A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: A1 / spoedrit Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 270831 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #190 Gepost op: 22 mei 2011, 16:03:27
Bij een lage bloedsuiker bijvoorbeeld, geen ziekenwagen nodig want de huisarts kan dit zelf afhandelen maar enige spoed is wel vereist. Of bijvoorbeeld ast reanimatie als er geen 2de ziekenwagen beschikbaar is.

Hoe is trouwens de verdere procedure wat de collega aangaat. Heeft iemand het al eens meegemaakt dat een spoedrit verkeerd afliep? Ik hoor altijd van die enge verhalen dat je word gewassen en geschoren bij het openbaar ministerie en de kans bestaat dat er een art 5 word opgemaakt.


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #191 Gepost op: 22 mei 2011, 21:20:37
Hier in Den Haag is het :

- Bij (dreigende) levensbedreigende situaties waarbij in eerste instantie een ambu niet noodzakelijk is.(Zoals DF al aangaf)
- Bij meerdere A2/U2 visites kan er opgeschaald worden indien afstand , tijd of urgentie een dusdanig invloed hebben op het welzijn van de patient of andere patienten. De visitearts mag dus hierbij het urgentiebesluit van de regie/telefoonarts overrulen.

Al onze (opgeschaalde) A1 ritten melden wij aan bij het CPA. Wij hebben dus geen toestemming nodig van het CPA om met spoed te rijden.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #192 Gepost op: 22 mei 2011, 21:43:23
Hier in Den Haag is het :

- Bij (dreigende) levensbedreigende situaties waarbij in eerste instantie een ambu niet noodzakelijk is.(Zoals DF al aangaf)
- Bij meerdere A2/U2 visites kan er opgeschaald worden indien afstand , tijd of urgentie een dusdanig invloed hebben op het welzijn van de patient of andere patienten. De visitearts mag dus hierbij het urgentiebesluit van de regie/telefoonarts overrulen.

Al onze (opgeschaalde) A1 ritten melden wij aan bij het CPA. Wij hebben dus geen toestemming nodig van het CPA om met spoed te rijden.

Sssst, dat het in de praktijk zo geregeld is snap/weet ik, echter officieel krijg jij "toestemming" van de CPA. Anders mag je niet met OGS rijden.  ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #193 Gepost op: 23 mei 2011, 17:04:26
Even om het een en ander nader toe te lichten, mijn vraag is puur gebaseerd op eigen ervaringen en de vraag of en hoe het rijden van een prio1 rit geregeld is ..... Dat toevallig dezelfde vraag rees in een topic over een dodelijke aanrijding is de reden geweest om een apart topic te openen.

Misschien apart, maar ik als leek zie weinig redenen om een huisarts met prio1 te laten rijden (tenzij de ambulancedienst dit vraagt). Indien men in nood is bel je 112 en geen huisarts ...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #194 Gepost op: 24 mei 2011, 09:28:14
@Jerommeke,

Je zult verbaast zijn hoeveel mensen toch in eerste instantie bellen naar een HAP voor een spoedeisend medisch probleem en niet meteen naar 112.
Door de triage-assisitent in het callcenter wordt de urgentie bepaald, en ook of deze melding doorgezonden dient te worden naar de MKA.
Nu is het een beetje afhankelijk van het beleid van de HAP of er met OGS wordt gereden, bijvoorbeeld Nijmegen rijdt nooit met OGS.
Indien er wel gereden wordt met OGS, dan voor veel verschillende redenen waarvan ik hier wel een lijstje zou kunnen opsommen, maar dat nooit geheel compleet is, maar ook door andere HAP's in het land worden weer andere redenen gebruikt. Hierdoor krijg je een oeverloze discussie waarin je anders hier verzandt.
Enkele voorbeelden waarbij ikzelf met OGS heb gereden: AAAA, astma cardiale, hypo, POB, trauma na val van trap en onwelwording patient niet bij kennis.

Ruud


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #195 Gepost op: 24 mei 2011, 11:53:44
Wat tevens voorkomt is een patient die belt naar de HAP. De reden van melden betreft een levensbedreigend acuut probleem dat getriageerd wordt als U1 (A1). Dan zal volgens protocol de assistente zonder overleg met (regie)arts de melding doorgeven aan MKA. Echter, de patient wilt dat absoluut niet. De patient belt de HAP, omdat het een huisarts wilt zien.

Ik heb dat zelf ook meerdere keren meegemaakt. De huisarts koos in die gevallen om een spoedrit bij MKA aan te vragen en de rit te vervolgen met spoed.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #196 Gepost op: 24 mei 2011, 13:19:11
Alle berichten die ingingen op het ongeval bij Bergambacht met dat topic samengevoegd
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=52480.0

Dit topic gaat over de indicaties om met spoed te rijden


Defflynn

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #197 Gepost op: 25 mei 2011, 12:27:50
Sssst, dat het in de praktijk zo geregeld is snap/weet ik, echter officieel krijg jij "toestemming" van de CPA. Anders mag je niet met OGS rijden.  ;)

:D , Ik gaf het meer aan om te laten weten dat wij niet zomaar voor elk wissewasje met OGS gaan rijden. Zodra wij met OGS rijden is het CPA hiervan op de hoogte. Dus je blauw aanzetten om op tijd thuis te zijn zit er niet in^^. Dus in dat opzicht hebben wij toestemming van het CPA.


Bart v Wijk

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #198 Gepost op: 16 juni 2011, 09:41:52
Dit weekend nog met spoed gereden naar een mogelijke anafylactische shock.
Aangekomen moesten we nog het hele gebouw (van een paar 100 meter) doorrennen en vervolgens met de trap naar 8 hoog met de spoedtas omdat de lift stuk was. Aangekomen bleek het het gelukkig niets ernstigs;) maar we hoefden Savonds niet meer naar de sportschool:p


let_there_be_yellow

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • HBO-V, Geneeskunde, HAP-chauffeur
Reactie #199 Gepost op: 26 augustus 2011, 11:05:42
Dat is dan onze pech... geen brancard om je zware spullen op te leggen...
Altijd maar sjouwen. Vooral veel nieuwe aanleunflats en verzorgingshuizen hebben atriums en lange gangen...
Toch zou mijn tip zijn om niet in de verleiding te komen om vanwege het gewicht een koffer of zuurstoftas in de auto te laten.
De situatie kan altijd anders zijn dan in eerste instantie doorgegeven. Zeker in de grote stad zien we vaak verwarring door een taalbarriere.

Iets meer ontopic: ik hoor soms mensen zeggen: "Die auto's van de Huisartsenpost rijden te pas en te onpas met zwaailicht en sirene."
Ik denk juist dat er voor de HAP meer overwegingen worden gemaakt dan bij de ambulance !
Bij de ambulancedienst wordt vrijwel iedere 112-melding met A1 gereden.
Bij de HAP wordt de melding eerst beoordeeld door een gediplomeerd assistente, die overlegt met een telefoonarts (= huisarts met aanvullende training (hier in Den Haag)), dan gaat het via de (super getrainde  ;) ) chauffeur en de visite-arts.