Onverantwoord..

Auteur Topic: Onverantwoord..  (gelezen 13306 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 29 januari 2008, 07:42:21
Misschien een inventarisatie maken ? Wie met welke helm vaart ?

• SMR Prijon en straks een Gecko Communicatie Helm
  • Nagenoeg alle KNRM stations (Gecko)
  • Dordrecht (Gecko)
  • Huizen  ?    (Gecko)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 29 januari 2008, 08:06:40
Het is voor mijn gevoel een verschil of je als strrandbewaking vaart of dat je langere afstanden over het binnen water vaart. Op het strand vaar je minder lange afstanden volgas als op het binnenwater. Met dergelijke klappen op de zee ben ik meer bezorgt om mijn rug als dat ik een helm ga dragen.

9910001
9910001

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #32 Gepost op: 29 januari 2008, 09:39:50
Het is voor mijn gevoel een verschil of je als strrandbewaking vaart of dat je langere afstanden over het binnen water vaart. Op het strand vaar je minder lange afstanden volgas als op het binnenwater. Met dergelijke klappen op de zee ben ik meer bezorgt om mijn rug als dat ik een helm ga dragen.

9910001
Een ander belangrijk verschil is dat je langs de kust 90% van de tijd stapvoets vaart, preventief je bewaking uitvoerend. Ik zie daar inderdaad geen nut/toegevoegde waarde voor het dragen van een helm. Ik kan me wel voorstellen dat je bij acties in voor/na seizoen, bij hoge zee, veel golven, verder uit de kust, een helm draagt.

Misschien zou je de helm moeten koppelen aan dragen van een overlevingspak etc. Zodra je die draagt hoort de helm daarbij. Dit betekend dat je de normale  bewaking loskoppelt van de inzetten met slecht weer.
[img]/img]

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #33 Gepost op: 29 januari 2008, 11:43:06
Waarom is men nu bezig om fietshelmen net als in andere landen te propageren danwel wettelijk te verplichten? Kijk eens naar het aantal jonge s.o.'s die om het leven komen en het veel grotere aantal wat hersenletsel oploopt.
Bij brigades zijn het overwegend jongeren die door onervarenheid en sensatie aan deze gevaren bloot staan.
Denk bij een strand aan de combinatie van golven, en harde vaartuigen. In de USA draagt men de helm ook tijdens roeiwedstrijden op zee.
Waarschijnlijk gaat het net als met reddingvesten, het "staat niet stoer" denken moet om.
Gebruik zelf de Protec helm (in navolging van USCG) en ook ervaring met de Gecko die de volgende aanschaf wordt.
Ik moet tegenspreken dat de helm bij geheel onder water verdwijnen niet snel genoeg het overtollig water kwijt is.
Verder heeft deze helm door de opblaasbare voering een optimale pasvorm, nuttig bij gedeeld gebruik of als men in de wintermaanden een neopreen cap onder de helm wil dragen.
Enige problemen van een helm in het algemeen is de zwaardere belasting van de nek door het gewicht.
Zonnekleppen (Salamander) zijn er ook van zachte samenstelling allerhande kleuren.

Kees  8)

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 29 januari 2008, 13:00:57
Bumper 29 euro..

Prijon 49 Euro..

Protec 79 euro..

Rocker 199Euro.. (individuele helm.) niet verstelbaar.. Wel erg prettig..

De Gecko komt vanaf 210 euro met visier..

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 29 januari 2008, 14:00:40
Het gaat mij zeker niet om geld laat staan om het stoer zijn. Een helm lijkt mij meer een belasting dan het behermng geeft. Je kan het niet vergelijken met fietsen of motor rijden omdat je niet snel uit de boot valt maar eerder in de boot. Hiernaast de last op je nek en schouders met een helm en het risico om je schipper in de rug te stoten geeft het voor mijn gevoel weinig meerwaarde.

9910001
9910001

Rob van Munster

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 29 januari 2008, 14:06:11
1. Het gewicht van deze helmen is laag
2. In de boot vallen kan ook lelijke verwondingen veroorzaken
3. Zonder helm is er ook een risico de schipper in de rug te stoten en kan ook zeer doen.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #37 Gepost op: 29 januari 2008, 14:22:27
Het gaat mij zeker niet om geld laat staan om het stoer zijn. Een helm lijkt mij meer een belasting dan het behermng geeft.

Dat werd jaren geleden ook gezegd van autogordels, was alleen maar gevaarlijk want je kon je niet goed bewegen...  ;)

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #38 Gepost op: 29 januari 2008, 14:24:10
9910001 schreef "Met dergelijke klappen op de zee ben ik meer bezorgt om mijn rug als dat ik een helm ga dragen."
En daar ben ik het helemaal mee eens. Helemaal gaan voor een helmpje kan er voor zorgen dat aan de andere aspecten voor bij wordt gegaan.

Overigens is ernstig hoofdletsel mij niet bekend, en lijkt het mij zaak eerst te kijken wat in het verleden ook echt is voorgekomen aan ernstige letsels.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Ernst Brokmeier

• Senior gebruiker
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #39 Gepost op: 29 januari 2008, 14:29:34
9910001 schreef "Met dergelijke klappen op de zee ben ik meer bezorgt om mijn rug als dat ik een helm ga dragen."
En daar ben ik het helemaal mee eens. Helemaal gaan voor een helmpje kan er voor zorgen dat aan de andere aspecten voor bij wordt gegaan.

Overigens is ernstig hoofdletsel mij niet bekend, en lijkt het mij zaak eerst te kijken wat in het verleden ook echt is voorgekomen aan ernstige letsels.

Nop...wel knieën en tenen.....dus werkschoenen en kniebeschermers  :D
Overigens ben ik niet geheel tegen een helm, maar zou hem dan wel voor specifieke zaken willen gebruiken (zoals ik al eerder zei dus niet de hele zomer tijdens de slakken patrouilles langs de kust)...
[img]/img]