Onverantwoord..

Auteur Topic: Onverantwoord..  (gelezen 13196 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #50 Gepost op: 31 januari 2008, 09:31:07
Is het soort werk niet veel belangrijker voor de keuze of je een helm draagt als de discussie dat iedereen een helm moet dragen. ALs je alleen met zwemmers, (kite) surfer en hooguit een catamaran te maken hebt, is het risico voor hoofdletsel veel kleiner als dat hulpverlening biedt aan grotere boten. Op het strand is er veel minder risico voor hoofdletsel als bij de andere reddingboten. Voor de mensen welke niet op de buddyseat zitten is er een helm, dit zijn ook de bemanningsleden welke over stappen naar het schip welke hulp nodig hebben en deze hebben eerder bescherming nodig als de andere bemanningsleden gezien het ririso welke zij lopen.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #51 Gepost op: 31 januari 2008, 11:33:45
M'n pa reed ook 30 jaar op een brommer zonder helm en nooit iets ernstigs opgelopen.
Uiteraard is het in de ene situatie zinniger als in de andere, dat staat buiten kijf maar is ook iets wat gemakkelijk verwatert. Mijn vraag is dan, doen we dit ook zo t.a.v. het dragen van reddingvesten, oogbescherming enz.?
Welke risico's zijn vanuit professioneel oogpunt aanvaardbaar.

Kees  8)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #52 Gepost op: 31 januari 2008, 12:21:07
M'n pa reed ook 30 jaar op een brommer zonder helm en nooit iets ernstigs opgelopen.

tsja, zo ken ik er nog wel een paar... ;) 8)

"mijn ouders hebben ruim 70 jaar, zonder rookmelders in huis, nog nooit een brand gehad"
"mijn Opa is 95 geworden en rookte een pakje per dag"
"ik doe het al jaren zonder condooms, en heb nog steeds geen SOA"

duuuuhhhhhh  :D :P
Samen sterk in de hulpverlening!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #53 Gepost op: 31 januari 2008, 16:01:40
tsja, zo ken ik er nog wel een paar... ;) 8)

"mijn ouders hebben ruim 70 jaar, zonder rookmelders in huis, nog nooit een brand gehad"
"mijn Opa is 95 geworden en rookte een pakje per dag"
"ik doe het al jaren zonder condooms, en heb nog steeds geen SOA"

duuuuhhhhhh  :D :P

Precies dus wat Kees met knipoog zegt, maar je ziet dat ook in de reacties van enkelen hier...
De vraag van Kees is dan ook zeer legitiem..
Uiteraard is het in de ene situatie zinniger als in de andere, dat staat buiten kijf maar is ook iets wat gemakkelijk verwatert. Mijn vraag is dan, doen we dit ook zo t.a.v. het dragen van reddingvesten, oogbescherming enz.?
Welke risico's zijn vanuit professioneel oogpunt aanvaardbaar.

Kees  8)

In principe moet je gewoon een RIE uitvoeren.. (owkee niet verplicht voor vrijwilligersorganisaties, maar wel handig..)

een vliegje in het oog van de schipper, tijdens een lastige manouvre in de branding in de nabijheid van de pier levert kan extra problemen opleveren..

Dus je moet goed kijken wel PBM is wel relevant en welke niet..  Het gevaar van dergelijke discussies is aan de andere kant is, dat medewerkers in eens geen reddingen kunnen uitvoeren om dat de PBM niet aanwezig is...  (ik heb een boot, dus ik ga niet zwemmen...)
Of medewerkers krijgen de houding krijgen ik heb toch voldoende PBM aan, dus kan ik die risico's makkelijk nemen..


mark19

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 31 januari 2008, 16:50:11
Ik denk dat het bij ons in nederland niet gaat werken om helmen te dragen. misschien alleen bij -> 6 bft. of golfen hoger dan 1,5 meter.. maar in vergelijking met kustbrigades in anderel anden zijn wij vaak preventief aan het patrouilleren. Een daar werkt het niet bij om een helm op je hoofd te moeten hebben, want dat doet toch niet. en bij die hogere zeeen wordt over het algemeen de knrm gewaarschuwd, en die hebben wel helmen op, omdat die heel ander werk hebben.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #55 Gepost op: 31 januari 2008, 19:37:16
SSW en ORB varen bijvoorbeeld met redski's, dan is o.a. een helm pure noodzaak.

Kees  8)


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #56 Gepost op: 31 januari 2008, 19:47:45
Een daar werkt het niet bij om een helm op je hoofd te moeten hebben, want dat doet toch niet
dat is een kwestie van afspraken,  niets gaat over 1 nacht ijs, vroeger droeg je op de motor ook geen helm en waren er geen autogordels..
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #57 Gepost op: 31 januari 2008, 22:46:24
Hmm, ja ik zie er eigenlijk wel wat in.
Ik heb ook wel eens door de boot gestuiterd toen we recht door een flinke golf heen gingen.

Overigens was het m'n knie die het moest ontgelden, en niet m'n hoofd. dus ook maar de knie, pols en rugbeschermer aan :)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Xandor

  • Maatschappelijkwerker/woonbegeleider meervoudige diagnostiek clienten
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
  • Mede oprichter HOGE
    • Homepage
Reactie #58 Gepost op: 31 januari 2008, 23:56:15
Hmm, ja ik zie er eigenlijk wel wat in.
Ik heb ook wel eens door de boot gestuiterd toen we recht door een flinke golf heen gingen.

Overigens was het m'n knie die het moest ontgelden, en niet m'n hoofd. dus ook maar de knie, pols en rugbeschermer aan :)

een goed pak moet je daar tegen beschermen, maar.... we zitten in de zomer het liefst met zo min mogelijk poespas in de boot.

Ook een niergordel ( verplicht hier in de branding op boot en jetscooter) is iets dat echt wel aan te raden is.
Ex lid Reddingsbrigade Huizen Mede oprichter HOGE


Matthijs

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • samenwerkend kunnen we meer.
    • Ontwerpers en bouwers van maatwerk interieurs
Reactie #59 Gepost op: 1 februari 2008, 16:45:39
Ik ben voor een MUTS....

Laat die maar eens van een toren vallen, dan isie niet kapot. een herlm wel ^-^

Matthijs