht gaat worden de de HAP met toeters en bellen moeten rijden weet niet of dit uiteraard waar is.

RemRoof

• docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #287 Gepost op: 27 november 2015, 12:00:05
Citaat van: hulpdienstje link=msg=1387800 date=1448620651
Idd raar dat er in sommige regio's door de mka geen toestemming gegeven wordt. Maar hun wel worden gevraagd om voor de mka een A1 rit te rijden ivm geen beschikbare auto's.
Ik hoorde dat het verplicht gaat worden de de HAP met toeters en bellen moeten rijden weet niet of dit uiteraard waar is.

Het lijkt mij niet meer dan logisch dat huisartsenritten worden afgehandeld door huisartsen. :-X

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.

hulpdienstje

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #288 Gepost op: 27 november 2015, 13:19:02
Citaat van: RemRoof link=msg=1387805 date=1448622005
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat huisartsenritten worden afgehandeld door huisartsen. :-X

RemRoof

Klopt huisartsenritten moeten door de huisartsen gereden worden.
Maar veel U1 ritten van de HAP kan de huisarts zelf af,denk bijv bij een hypo/hyperfentilatie en nog veel meer.En ter assisitentie rijden voor de MKA vindt ik ook wel goed.
Stel je voor bij een reanimatie als de HAP dichtbijzijnde is,elke seconde telt toch?

Venneke82

• Forum gebruiker
Reactie #289 Gepost op: 14 februari 2016, 23:01:55

We hebben in de verschillende situaties ook met geldstromen te maken ....

Daarnaast is het discutabel in hoeverre een A1 hulpvraag , nog onder de spoedeisende huisartsgeneeskundige zorg valt.
Zorg die overdag ook door huisartsen geleverd behoort te worden ...