GRIP 2 Zeer grote brand De Klok logistics - Nijmegen 26-01-2008

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand De Klok logistics - Nijmegen 26-01-2008  (gelezen 33899 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #80 Gepost op: 28 januari 2008, 21:36:11
Weet je dit zeker dat het geen agenten zijn ( lees BikePatrol).

De kleding is wel de  standaardkleding van de bikePatrol en in sommige plaatsen van de milleupolitie dit draagt de bikePatrol in Assen en de bikePatrol in Groningen en de bikepatrol's in andere steden dragen ook deze kleding ( zwart met blauw).

Bij mijn weten zijn de leden van de bikepatrol agenten en geen stadswachten(tenminste in Assen en Groningen)

Gr.T

Kijk nog maar eens goed, ook op de foto van nu.nl eerder in dit topic. Er zitten ook geen rangonderscheidingstekens op de schouder, maar zilverklerige plaatjes (met waarschijnlijk de tekst stadswacht) en op de borst staat ook een andere tekst dan politie.

En de jas wordt inderdaad ook gebruikt door de meeste politie biketeams, omdat de jas voor dat doel gemaakt is.

Bikepatrol wil niet automatisch zeggen dat het van de politie is. Ook de marechaussee en milieupolitie maakt bijvoorbeeld gebruik van bikepatrol. En in the UK bijvoorbeeld ook de EMS. www.bikeptrol.nl is ook een aanrdader om even te bekijken.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #81 Gepost op: 29 januari 2008, 22:00:13
http://www.gelderlander.nl/nijmegen/2549157/Verbaasd-en-bezorgd-over-Jan-Publiek.ece

Verbaasd en bezorgd over Jan Publiek
door Harm Graat

29 jan 2008, 02:57 - NIJMEGEN - Brandweer, politie en gemeente Nijmegen zeggen zich te hebben verbaasd over de zeer massale toeloop bij de brand bij De Klok Logistics, afgelopen zaterdag. "Ik heb me ook zorgen gemaakt", vertelt de Nijmeegse brandweerdirecteur Boy Janssen. "Natuurlijk, ramptoerisme hoort erbij.

Maar in dit geval kwamen mensen wel heel dichtbij de rook en het vuur. De politie had ook de grootst mogelijke moeite om een soort binnenring te creëren waar de hulpdiensten ongestoord konden werken. Mensen laten zich kennelijk niet meer tegenhouden door een hek. Je moet er agenten bij zetten. Eigenlijk is dat te gek voor woorden. Iedereen wil maar filmpjes maken met hun telefoontjes om dat snel op YouTube te kunnen zetten, maar ondertussen verwachten ze wel van ons dat wij ons werk goed doen."

Zaterdag parkeerden er volgens Janssen zoveel mensen in de buurt van de brand, dat de hulpdiensten er soms lastig door konden. Hij zag hoe vaders en moeders met kinderen en zelfs kinderwagens de rampplek opzochten. "Ik was zelf niet in functie, maar toch heb ik geprobeerd om een vader met kinderen weg te sturen die op een gevaarlijke plaats stond. 'Dat maak ik zelf wel uit', kreeg ik te horen."

Brandweer, politie en gemeente Nijmegen wijzen er op dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben om zichzelf en anderen niet in gevaar te brengen.

Brandweercommandant Jurriaan Steenaert wijt de komst van duizenden ramptoeristen aan een combinatie van 'de vrije zaterdagmiddag, het mooie weer en de goed zichtbare rookwolk'. Ook optisch bedrog speelde mogelijk een rol: de brand leek door de immensen rookwolk erg dichtbij en 'dus' gingen veel mensen erop af.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #82 Gepost op: 29 januari 2008, 22:02:10
Amersfoortse taferelen??  ::) ::) :-X

http://www.gelderlander.nl/nijmegen/2549175/Raadsels-rond-begin-brand.ece

Raadsels rond begin brand

29 jan 2008, 03:12 - NIJMEGEN; - De grote brand bij De Klok Logistics is mogelijk veel eerder ontstaan dan tot nu toe is aangenomen.
 
Twee ondernemers uit de buurt zeggen zaterdag rond 12.30 uur al brand te hebben waargenomen; de brandweer kreeg pas een uur later, om 13.32 uur, een melding via het automatische brandmeldsysteem van De Klok.

