Onverantwoord..

Auteur Topic: Onverantwoord..  (gelezen 13199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #40 Gepost op: 29 januari 2008, 14:45:01
Persoonlijke beschermingsmiddelen gebruik je met verstand...(Dat geld ook voor kniebeschermers, niergordels en voor helmen..)

Als het niet een verhoogd risico is..  Langzaam varen, patroulleren, is een helm natuurlijk onzin, maar wel handig om aan boord te hebben, voor het geval dat de inzet veranderd in wel stevige inzet..

Wij hebben de richtlijn, dat voor riscovolle inzetten iedereen die niet op een daarvoor bestemde zitplaats zit, een helm te dragen..

Voor een rustig tochtje.. of stil liggen, of een bepaalde trainingsmissies de helm niet altijd noodzakelijk is..  De schippers en incident managers geven dit aan....
Met gezond verstand is niet mis...


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 29 januari 2008, 19:56:56
Hoe gaan ze daar eigenlijk mee om in de landen om ons heen?

De RNLI maakt gebruik van helmen, getuige deze afbeelding:



Maar bijvoorbeeld de DLRG en DGzRS uit Duitsland?
De NSSR uit Noorwegen
De SSRS uit Zweden

Maken zij gebruik van helmen? En wat is hun motivatie deze wel of niet te gebruiken?
Misschien dat dat ook wel argumenten oplevert voor (of tegen) helmgebruik in Nederland.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #42 Gepost op: 29 januari 2008, 21:07:38
Nop...wel knieën en tenen.....dus werkschoenen en kniebeschermers  :D
Overigens ben ik niet geheel tegen een helm, maar zou hem dan wel voor specifieke zaken willen gebruiken (zoals ik al eerder zei dus niet de hele zomer tijdens de slakken patrouilles langs de kust)...
Als je ze dan maar bij je hebt, dit soort 'slakken patrouilles' heb ik vaak genoeg zien omslaan in storm situaties.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Stamper

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
Reactie #43 Gepost op: 29 januari 2008, 21:09:34
Misschien een inventarisatie maken ? Wie met welke helm vaart ?

  • SMR Prijon en straks een Gecko Communicatie Helm
  • Nagenoeg alle KNRM stations (Gecko)
  • Dordrecht (Gecko)
  • Huizen  ?    (Gecko)


Volgens mij gebruikt RB Blaricum ook Gecko


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #44 Gepost op: 30 januari 2008, 09:03:58
Dat is dan waarschijnlijk ook een verschil waarneer er hoge golven zijn zullen er alleen mensen op niet bestemde zitplaatsen zitten. Dit is dan niet verstandig maar de omstandheden zijn ook heel anders als op het binnenwater.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #45 Gepost op: 30 januari 2008, 10:49:22
Maar als je de wereld mag verbeteren in 1 dag...   In welke van de situaties zou je wel een helm dragen en welke niet...





Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #46 Gepost op: 30 januari 2008, 10:50:52
Wij gebruiken de Prijon in combinatie met een ski bril. Één van de aspecten waarom wij voor het dragen van helmen kunnen kiezen (ze zijn altijd aan boord) is de bescherming die ze bieden tegen kou.

Het meest ernstige letsel (tot nu toe dan  ::) ) dat ik heb opgelopen is een paar gekneusde ribben toen de schipper op een onverwacht moment het gas er af moest halen en ik naar voren werd geworpen. Daar heb je wel een paar maanden last van: niet hoesten en niet lachen.

Henk


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #47 Gepost op: 30 januari 2008, 18:59:37
Vallen en uitglijden of je hoofd stoten bij hoge snelheden en snelle draaien en sprongen is niet geheel ondenkbaar
zo'n helm is een preventiemiddel welke voorkomt dat  hoofdbewusteloos raakt ???

Waarom draag je op een motor een helm ?
Waarom draag je bij racerij een helm ?




Het is wel  raar dat mensen het vinden dat  er helmen gedragen moeten worden, maar zelf  de regels aan hun laars lappen  O0, zie onderstaande foto  :P:

[verwijderd door de beheerder]
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #48 Gepost op: 30 januari 2008, 19:52:02
Ja, hallo, misschien hebben ze maar vier helmen...  ;) Maar ik heb nergens gelezen dat de helmen altijd verplicht zijn. Aan de andere kant lijkt het me logisch om allemaal, of niemend een helm op te zetten.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #49 Gepost op: 31 januari 2008, 01:49:30
Het is wel  raar dat mensen het vinden dat  er helmen gedragen moeten worden, maar zelf  de regels aan hun laars lappen  O0, zie onderstaande foto  :P:

Dank je voor je feedback Wicher,

We hebben nu de basis richtlijn, tijdens risicovolle inzetten, demonstraties en trainingen dat iedereen die niet standaard op de buddy-seat zit, dus droogpak en Helm op heeft..., We beschikken nu over 6 complete uitrustingen voor bemanning dus inclusief helmen..  

We hebben ook wel eens andere gasten c.q. hulpverleners mensen aan boord.  En voor drenkelingen hebben we ook nog geen complete uitrusting..  
We lopen hier op misschien voor op andere collega's..  Maar het betekend niet altijd dat iedereen altijd met helmen vaart..