Beste Rooster,
Tja. Ik kan niet over het noorden praten, maar in amsterdam zijn er zo'n 700 U1 ritten van de HAP per jaar. Dat is zo'n twee per dag, verdeeld over zeven wagens (die niet allemaal alle diensten rijden). Grof gezegd rijden we hier per wagen twee tot drie U1 ritten per week. Is dat genoeg 'oefening'? Wanneer is het te weinig? En wanneer is het teveel? Wanneer slaat de nonchalance toe?
Uit ervaring weet ik dat oefeningen met OGS een wassen neus is, dus moet je het echt hebben van je ervaringen, en die doe je niet op met 1 ogs rit per maand. Verder rij ik tussen de 25 en 50 spoed ritten per maand en de nonchalance staat echt niet toe, anders moet je een ander vak zoeken.
En wat doen we met al die andere diensten die zelden met toeters en bellen rijden? ProRail, EOD. Er zijn ook regio's waar de brandweer maar een paar keer per week met prio1 rijdt...
Goeie vraag, Mischien moeten we ons toch eens/weer afvragen wat de meerwaarde(afwegen extra risco's tegen tijdwinst) is voor sommige diensten met met ogs te gaan rijden. Voor de HAP vind ik het in elk geval een vraag stuk.
Naar jouw idee kunnen ze daar nooit goed spoed rijden, maar ik ben wel benieuwd naar wat meer inhoudelijke uitspraken. Wat mankeert er aan de opleiding, bijvoorbeeld. En zie alle bovenstaande 'wedervragen'. Jij kan er als professional vast wel goede uitspraken over doen en dan kan er ook iets goeds mee gebeuren....
Ik ben niet echt bekend met welke opleiding de HAP-CH krijgen, maar ik weet dat er in de praktijk nog steeds niet met ogs geoefend mag worden. Hier valt na mijn idee veel winst tehalen, en kun je onder gecontroleerde omstandig heden ervaring opdoen.
In zo'n rustige regio (en misschien overal) is er wellicht veel winst te behalen als een ACH af en toe 'les' geeft aan de HAP chauffeurs. Het zou zeker goed zijn voor de collegialiteit en samenwerking!....
Helemaal mee eens! Ik merk dat er (voor al met de oudere collegas van mij) nog wat oud zeer is van vroeger, en zou het goed zijn dat we nader tot elkaar zouden komen dmv "les" geven/ervaringen uit delen.