A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 278794 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #291 Gepost op: 13 juni 2016, 08:06:38
Ik mis even de relatie tussen een spoedconsult van een psychiater en dit topic. 98uiye

Venneke82

• Forum gebruiker
Reactie #292 Gepost op: 26 juli 2016, 18:33:54
In zoverre ....

De regionale interventieteams geestelijke gezondheidszorg, hebben een behoorlijke regio en krijgen regelmatig te maken met acute nood bij een geesteszieke persoon. Interventie heeft dan ook niet plaats met OGS, maar gewoon met eigen (dienst) voertuig, onder geldende verkeerswetgeving.

En wat te denken van de verloskundige in den landen ? Bij nacht en ontij "spoeden" ze zich naar dames die verloskundige zorg nodig hebben , vrijwel altijd alleen en zowiezo zonder OGS.

In huisartsenpost land, rijden er regio's met OGS, met enkel amber of groen licht .... En gewoon zonder "iets".
Om over de uitrusting van deze voertuigen of training van de chauffeurs nog maar te zwijgen !

Tot het moment daar is dat huisartsenposten en daar werkzame personen zich dienen te conformeren aan een huisartsgeneeskundige afgeleide van het LPA, meer dan de huidige standaarden ....
Denk ik dat een echte U1 hulpvraag aan de ambulance zou moeten worden uitbesteed, spoedzorg die een huisarts zelf kan leveren ( en e.v. overdag ook zelf doet ) kan dan onder een urgentie 2 gereden worden.
Artsen spoed laten rijden voor zaken welke ze tijdens kantooruren ook zonder spoed afhandelen, omdat het "kan" ....
Het NTS systeem zoals gehanteerd wordt zegt bij urgentie 1 immers ook ambulance / SEH.

Bart v Wijk

• Arts
  • Forum gebruiker
Reactie #293 Gepost op: 27 juli 2016, 11:47:19
Dat ben ik niet met je eens.

Acute psychische nood, waar direct een interventie moet plaatsvinden, wordt primair geborgd door ambulance en of politie, al dan met, daarna, ondersteuning van een dienstdoend psychiater onder een lagere urgentie. (deze gaat namelijk nooit naar binnen voordat zijn/haar veiligheid is gegarandeerd)

acute verloskundige hulp, zou in principe ook door de ambulance gewaarborgd moeten zijn, waardoor ook dan de noodzaak tot OGS bij een verloskundige vervalt. Dat er verloskundigen zijn die zelf alsnog hard rijden en soms een zwangere zelf meenemen naar het ziekenhuis ontken ik niet, maar is niet zoals het bedoeld is.

Er zijn voldoende indicaties te bedenken waarom de HAPs in Nederland wel OGS ritten zouden moeten uitvoeren:
1 afstanden in de dienst zijn groter dan in de dag praktijk, waardoor huisartsgeneeskundige spoedsituaties nu niet meer binnen een bepaalde tijd kunnen worden verzorgd
2 de haps fungeren als een rapid responder in de acute zorgketen; waarbij gedacht kan worden aan casus waarbij niet altijd vervoerd hoeft te worden ( hypoglycaemie, koortsstuip, of acute dyspnoe bij COPDers, of acute zorgvragen bij patienten die een comfort beleid nastreven en niet meer willen worden vervoerd)
3: kosten; de inzet van een spoedvisite van de hap is een stuk voordeliger dan een spoedinzet van een ambulance. bij een zorgvraag zoals hierboven, komt dat de kosten van de zorg ten goede, en kan bovendien de ambulance gespaard worden voor een inzet waar deze echt nodig is, en zo de aanrijtijd hier naar toe verbeterd worden.

Natuurlijk is in elk aspect van de zorg een grijs , overlappend gebied waar de ene keten-partner beter tot zijn recht komt dan de ander. Maar mijns inziens zijn er dus voldoende redenen waarom de HAP wel, en een psychiater en verloskundige niet met spoed zouden moeten rijden in de dienst. Maar goed, dat is mijn mening ;).
Daarnaast is het concept huisartsenpost(chauffeur) nog steeds in ontwikkeling, en wordt op verschillende manieren getracht om een zo uitgebreid mogelijke en uniforme opleiding te maken, waarmee de kwaliteit van de huisartsenpost, en hun uitrusting, naar een hoger niveau wordt getild. En alleen ervaring kan ons echt gaan leren of dit werkt of niet.