"Ik ben er 100 procent van overtuigd dat het al eerder brandde", zegt Hans van Zwaaij van het gelijknamige autoservicebedrijf. "Mijn bedrijf grenst aan de achterkant aan De Klok. Over mijn schutting zag ik rookwolkjes, ergens tussen 12 en 12.30 uur. Ik dacht: dat zullen wel dakdekkers zijn, aan het werk bij de nieuwbouw van De Klok. Ik sloeg er verder geen acht op. Op dit industrieterrein zie je wel vaker wat rook."

Rond 12.30 uur namen Van Zwaaij en zijn tien medewerkers pauze. "Dat doen we altijd rond dat tijdstip. Na de lunch, rond een uur of één, sloegen de dikke rookwolken al om mijn pand. Ik ben toen mijn roldeuren gaan afplakken om rookschade te voorkomen. En we hebben 85 auto's in veiligheid gebracht. Op zo'n moment denk je eerst aan je eigen toko."

Ook bij Nazar Foods, vlakbij De Klok, zeggen medewerkers dat er al om 12.30 uur sprake was van brand. Er zou zelfs al een brandweerauto aanwezig zijn. Directeur Ayati Canturk: "Ik dacht aan een oefening. Maar ik ben op de bovenste verdieping gaan staan en zag de vlammen uit het dak komen."

Uit de elektronische meldingsregistratie blijkt dat de brandweer pas om 13.32 uur de eerste melding van een 'middelgrote brand' kreeg. Rond 13.45 uur was er een gigantische rookwolk boven Nijmegen zichtbaar, maar pas om 13.58 uur werd er opgeschaald naar 'grote brand' en drie minuten later naar 'zeer grote brand'.

De Nijmeegse brandweerdirecteur Boy Janssen zegt de geluiden over het onopgemerkte begin van de brand ook te hebben opgevangen. Of ze kloppen, weet hij nog niet. "De wijze van alarmering zal deel uitmaken van onze uitvoerige evaluatie." Janssen wijst er op dat toen de brandweer zaterdagmiddag ter plaatse kwam, er al sprake was van 'een forse brand'.

Directeur Cyril Driessen van De Klok laat weten geen aanwijzingen te hebben dat het vuur lange tijd onopgemerkt is gebleven.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #83 Gepost op: 29 januari 2008, 22:04:08
http://www.gelderlander.nl/nijmegen/2549009/Brandweer-geeft-uitleg.ece

Brandweer geeft uitleg

29 jan 2008, 02:57 - NIJMEGEN - Heel bijzonder: de Nijmeegse brandweer gaat komende donderdag tekst en uitleg geven over de aanpak van de brand bij De Klok.

Op een nog nader te bepalen locatie op het industrieterrein, krijgen medewerkers van het bedrijf en andere ondernemers te horen welke tactische keuzes de brandweer gemaakt heeft.

"Bij een brand met veel impact merken wij wel vaker dat het publiek zich afvraagt of wij het wel goed hebben gedaan", zegt brandweerdirecteur Boy Janssen. "De mensen zien ons soms keuzes maken die ze niet direct begrijpen. In de beeldvorming kan zoiets een eigen leven gaan leiden en dat willen we niet. We willen maximale openheid geven." De 'bijles' van de brandweer zal volgens Janssen worden voorzien van foto's en graphics om de informatie zo begrijpelijk mogelijk te maken.

Zowel Janssen als brandweercommandant Jurriaan Steenaert zegt met een tevreden gevoel terug te blikken op de brandweerinzet. "Ik ben trots op hetgeen er gepresteerd is", aldus Steenaert. "We konden voorkomen dat de brand oversloeg, ondanks de harde wind."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #84 Gepost op: 29 januari 2008, 22:05:03
http://www.gelderlander.nl/nijmegen/2548947/Nog-brand-woede-op-de-brandweer-smeult.ece

Nog brand, woede op de brandweer smeult
door Eric Reijnen

29 jan 2008, 02:57 - De ravage na de brand bij expeditiebedrijf De Klok in Nijmegen is enorm. Ook aangrenzende bedrijven hebben schade. Maar de eigenaren daarvan zijn vooral boos op de brandweer.

