Onverantwoord..

Auteur Topic: Onverantwoord..  (gelezen 13430 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2008, 16:54:42

Ter ondersteuning van Rescue zijn pleidooi, helm - hoofdzaak, gewoon wel doen, snap eerlijk gezegd niet waarom Nederland in het algemeen vreselijk achterloopt bij andere landen wat dit betreft.


Maar dan wel een helm waarmee de achterste man tegen de voorste man kan stoten zonder dat er letsel van komt. Dus geen zonnekappen en goede bescherming van het achterhoofd. Dan ook nog niet te zwaar en ruimte voor communicatie. Bovendien, wat doet zo'n helm positief/negatief als je in de plomp ligt?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2008, 17:08:23
Er zijn zeer goede waterhelmen.   Er is hier ook al een topic over geweest..



Kan hem niet zo snel meer vinden...  Ik citeer me zelf even..hier de citaat
Citaat van: Peter Adema link=http://www.rescueforum.eu/forum4/index.php?topic=81.0 date=1187519746
De KNRM gebruikt Gecko MK 10 Helmen..
Op het internationale gedeelte van het rescueforum.eu vind je een uitgebreide review van over de Gecko Helmen

 

Alles producten hebben hun voordelen en nadelen..

De Gecko-helm is een prima communicatie helm voor de schipper.  
Een Gecko helm (MK10) voorzien van een lang vizierkost € 210,00 ex. btw, dat staat nog los van een eventuele de communicatieheadset..  In vergelijk met de prijs van een Prijon Helm, staat dat niet tot elkaars verhouding..

De Gecko Helm heeft nog een paar nadelen voor de doel wat we gebruiken..

Je kan met een Gecko Helm niet duiken..  (De ruimte tussen de schaal en hoofd is opgevuld met een kamer lucht..
Je kan met een Gecko helm zwemmen, alleen in Wildwater kan het water niet snel uit de helm kwijt.  De Gecko helm heeft geen loosgaten.. Dus de luchtkamer moet altijd goed gevuld zijn..  Verder is de helm een stukje zwaarder dan een Prijon...

De Prijon Helmen zijn licht van gewicht en hebben grote loosgaten, zodat het niet als een vangnet van water fungeert..,
Nadeel van Prijon, is niet geheel hufterproof...

Het nut van helm aan boord is meerledig,  
  • Beschermd het hoofd tegen stoten.. Bij hoge snelheden of bij ruw weer of bij aanvaringen kan een bemanningslid vallen en zijn hoofd stoten en maakt de kans dat je bemanningslid bewusteloos raakt een stuk kleiner.. Gezien dat we gebruik maken van Rescue-vesten is het noodzakelijk dat we voorkomen dat iemand bewusteloos raakt..
  • Signaalfunctie in het water.. Bij de waterskiraces die we begeleiden krijgen we positieve reactie van de piloten van boten, dat de zwemmer goed opvalt in het water..
Verder kan bij duikers er een verlichting op gemonteerd worden en er zijn meerder voordelen te bedenken.


Citaat van: Peter Adema link=topic=http://www.rescueforum.eu/forum3/index.php?topic=37.0 date=1183483008
Give here your Review about the Gecko Marine Safety Helmets



MK10 Open Face


With the full-face visor I think the best helmet for the Helmsman on a RIB.., I''m not sure for the rescueswimmer..


Cutaway Version
The Cutaway version of the MK10 is a hybrid of the Open Face design. It shares the same shell shape but is cut away above the ears to offer a more open design. The cutaway is specially designed to allow ear defenders to be attached. It can also be modified to take communication devices.




links :
Article Gecko Helmet Review on T-Rescue.COM
Website GeckoHeadgear.COM


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2008, 19:57:20
Waarom zou ik een helm op moeten doen? :(


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2008, 20:05:30
Vallen en uitglijden of je hoofd stoten bij hoge snelheden en snelle draaien en sprongen is niet geheel ondenkbaar
zo'n helm is een preventiemiddel welke voorkomt dat  hoofdbewusteloos raakt ???

