De volledige natuurbrandindex die daar genoemd wordt is:
Groen-groen <30: Natuur is nat (geen speciale inzet)
Groen 30-45: Natuur is droog zonder verhoogd gevaar (geen speciale inzet)
Geel 45-60: Stookverbod, natuur loopt extra gevaar (eerste inzet meestal 2 TS)
Rood 60-75: Droogte, Vliegtuigpatrouille (eerste inzet meestal 3 of 4 TS)
Rood-rood >75: Extreme droogte, Groot gevaar (eerste inzet tenminste 1 peloton)
Dus aan de hand van de 'natheid' van het gebied wordt een inzetvoorstel gedaan. Daarnaast worden bij de verschillende kleuren steeds uitgebreidere voorzorgsmaatregelen genomen zoals bemannen van brandtorens of zelfs afsluiten van gebieden. Verschilt geloof ik flink per regio of die inzetvoorstellen als hierboven ook echt kloppen overigens. Verdere details heb ik ook niet, sorry..
De onderstaande tabel had ik al een keer eerder geplaatst. Bij deze nog een keer voor de mensen die nog geen duidelijk beeld hebben van de kleurcodering en de bijbehorende maatregelen. De tabel geldt overigens voor Noord- en Oost-Gelderland, andere regio's kunnen een andere alarmeringfilosofie hanteren. Het ASK kent overigens ook een eigen uitruksystematiek, deze wijkt op een aantal punten dus ook af van de tabel.
Overigens gaat het bij het bepalen van het natuurbrandrisico en de bijbehorende fase niet alleen om de "natheid" van het gebied. De fase is onder andere afhankelijk van de natuurbrandgevaarindex. De index wordt vastgesteld aan de hand van temperatuur, luchtvochtigheid, neerslag, windsnelheid, windrichting en stokgewicht. Het stokgewicht zegt hierbij iets over het vochtgehalte van het hout in het bos.
Op een afgeschermde website zijn deze gegevens in een totaaloverzicht terug te vinden. Deze gegevens zijn alleen beschikbaar voor de direct belanghebbenden. Om jullie toch een beeld te geven hoe het er uitziet heb ik een screenshot van de stand van hedenavond gemaakt. Zoals jullie zien geeft het "systeem" aan dat we al in fase oranje zitten (uitruk met 4x TS). In werkelijkheid is momenteel fase geel van toepassing. Dit lijkt vreemd maar is het niet. De definitieve fase wordt uiteindelijk bepaald door één van de HOVD'en. Deze kijkt niet alleen naar de kale meetgegevens maar ook naar de weersvoorspelling voor de komende dagen. Daardoor kan hij voor een andere fase kiezen dan het "systeem" zou doen op basis van de meetgegevens.
En hier nog even de index en de bijbehorende fase (zonder inbreng van de dienstdoende HOVD):
index < 30
= lichtgroen30 < index < 45
= donker groen45 < index < 55
= geel55 < index < 70
= oranjeindex > 70
= rood