Met de heftruck wordt de eigenaar van het aangrenzende pand van De Klok op het dak getild. Zijn schade valt mee; de hemelwaterafvoeren zijn gesmolten.

De eerste werkdag na het dramatische weekeinde voor expeditiebedrijf De Klok Logistics wordt de balans opgemaakt. Verzekeringsexperts gaan bij getroffen bedrijven langs. De technische recherche doet een eerste poging om de oorzaak van de brand te achterhalen. Getooid in groene overall en dito laarzen, klautert een rechercheur over het verwrongen staal. Maar veel haalt het niet uit: het is eigenlijk ook veel te link. Hier en daar slaan er nog vlammen tussen de rokende puinhopen door. De recherche heeft er vooralsnog een hard hoofd in dat de oorzaak ooit boven water zal komen. Misschien dat de brandweerlieden die als eersten aanwezig waren, kunnen aangeven waar de brand zo ongeveer begonnen is, verzucht een rechercheur. "Maar er stonden zoveel heftrucks en technische installaties, dat het heel lastig zal worden."

Bij horecagroothandel Nazar staan de eigenaren van het gebouw aandachtig de gevel te bestuderen. Die is op nog geen drie meter van het gedeelte van De Klok dat geheel is uitgebrand. Wonderwel is alleen de beplating wat verwrongen en zijn de regenpijpen door de warmte geknapt. De inspectie op het dak met behulp van de heftruck levert de mededeling 'het dak is nog heel' op.

Directeur Hayati Canturk van Nazar moppert op de brandweer. "Twee uur lang heeft die hier geen druppel water overheen gegooid. Ik ben zelf met de brandslang aan de gang gegaan, maar wat kun je nou met zo'n klein slangetje?"

Hij zegt geluk gehad te hebben. "De wind stond voor ons gunstig." De schade? Een paar duizend euro, schat hij.

Binnen is wat water en roetschade. Anderhalve ton aan vlees is naar de filistijnen. "Dat heeft zes uur ongekoeld buiten gestaan. We waren er mee bezig toen we hier weg moesten."

Hoe verwoestend de brand bij De Klok zelf was? Zware pilaren van gewapend beton zijn als luciferhoutjes omgeknapt, complete muren van baksteen zijn uiteengespat. Alleen het gedeelte wat de nieuwe kantine had moeten worden, lijkt aan één kant nog ongeschonden.

En een deel van de loods staat nog. De grote openingen naar het afgebrande gedeelte zijn afgeplankt. Personeel staat erbij en vertelt over de brandweer die het vuur onderschat zou hebben. Over de nieuwe vestiging die tijdelijk in Duiven geopend wordt.

En over de leveranciers die binnen enkele dagen nieuwe spullen komen brengen. "Breedbeeldtelevisies, potten lijm, je kunt het zo gek niet bedenken of het lag in de loodsen die afgebrand zijn" , vertelt een medewerker. "Maar dinsdag of woensdag draaien we weer."

Het garagebedrijf van Frans Krijnen aan de Cargadoorweg ligt wel even stil. Krijnen - "ik heb pijn in de hersens van de rook" - moet eerst de schade met de verzekering regelen. En zorgen dat zijn bedrijf en woonhuis weer schoon worden gemaakt. Want het zit onder het roet. "Hier, kijk maar", wijst hij terwijl hij een stapeltje papier van een grijzige toonbank tilt. Waar de papieren lagen is het wit: dat is de eigenlijke kleur.

Ook hij heeft met de eigen slang de gevel natgehouden. "Anders was mijn pand er zeker aangegaan, want het was hier binnen ondanks dat koelen met water veertig graden." Bij de buurman, Straatsma Verpakkingen, wordt binnen gewoon gewerkt. De gevelbelettering is echter goeddeels door de hitte verwoest.

Het is allemaal de moeite van het bekijken waard, getuige de vele mensen die in hun lunchpauze een ommetje naar De Klok maken. " Wat een stank", verzucht een van de toeschouwers. "En wat een treurigheid."


