A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 274826 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #220 Gepost op: 4 oktober 2011, 09:19:34
Misschien bedoel je hetzelfde... Bevoegd ben je door opleiding enzovoorts. Bekwaam is veel subjectiever. Als voorbeeld: ik ben bevoegd om een maagsonde in te brengen, maar heb dit al zo'n tijd niet gedaan dat ik mezelf niet meer bekwaam acht. Dit geldt voor spoedrijden net zo en is waarschijnlijk hoe CM het bedoelt. Echter kan je jezelf ook bekwaam houden op andere manieren door bijvoorbeeld bijscholing, maar ook tijdens gewone ritten stilstaan bij 'hoe je het zou doen als het een spoedrit was'. Maar nogmaals, bekwaam is een subjectief begrip.

Voordat de HAP bij ons spoed is gaan rijden is er een onderzoek gedaan naar de haalbaarheid ervan. Één van de vragen die naar boven kwam was inderdaad: hoe staat het met de geoefendheid van de chauffeurs? Rijden zij voldoende A1/U1 ritten om geoefend te blijven?


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #221 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:04:54
Voordat de HAP bij ons spoed is gaan rijden is er een onderzoek gedaan naar de haalbaarheid ervan. Één van de vragen die naar boven kwam was inderdaad: hoe staat het met de geoefendheid van de chauffeurs? Rijden zij voldoende A1/U1 ritten om geoefend te blijven?

Goed idee, met als aanvulling dat het per persoon zal verschillen. Sommige mensen rijden misschien 10 spoedritten per dag en zijn onbekwaam, een ander 1 per maand en is bekwaam. Natuurlijk kom je dan nog op het mooie rijtje Bewust Bekwaam, Bewust Onbekwaam, Onbewust Bekwaam en Onbewust Onbekwaam....  ;)


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #222 Gepost op: 4 oktober 2011, 14:07:12
Misschien bedoel je hetzelfde... Bevoegd ben je door opleiding enzovoorts. Bekwaam is veel subjectiever. Als voorbeeld: ik ben bevoegd om een maagsonde in te brengen, maar heb dit al zo'n tijd niet gedaan dat ik mezelf niet meer bekwaam acht. Dit geldt voor spoedrijden net zo en is waarschijnlijk hoe CM het bedoelt. Echter kan je jezelf ook bekwaam houden op andere manieren door bijvoorbeeld bijscholing, maar ook tijdens gewone ritten stilstaan bij 'hoe je het zou doen als het een spoedrit was'. Maar nogmaals, bekwaam is een subjectief begrip.

Het is precies hoe ik het bedoelde. Bevoegd is een formaliteit, bekwaam is een ruim begrip.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


rooster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #223 Gepost op: 29 september 2012, 11:31:04
Sprak deze week iemand die gaat over de U1 ritten van HAP. Gemiddeldt rijd een HAP-ACH 0,5 ritten per maand met OGS(noorden des lands). Lijkt mij gewoon levens gevaarlijk! ondanks wat scholings wat ze dan krijgen, kun je na mijn idee nooit goed spoed rijden. Ik hoor hier op dit forum mensen praten dat de HAP naar 112 meldingen wordt gestuurd? Dit heb ik als ACH nog nooit meegemaakt, soms in zeldzame gevallen assisteren ze bij een reanimatie, maar dit heb ik nog niet mogen meemaken.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #224 Gepost op: 29 september 2012, 12:28:02
Sprak deze week iemand die gaat over de U1 ritten van HAP. Gemiddeldt rijd een HAP-ACH 0,5 ritten per maand met OGS(noorden des lands). Lijkt mij gewoon levens gevaarlijk! ondanks wat scholings wat ze dan krijgen, kun je na mijn idee nooit goed spoed rijden. Ik hoor hier op dit forum mensen praten dat de HAP naar 112 meldingen wordt gestuurd? Dit heb ik als ACH nog nooit meegemaakt, soms in zeldzame gevallen assisteren ze bij een reanimatie, maar dit heb ik nog niet mogen meemaken.

