In het begin van dit topic heeft iemand zijn mening klaar over het rijgedrag van de ambulanchechauffers.
De chauffeur van het ongeval staat in Apeldoorn bekend als zeer rustige en doordachte chauffeur. Daarnaast reed hij ongeveer 20 (!) kilometer per uur toen hij de kruising overreed. De politie heeft hier genoeg getuigen-verbalen van. Punt was dat een grote hijskraan het zicht ontnam van de automobilist die de ambu aanreed. Hij kwam met hoge snelheid uit het niets. Een aarijding was onvermijdelijk. Omdat de ambulance was uitgerust met KAR (een systeem wat de verkeerslichten op groen zet) is het lastig voor de politie om te bepalen of de verkleerslicht voor de automobilist op rood stond. Er bestaat een vermoeden dat de auto zijn snelheid heeft verhoogd om nog even snel door donkergeel te rijden. Te plaatse is een snelheid van 50 km/uur toegestaan. De ambu is linksachter aangetikt en toen omgeslagen.
Ambulancechauffeurs worden in de SOSA opgeleid om te rijden en te anticiperen op niveau 6 tot 8. Een B-rijbewijzer heeft niveau 2, een zakenrijder die al veel ervaring op de weg heeft hooguit niveau 3. Dus aan die rijopleiding mankeert niet zo veel. Maar waar ALLE chauffeurs mee te maken hebben: is dat hun omgeving slechts kan acteren op gemiddeld niveau 2. En dat maakt rijden dus een (risicovolle) kunst.
Tot slot:
Ik ben het er helemaal mee eens dat de sirene opgevoerd moet worden. In Apeldoorn hebben we 5 MB's en 5 T5's (nu nog maar 4 dus
) Die nieuwere T5's hebben een veel luidere sirene en veel meer blauw. Als chauffeur merk je zeer duidelijk het verschil. Het zou dus ook mooi zijn als die ontwikkeling verder gaat en er nog duidelijker blauw (met rood!) te zien is en een doordringende sirene (maar wel met oog voor de patient, 2 instelbare niveau's?).