22:26:48 20-04-10 GROUP-1 PRIO 1 TS441 Algemeen Maasstad (Mcrz) Groene Hilledijk 315 Rotterdam OMS-PRIO 1 MELDING Vak: 5998020
22:37:35 20-04-10 GROUP-1 PRIO 2 AL441 TS461 Algemeen Maasstad (Mcrz) Groene Hilledijk 315 Rotterdam Gebouwbrand Vak: 5998020
Niet om te muggenziften, maar dit blijft een lastig topic. Wanneer is er daadwerkelijk sprake van brand bij een OMS melding? Uit bovenstaande melding kan ik dat niet afleiden. Er zijn zat voorbeelden te noemen waarbij er alsnog een complete "trein" gaat rijden terwijl het achteraf misschien toch loos kan zijn. Er kan rookontwikkeling (of vlammen) worden waargenomen, terwijl het om een buitenbrand gaat waarbij de rook (deels) naar binnen trekt.
Nogmaals, misschien ben (en blijf) ik de zeurpiet, maar dit blijft een lastig topic. Je kunt aan de hand van P2000 lastig vast stellen of er daadwerkelijk sprake is van brand. Zelfs als er wordt opgeschaald naar middelbrand kan het loos zijn. Klinkt raar, maar dat doet men regelmatig in Zeeland, als de 1e TS niet kan uitrukken dan alarmeren ze niet simpelweg een andere TS, daar maakt men middelbrand om de 2e TS tevoorschijn te krijgen. Zo zijn er wel meer voorbeelden waarbij middelbrand achteraf toch loos kan zijn.
De vraag is dan ook, wat wil men precies verzamelen in dit topic en hoe correct moeten de meldingen zijn? Misschien is het verstandig om alleen geverifieerde meldingen te plaatsen. Hetzij uit eigen waarneming, uit betrouwbare bron of uit de media. Daarnaast hebben we nog de eerder besproken handbrandmeldingen die ook via het OMS binnen komen. Daarbij wordt er fysiek op een knop gedrukt en is er dus geen sprake van automatische detectie. Dergelijke meldingen verschijnen echter toch vaak in dit topic. Een titel als "Ongebruikelijke OMS-meldingen" zou naar mijn mening de lading beter dekken...