Beste Rooster,

Tja. Ik kan niet over het noorden praten, maar in amsterdam zijn er zo'n 700 U1 ritten van de HAP per jaar. Dat is zo'n twee per dag, verdeeld over zeven wagens (die niet allemaal alle diensten rijden). Grof gezegd rijden we hier per wagen twee tot drie U1 ritten per week. Is dat genoeg 'oefening'? Wanneer is het te weinig? En wanneer is het teveel? Wanneer slaat de nonchalance toe? Wat is genoeg scholing? 3 dagen theorie en praktijk, vervolgd door jaarlijks een opfris genoeg? Levensgevaarlijk. Tja. Omdat we minder spoedritten rijden, gebeuren er ook veel minder ongevallen met HAP wagens. Kip en het ei.... En wat doen we met al die andere diensten die zelden met toeters en bellen rijden? ProRail, EOD. Er zijn ook regio's waar de brandweer maar een paar keer per week met prio1 rijdt...

Naar jouw idee kunnen ze daar nooit goed spoed rijden, maar ik ben wel benieuwd naar wat meer inhoudelijke uitspraken. Wat mankeert er aan de opleiding, bijvoorbeeld. En zie alle bovenstaande 'wedervragen'. Jij kan er als professional vast wel goede uitspraken over doen en dan kan er ook iets goeds mee gebeuren. In zo'n rustige regio (en misschien overal) is er wellicht veel winst te behalen als een ACH af en toe 'les' geeft aan de HAP chauffeurs. Het zou zeker goed zijn voor de collegialiteit en samenwerking!


specialagent112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
Reactie #225 Gepost op: 29 september 2012, 23:24:32
Sprak deze week iemand die gaat over de U1 ritten van HAP. Gemiddeldt rijd een HAP-ACH 0,5 ritten per maand met OGS(noorden des lands). Lijkt mij gewoon levens gevaarlijk! ondanks wat scholings wat ze dan krijgen, kun je na mijn idee nooit goed spoed rijden. Ik hoor hier op dit forum mensen praten dat de HAP naar 112 meldingen wordt gestuurd? Dit heb ik als ACH nog nooit meegemaakt, soms in zeldzame gevallen assisteren ze bij een reanimatie, maar dit heb ik nog niet mogen meemaken.

Waarom zou je de HAP niet op 112 meldingen kunnen laten rijden? vooral in afgelegen dorpjes... waar een ambulance er zo'n 10/14 min over doet om op locatie te komen... Samenwerking tussen ambulance en Hap is goed... en voor diegene die hulp nodig heeft is het ook alleen maar positief..


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #226 Gepost op: 30 september 2012, 01:29:36
Waarom zou je de HAP niet op 112 meldingen kunnen laten rijden? vooral in afgelegen dorpjes... waar een ambulance er zo'n 10/14 min over doet om op locatie te komen... Samenwerking tussen ambulance en Hap is goed... en voor diegene die hulp nodig heeft is het ook alleen maar positief..

Dat hangt dan wel sterk van het soort melding af. De HAP is niet voor alles uitgerust en/of getraind. Daarbij is het met het reguliere werk al druk zat voor de HAP, dus zitten de meeste er waarschijnlijk niet op te wachten om ook nog een soort first responder te moeten worden.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #227 Gepost op: 30 september 2012, 21:09:13
Ik ben zelf ook werkzaam in het noorden van het land en rij ook weinig spoedritten. Maar heb wel 2 cursusdagen per jaar wat rijvaardigheid aangaat.......Je kan het ook anders bekijken. Omdat er zo weinig spoedritten zijn in het Noorden (Friesland mag niet met spoed rijden) word dus niet te pas en te onpas gebruik gemaakt van de zwaailampen.


rooster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #228 Gepost op: 2 oktober 2012, 11:20:45
Beste Rooster,