Waarom draag je op een motor een helm ?
Waarom draag je bij racerij een helm ?


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #24 Gepost op: 28 januari 2008, 21:19:46
Okee duidelijk.
Echter de vergelijking die je maakt zie ik totaal geen overeenkomsten: racerij en motor.
De snelheden die wij bereiken is een helm m.i. niet nodig. Ook vallen en je hoofd stoten kan ook op de strandpost gebeuren en daar heb ik ook geen helm op. Dus in onze situatie lijkt het me een overbodig iets :-\


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 28 januari 2008, 22:21:06
Hoe hard gaan jullie dan eigenlijk..?



Wat is jouw val snelheid als met een rescue3 op de golven klapt en je hoofd stoot aan de polyester tubes. zo is op de foto van Ko van Leeuwen...

Of wat als iemand zoals op de eerste foto's zijn grip verliest of achterover valt..  ?,  Het gaat blijkbaar zo vaak goed, dat mensen het risico onderschatten..

Ons bootje gaat inmiddels ruim 80..  Bij een uitwijkmanouvre zijn de krachten enorm..  val dan eens overboord.. en daar drijft net een klein stukje hout..
Vaar eens 40 kilometer per uur, en spring dan eens gecontrolleerd overboord...  ?

En een simpel testje.. In het donker, geblindoekt lopen door het bos, met je handen op de rug...  ;D


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #26 Gepost op: 28 januari 2008, 22:55:15
Wij varen beduidend minder hard, op deze manier zien we heel vaak dingen drijven zodat we nog nooit een plotselinge uitwijkmanouvre hoeven te maken wij springen niet uit een boot en we lopen niet in het donker in een bos geblinddoekt

wanneer je zo hard gaat dat je een helm voor eigen veiligheid op moet, ben je m.i. te ver door geschoten. Kun je je beter opgeven voor een F1 race boot.

Wanneer er gezegd wordt dat dit voor goede communicatie is waardoor je beter de marifoon/mobilofoon hoort kan ik me er iets bij voorstellen
 Wat de fotos betreft, ziet er leuk uit, soms gebeurt het dat de prop even uit het water komt en dat is even kikken. Maar dit geeft geen algemeen beeld van het varen van een reddingsbrigade. Zulke fotos kun je denk ik van alle hulpverleners maken eve spelen, moet kunnen :D


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #27 Gepost op: 28 januari 2008, 23:03:40
...
wanneer je zo hard gaat dat je een helm voor eigen veiligheid op moet, ben je m.i. te ver door geschoten. Kun je je beter opgeven voor een F1 race boot.
...
 Wat de fotos betreft, ziet er leuk uit, soms gebeurt het dat de prop even uit het water komt en dat is even kikken. Maar dit geeft geen algemeen beeld van het varen van een reddingsbrigade. Zulke fotos kun je denk ik van alle hulpverleners maken eve spelen, moet kunnen :D


Naar ik me kan herinneren ging het niet overdreven hard. En ja het was een demonstratie van wat ze aan kunnen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 29 januari 2008, 00:14:12
De snelheid van de boot is maar een klein aspect..  

Het gaat om de kinetische energie, die op je lichaam komt, als het ff mis gaat..  (lees het stuk kinetics of trauma van de PHTLS eens door..)

Wat is jou valsnelheid, en de snelheid waarin de boot beweegt..  Massa van boot x snelheid, versus 8 kilo versus de snelheid van jouw val..
En dat is de simpele rekensom..

Stel jij valt achterover, met je hoofd tegen de railing.. ben je dan echt blij ?  of zal het ff duren voor je dat de boel weer helder hebt..

Internationaal is men er wel uit..,  helm op, dat geld voor de PWC als voor rescue-zwemmers als voor reddingsboot bemanningen..


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #29 Gepost op: 29 januari 2008, 07:14:18
Er zijn twee reddingsbrigade,s die met gecko helmen varen.