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #85 Gepost op: 29 januari 2008, 23:47:45
Rond 12.30 uur namen Van Zwaaij en zijn tien medewerkers pauze. "Dat doen we altijd rond dat tijdstip. Na de lunch, rond een uur of één, sloegen de dikke rookwolken al om mijn pand. Ik ben toen mijn roldeuren gaan afplakken om rookschade te voorkomen. En we hebben 85 auto's in veiligheid gebracht. Op zo'n moment denk je eerst aan je eigen toko."

En die toko beschikt niet over een telefoon waarmee je eerst 112 en vervolgens je
buurman even belt....


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #86 Gepost op: 30 januari 2008, 00:42:54
inderdaad bijzonder vreemd rook zien en meteen denken aan dakdekkers of een oefening.hadden altijd even 112 kunnen bellen er word voor mindere incidenten uitgerukt.


ariekanarie112

  • Gast
Reactie #87 Gepost op: 1 februari 2008, 18:58:26
17:58:27 01-02-08 8 G BRAN De Klok Logistics (0323) BEURTVAARTWEG 2 NIJMEGEN Nacontrole brand PRIO 2 ROEPNAAM 3644  
802011758270904099      0904099 BRW Nijmegen-West ( Kazernealarm )  
802011758270903200      0903200 BRW Gelderland-Zuid ( GMS Koppelcode )
802011758270903100      0903100 BRW Gelderland-Zuid ( Monitorcode )


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #88 Gepost op: 1 februari 2008, 21:04:09
http://www.gelderlander.nl/nijmegen/2570522/Spijtig-ook-in-de-kluis-is-het-heet-geworden.ece

Spijtig, ook in de kluis is het heet geworden
door Eric Reijnen

01 feb 2008, 08:41 - Zo’n dertig ondernemers hoorden gisteren in een bedrijfskantine aan hoe de brandweer de brand bij De Klok heeft bestreden. ‘Hier leren we van’, zegt de brandweer. ‘Waarom mocht ik mijn bedrijf niet redden’, zucht de ondernemer.
Zie ook:
'Bestrijding brand was oké'

Hij geeft het eerlijk toe. "Ik was best bevreesd over deze bijeenkomst. We stellen ons toch kwetsbaar op."

De Nijmeegse brandweercommandant Boy Janssen heeft een bijzondere week achter de rug. Zo'n grote brand als die van zaterdag bij het Nijmeegse expeditiebedrijf De Klok maakte hij als commandant nog niet mee. Zoveel openlijke kritiek op het optreden van de brandweer was er ook nog nooit. En zo'n bijeenkomst voor ondernemers uit de buurt waarin de brandweer uitleg geeft over hoe ze geopereerd heeft, is ook al nieuw. "We willen maximale openheid."

Die openheid komt van brandweerman Jurriaan Steenaert, die zaterdag de commandant ter plaatse. Met behulp van een animatie legt hij stapje voor stapje uit hoe de brandweer te werk is gegaan. Wanneer er is 'opgeschaald' en brandweervoertuigen van buiten de stad te hulp zijn geroepen. Waarom niet alle blusvoertuigen direct zijn ingezet. "We wilden capaciteit overhouden voor het geval het verder uit zou breiden naar het tankstation." En waarom niet vanuit alle hoeken en gaten geblust is. "We zijn geen mannen van zes miljoen of anderszins onaantastbaar. Ook ónze veiligheid is cruciaal."

En dan: "Ik kan me voorstellen dat er ook vragen zijn over het water." Er zou niet genoeg zijn, zo klonk het na zaterdag van alle kanten. Het is bijna waar: "Via de brandkranen kwam er duizend liter water per minuut. Dat was krap. Maar vanaf de kanaalhavens hebben we aanvullend water gehaald."

En zo lijkt eigenlijk alles goed gegaan. Had de brandweer niet sneller extra water kunnen halen bij energiecentrale Electrabel, wil een vertegenwoordiger van dat bedrijf weten. "We hebben geprobeerd contact te leggen, maar dat is mislukt."

Een goede tip voor een volgende keer. Steenaert: "Er is misschien meer beschikbaar en mogelijk dan we weten. Dank u wel."

