Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???

Auteur Topic: Geluidssignalen ambulance voldoende hoorbaar voor overig verkeer???  (gelezen 18199 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

ACKevin

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2008, 12:31:41
Zelf als chauffeur werkzaam op het gele busje, merk ik in mijn vrije tijd ook wel eens dat ik niet goed (lees laat) kan inschatten waar de ambu met A1 vandaan komt.

Sterker nog, heb zelf wel eens met de ambu voor het verkeerslicht staan wachten toen er een onder A1 een ambulance mij van achter benaderde en had het pas héél laat door.... ;D ::)

Het probleem is dat zo'n "martin hoorn" of wat voor kabaal de collega's van de brandweer ook voeren, het stressniveau van de patiënt erh verhogen.
Er lopen al studies waar wordt gekeken in hoeverre het stressniveau van iemand met cardiale klachten wordt verhoogd door het rijden met OGS en of dat ernstige negatieve gevolgen heeft voor de patiënt.
Je kunt je voorstellen wat nog meer "lawaai" met de patiënt zou kunnen doen.

Ben zelf een groot voorstander van de nieuwste ontwikkelingen waarmee hulpverleningsvoertuigen een signaal versturen waarmee voertuigen via hun radio worden gewaarschuwd dat men aanrijdend is.

Het standpunt over de patiënt vind ik een hele sterke, had ik zelf nog totaal niet aan gedacht.. dan moet er uiteraard ook weer geld gestoken worden in isolatie..en de sirene's zo ver mogelijk aan de voorkant stoppen.. lastig allemaal

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2008, 14:06:40
Om hier even op in te haken, de nieuwe ambulance sirene's (de zogenaamde krielkippen a la Visser) hoor je echt ernstig slecht. Ambulance's in Haaglanden en Friesland rijden nu met een nieuwe sirene, erg hoog en hard. Lijkt mij ook een goede ontwikkeling, wat mij nog beter lijkt is het om op de Duitse manier ambulance's uit te gaan voeren, dat wil zeggen Martïn-hoorn en electrisch, dan kun je bij patiënten de electro gebruiken en bij het aanrijden na een melding de Martïn's ....

Voorbeeld:

Eerst electro en dan Martin;

http://www.rescue911.de/details.php?image_id=11220&mode=search

http://www.rescue911.de/details.php?image_id=10551&mode=searc

Bron Rescue911.de

Hoge electro;

http://www.regio15.nl/?p=film-ambu&submenu=2

En dan tweede filmpje van boven onder andere.

Leuke docu nog over de Martinhoorns;

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

paul_hartog

• Gast
Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2008, 14:38:00
En als we alle brandgevaarlijke voorwerpen uit de wereld halen hebben we ook geen slachtoffers meer bij brand..

beetje raar redeneren zo, niemand is perfect, en zeker de mens niet. Jij zal vast wel ooit iets over het hoofd gezien hebben.. al is het maar op de fiets, scooter, motor of auto, maar zelfs met een normaal radiostandje hoor je de ambulance heel moeilijk aankomen.. en je zal nét op dat onoverzichtelijke kruispunt rijden waar jij groen krijgt, of net een straatje uitkomen, die heg voorbij rijden of samen optrekken met een vrachtwagen die hem wél ziet en jij niet..

Niemand is perfect idd.
Maar kijk maar eens een aflevering van blik op de weg of wegmisbruikers, dan zie je genoeg mensen die bezig zijn met allemaal dingen, behalve ''verkeer''.
Of ze zitten te bellen,krant lezen,op te maken, noem maar op.
Als hv chauffeur word je heel goed opgeleid voor het rijden met toeters, maar reacties van sommige mensen zijn onvoorspelbaar en onverwacht.
net wat jij aangeeft over brandbare matrialen, is het net zo als met verkeer.
Als mensen gewoon met 1 ding bezig zijn namelijk '' verkeer'' dan zouden er idd veel minder slachtoffers zijn ;)
En ik denk dat dat het gene is wat iedereen wil toch ???