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #294 Gepost op: 27 juli 2016, 12:43:50
Paar weken geleden de huisarts bij mij in de straat met OGS naar een patiënt zien rijden. Ik snap echter niet helemaal waarom. Ambulance was al reeds te plaatse en was zonder spoed aan komen rijden (ik kan de ambu van verre horen aankomen). Patiënt was in zijn laatste uren, maar had wel veel pijn. Zou het kunnen dat de huisarts vanwege pijnbestrijding met OGS aankwam, welke de ambu niet mocht toedienen? Of zou het een eigen initiatief melding zijn geweest?
Hobby Bobby eenheid Den Haag

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #295 Gepost op: 27 juli 2016, 13:08:27
Citaat van: kaasje link=msg=1438972 date=1469616230
Paar weken geleden de huisarts bij mij in de straat met OGS naar een patiënt zien rijden. Ik snap echter niet helemaal waarom. Ambulance was al reeds te plaatse en was zonder spoed aan komen rijden (ik kan de ambu van verre horen aankomen). Patiënt was in zijn laatste uren, maar had wel veel pijn. Zou het kunnen dat de huisarts vanwege pijnbestrijding met OGS aankwam, welke de ambu niet mocht toedienen? Of zou het een eigen initiatief melding zijn geweest?

Naar de reden voor de A1 rit kun je als buitenstaander alleen maar gissen.

Wel is het zo dat een "eigen initiatief melding" niet bestaat en de A1 rit aangevraagd moet worden bij de meldkamer en alleen na toekenning van een ritnummer door de meldkamer de OGS rit uitgevoerd mag worden.
Het komt voor dat de ambupleeg ter plaatse met spoed een arts ter plaatse nodig had.

Ruud

kaasje

• Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • And as always, have nice day!
Reactie #296 Gepost op: 27 juli 2016, 14:15:36
Citaat van: RuudF link=msg=1438983 date=1469617707
Naar de reden voor de A1 rit kun je als buitenstaander alleen maar gissen.

Wel is het zo dat een "eigen initiatief melding" niet bestaat en de A1 rit aangevraagd moet worden bij de meldkamer en alleen na toekenning van een ritnummer door de meldkamer de OGS rit uitgevoerd mag worden.
Het komt voor dat de ambupleeg ter plaatse met spoed een arts ter plaatse nodig had.

Ruud
Thanks voor je antwoord  O0 Ik weet dat een eigen initiatief melding niet bestaat, bedoelde meer op eigen initiatief op deze manier gereageerd.
Hobby Bobby eenheid Den Haag

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #297 Gepost op: 27 juli 2016, 19:01:24
Citaat van: kaasje link=msg=1438991 date=1469621736
Thanks voor je antwoord  O0 Ik weet dat een eigen initiatief melding niet bestaat, bedoelde meer op eigen initiatief op deze manier gereageerd.

Een arts kan zelf besluiten onder A1 te gaan rijden. Voorwaarde is wel dat deze een ritnummer krijgt van de meldkamer, een chauffeur zal nooit rijden zonder nummer. De boetes zijn  voor de chauffeur.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #298 Gepost op: 28 juli 2016, 02:28:04
Citaat van: kaasje link=msg=1438991 date=1469621736
Thanks voor je antwoord  O0 Ik weet dat een eigen initiatief melding niet bestaat, bedoelde meer op eigen initiatief op deze manier gereageerd.Citaat: kaasje (Gisteren om 12:43:50)

Met A1 een huisarts ter plekke krijgen? Ik ken daar geen enkele relevante indicatie voor.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EM physician

• AIOS
  • Forum gebruiker
Reactie #299 Gepost op: 28 juli 2016, 07:09:43
Ik ken geen enkele relevante indicatie om voor ieder rood stop licht te wachten terwijl je op weg bent naar een acute patiënt.