Tja. Ik kan niet over het noorden praten, maar in amsterdam zijn er zo'n 700 U1 ritten van de HAP per jaar. Dat is zo'n twee per dag, verdeeld over zeven wagens (die niet allemaal alle diensten rijden). Grof gezegd rijden we hier per wagen twee tot drie U1 ritten per week. Is dat genoeg 'oefening'? Wanneer is het te weinig? En wanneer is het teveel? Wanneer slaat de nonchalance toe?
Uit ervaring weet ik dat oefeningen met OGS een wassen neus is, dus moet je het echt hebben van je ervaringen, en die doe je niet op met 1 ogs rit per maand. Verder rij ik tussen de 25 en 50 spoed ritten per maand en de nonchalance staat echt niet toe, anders moet je een ander vak zoeken.
En wat doen we met al die andere diensten die zelden met toeters en bellen rijden? ProRail, EOD. Er zijn ook regio's waar de brandweer maar een paar keer per week met prio1 rijdt...
Goeie vraag, Mischien moeten we ons toch eens/weer afvragen wat de meerwaarde(afwegen extra risco's tegen tijdwinst) is voor sommige diensten met met ogs te gaan rijden. Voor de HAP vind ik het in elk geval een vraag stuk.


Naar jouw idee kunnen ze daar nooit goed spoed rijden, maar ik ben wel benieuwd naar wat meer inhoudelijke uitspraken. Wat mankeert er aan de opleiding, bijvoorbeeld. En zie alle bovenstaande 'wedervragen'. Jij kan er als professional vast wel goede uitspraken over doen en dan kan er ook iets goeds mee gebeuren....
Ik ben niet echt bekend met welke opleiding de HAP-CH krijgen, maar ik weet dat er in de praktijk nog steeds niet met ogs geoefend mag worden. Hier valt na mijn idee veel winst tehalen, en kun je onder gecontroleerde omstandig heden ervaring opdoen.

In zo'n rustige regio (en misschien overal) is er wellicht veel winst te behalen als een ACH af en toe 'les' geeft aan de HAP chauffeurs. Het zou zeker goed zijn voor de collegialiteit en samenwerking!....
Helemaal mee eens! Ik merk dat er (voor al met de oudere collegas van mij) nog wat oud zeer is van vroeger, en zou het goed zijn dat we nader tot elkaar zouden komen dmv "les" geven/ervaringen uit delen.


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #229 Gepost op: 3 oktober 2012, 21:57:04
Ik ben niet echt bekend met welke opleiding de HAP-CH krijgen, maar ik weet dat er in de praktijk nog steeds niet met ogs geoefend mag worden. Hier valt na mijn idee veel winst tehalen, en kun je onder gecontroleerde omstandig heden ervaring opdoen.

Dat geldt natuurlijk voor alle diensten, behalve de politie en de Amsterdamse brandweer. Als het goed is was jouw eerste keer ook bij je eerste dienst. Vrijwel precies een jaar geleden in dit topic had ik het nog over bevoegd en bekwaam. Daar zit het hem in, denk ik. Jij zet vraagtekens bij de U1 ritten voor de HAP. Ik nuanceer dat. Het verschilt per HAP en zelfs per persoon. Zoals ik al zei rijden we in Amsterdam flink wat meer ritten. Dat maakt mij als Amsterdamse chauffeur niet automatisch bekwamer dan een collega die minder ritten rijdt. Oefening (of routine) is goed, maar het netjes uitvoeren van de theorie en dat wat je op het gesloten circuit hebt geleerd is niet zomaar gekoppeld aan het aantal ritten dat je rijdt.

Al met al deel ik echt wel je mening van 'oefening baart kunst'. Tegelijkertijd zijn jouw ervaringen en observaties in het noorden misschien elders niet van toepassing. Of wel, natuurlijk! Je hebt mij nog geen U1 zien rijden... O0  ;D