*kleurtje veranderd. Mod. Jerommeke88

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2008, 16:14:43
Het probleem is dat zo'n "martin hoorn" of wat voor kabaal de collega's van de brandweer ook voeren, het stressniveau van de patiënt erh verhogen.
Er lopen al studies waar wordt gekeken in hoeverre het stressniveau van iemand met cardiale klachten wordt verhoogd door het rijden met OGS en of dat ernstige negatieve gevolgen heeft voor de patiënt.
Je kunt je voorstellen wat nog meer "lawaai" met de patiënt zou kunnen doen.

als het compartiment waar de patient ligt  anders wordt geisoleerd  ben je van dat probleem verlost ;) ;)

tcf

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2008, 16:23:37
isolatie van personenauto's is tegenwoordig dusdanig goed dat er idd. in een auto weinig te horen is van de
geluidssignalen.

Ik vraag mij af wanneer er eens een technische oplossing komt. erg eenvoudig om autoradios (net zoals het omschakelen naar nieuws of verkeer als je naar een MP3 aan het luisteren bent)  het signaal van een naderend voortuig met voorrang (dmvOGS) aan gaat geven.

Sterker nog, dat is er al! Ontwikkelt door studenten van een TU in NL. Werkt middels RDS zoals jij beschrijft. De aanrijdende hulpdienst zendt automatisch een RDS signaal uit waardoor iedere radio met RDS ontvangst automatisch op standje "laag" gaat. In het display verschijnt een tekst, bijvoorbeeld "Let op, spoed ambulance nadert". Het is zelfs mogelijk om een sirene of gesproken tekst te ontvangen via RDS van het "prio 1 voertuig"!

ACKevin

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2008, 16:38:35
Sterker nog, dat is er al! Ontwikkelt door studenten van een TU in NL. Werkt middels RDS zoals jij beschrijft. De aanrijdende hulpdienst zendt automatisch een RDS signaal uit waardoor iedere radio met RDS ontvangst automatisch op standje "laag" gaat. In het display verschijnt een tekst, bijvoorbeeld "Let op, spoed ambulance nadert". Het is zelfs mogelijk om een sirene of gesproken tekst te ontvangen via RDS van het "prio 1 voertuig"!

En waar zit dan het probleem? In de autoradio's die dat systeem niet hebben, of de ambulances die dat signaal nog niet uitzenden? Als het er al is kunnen ze het net zo goed verplicht maken :P

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2008, 17:22:27
En waar zit dan het probleem? In de autoradio's die dat systeem niet hebben, of de ambulances die dat signaal nog niet uitzenden? Als het er al is kunnen ze het net zo goed verplicht maken :P

heel leuk en aardig allemaal, maar verplichten heeft op dit moment geen enkele nut naar mijn idee. want ik weet nogsteeds niet uit welke richting het voorrangsvoertuig komt en hoever het van mijn voertuig verwijderd is. dan heeft de extra info over een naderende voorrangsvoertuig niet veel nut. want je moet nogsteeds gaan raden uit welke richting het komt.

ariekanarie112

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 25 januari 2008, 17:49:13
maar de schrik is iig een stuk minder  ::) want je weet dat er wat aankomt dus kan je er rekening mee houden.

ACKevin

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 25 januari 2008, 17:50:16
heel leuk en aardig allemaal, maar verplichten heeft op dit moment geen enkele nut naar mijn idee. want ik weet nogsteeds niet uit welke richting het voorrangsvoertuig komt en hoever het van mijn voertuig verwijderd is. dan heeft de extra info over een naderende voorrangsvoertuig niet veel nut. want je moet nogsteeds gaan raden uit welke richting het komt.

Nee, dan verplicht je de bestuurder juist om op te gaan letten ;) Hij hoort dat er ergens een voorrangsvoertuig vandaan moet komen, en dan gaat de bestuurder zoeken..

Jeroen!

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 25 januari 2008, 18:39:23
Om hier even op in te haken, de nieuwe ambulance sirene's (de zogenaamde krielkippen a la Visser) hoor je echt ernstig slecht. Ambulance's in Haaglanden en Friesland rijden nu met een nieuwe sirene, erg hoog en hard. Lijkt mij ook een goede ontwikkeling, wat mij nog beter lijkt is het om op de Duitse manier ambulance's uit te gaan voeren, dat wil zeggen Martïn-hoorn en electrisch, dan kun je bij patiënten de electro gebruiken en bij het aanrijden na een melding de Martïn's ....

Voorbeeld:
Hoge electro;
http://www.regio15.nl/?p=film-ambu&submenu=2

En dan tweede filmpje van boven onder andere.

Zo he, die hoor je pas goed  :) van mij mogen ze liever vandaag als morgen allemaal zo een sirene nemen  ;)