En zo zijn er meer leermomenten. Met dank aan de aanwezige ondernemers. Die klagen over het feit dat ze met hun auto niet langs de afzettingen kwamen. Terwijl ze de ventilatoren van hun bedrijf uit wilden gaan zetten uit vrees dat de naar binnen gezogen warme rook brand zou veroorzaken. "Toen ik er eenmaal te voet was, zag het binnen al helemaal zwart", verzucht een ondernemer. "Het had maar weinig gescheeld..."

De brandweer belooft na te gaan denken over meer actief contact met bedrijven en particulieren in de omgeving van een brand. "Hier leren we van." Een sms-bombardement zou soelaas kunnen bieden.

De Klok zelf heeft ook wat geleerd, vertelt directeur Cyril Driessen. "We zijn veel data uit onze computers kwijt. Onze laatste backup die we nog hebben, is van augustus. We hadden wel een recentere, maar die lag in het bedrijf in een kluis. Die is van binnen ook heet geworden: er is weinig meer van over."

En: "Het is raadzaam een contra-expertisebedrijf in te huren. Want het blijkt niet de hobby te zijn van verzekeraars om uit te betalen."

En dan is er nog een lachmoment. Driessen vertelt dat wat hem betreft De Klok snel herbouwd wordt. En de puinhopen liever vandaag dan morgen opgeruimd worden. Maar: "Geloof het of niet: we moeten eerst een sloopvergunning aanvragen."


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #89 Gepost op: 1 februari 2008, 21:31:53
http://www.gelderlander.nl/nijmegen/2570521/Bestrijding-brand-was-oke.ece

Bestrijding brand was oké'
door Wim van de Louw

01 feb 2008, 08:40 - NIJMEGEN - De brand was ongekend fel maar de bestrijding ervan was goed. Dat concludeert de brandweer zelf na een eerste evaluatie van de gebeurtenissen vorige week zaterdag.

http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00658/DG_3512492_3512492-_658815b.jpg
http://www.gelderlander.nl/multimedia/archive/00658/DG_3513331_3513331-_658816b.jpg
De resten van het afgebrande gedeelte van expeditiebedrijf De Klok worden voorlopig niet opgeruimd. foto Gerard Verschooten

Toen brandde driekwart van het bedrijf van De Klok Logistics aan de Beurtvaartweg tot de grond toe af.

De oorzaak van de brand is nog niet bekend en zal wellicht ook nooit bekend worden.

Ondanks de felle brand en de harde wind kon een groot deel van de gebouwen behouden blijven en hebben de aanpalende panden geen brandschade opgelopen. Volgens de commandant ter plaatse Jurriaan Steenaert zijn alle 'brandweerwetten' gerespecteerd. "Voor de betrokkenen was de brand een ramp maar wij hebben er een goed gevoel over."

"De eerste prioriteit is de veiligheid van onze mensen. Dat staat altijd voorop. Prioriteit nummer 2 is hulp aan eventuele slachtoffers en voorkomen dat er slachtoffers vallen. Ook dat is gelukt." Het op twee na belangrijkste punt bij brandbestrijding is zorgen dat de brand niet overslaat.

"Het klinkt gek, maar pas als vierde denken wij aan blussen. Soms moet je bewust laten branden. We krijgen wel eens het verwijt: 'Waarom spuiten jullie daar geen water op?' Soms laten we dat achterwege omdat blussen meer schade veroorzaakt dan dat het iets oplevert", zegt Steenaert.

Op een matig bezochte bijeenkomst voor omwonenden en ondernemers rond om het afgebrande pand maakte de brandweer gisteren melding van de belangrijkste feiten van zaterdag.

Daar werd ook duidelijk dat het pand van De Klok niet optimaal brandveilig was. Er was geen sprinklerinstallatie en evenmin brandvertragende compartimenten.

De brand is ontstaan in het in 1991 gebouwde deel van de loodsen dat ligt aan de Cargadoorweg. Ondanks berichten van ondernemers dat de brand veel eerder is begonnen, is de melding bij de brandweer binnengekomen om 13.32 uur. Toen het eerste voertuig negen minuten later arriveerde, waren er nog geen uitwendige tekenen van een brand. Op de ondernemersbijeenkomst bleek dat diverse ondernemers wel degelijk rook-, roet- en waterschade hebben ondervonden van de brand.