Overbewoning huur - of koophuizen

Auteur Topic: Overbewoning huur - of koophuizen  (gelezen 4487 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Gepost op: 23 januari 2008, 15:57:36
Het is misschien al een tijdje een heet hangijzer maar in onze gemeente komt het nu ook opzetten.

Overbewoning van koophuizen door buitenlandse werknemers.
De koophuizen worden dan tijdelijk gehuurd door bedrijven die daar vele buitenlandse werknemers in proppen.

Hier is een koophuis bewoond door 9 polen.

hoe is het in jullie gemeente???




Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2008, 20:24:05
Laten we samen ons verdriet eens ergens weg gaan drinken  :'(

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2008, 20:37:30
Is er niet iets zodat als je in een woning woont je je ook moet inschrijven als inwoner van de gemeente? Is het anders geen logies?


Ook leuk:

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Huisvestingswet

Huisvestingswet (geldend op: 23-01-2008)

Artikel 5

De gemeenteraad kan, voor zover dat in het belang van een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte noodzakelijk is, in de huisvestingsverordening woonruimte aanwijzen die niet voor bewoning in gebruik mag worden genomen of gegeven, indien voor het in gebruik nemen daarvan geen huisvestingsvergunning is verleend. In afwijking van de eerste volzin is tot 1 januari 2003 in de in de bijlage genoemde betrokken gemeenten, alsmede in de krachtens artikel 2, vierde lid, aangewezen gemeenten, voor het in gebruik nemen of geven van een woonwagen op een standplaats een huisvestingsvergunning voor een standplaats vereist.



Artikel 7
1.   Het is verboden zonder vergunning van burgemeester en wethouders een woonruimte, aangewezen overeenkomstig artikel 5, in gebruik te nemen voor bewoning.
2.   Het is verboden een woonruimte, aangewezen overeenkomstig artikel 5, voor bewoning in gebruik te geven aan een persoon die niet beschikt over een huisvestingsvergunning.


§ 3. Criteria voor vergunningverlening

Artikel 9
1.   De gemeenteraad wijst in de huisvestingsverordening de categorieën van woningzoekenden aan die met het oog op een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van de woonruimte, aangewezen overeenkomstig artikel 5, voor het verkrijgen van een huisvestingsvergunning in aanmerking komen.
2.   Een huisvestingsvergunning wordt uitsluitend verleend aan personen die:
a.   de Nederlandse nationaliteit bezitten of op grond van een wettelijke bepaling als Nederlander worden behandeld, of
b.   vreemdeling zijn en rechtmatig verblijf houden als bedoeld in artikel 8, onder a tot en met e en l, van de Vreemdelingenwet 2000.

Artikel 10

De gemeenteraad kan in de huisvestingsverordening voorts bepalen dat een of meer daarbij aan te wijzen categorieën van woonruimte, aangewezen overeenkomstig artikel 5, met het oog op een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte, in verband met de aard, grootte of prijs van die woonruimte, slechts passend is voor een daarbij aangewezen gedeelte van de ingevolge artikel 9 aangewezen categorieën van woningzoekenden.

Artikel 11
1.   De gemeenteraad kan, voor zover dat in het belang van een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte noodzakelijk is, in de huisvestingsverordening tevens bepalen dat voor daarbij aan te wijzen categorieën van woonruimte, aangewezen overeenkomstig artikel 5, bij het verlenen van huisvestingsvergunningen voorrang wordt gegeven aan woningzoekenden waarvoor de voorziening in de behoefte aan woonruimte dringend noodzakelijk is.
2.   Bij toepassing van het eerste lid stelt de gemeenteraad in de huisvestingsverordening tevens criteria vast volgens welke de woningzoekenden, bedoeld in artikel 9, worden ingedeeld in urgentiecategorieën.
3.   Tot de criteria, bedoeld in het tweede lid, kan mede behoren dat aan de woonruimte welke de woningzoekende verlaat, met het oog op een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte dringend behoefte bestaat.

Artikel 12
1.   De gemeenteraad kan, voor zover dat in het belang van een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte noodzakelijk is, in de huisvestingsverordening bovendien bepalen dat voor daarbij aan te wijzen categorieën van woonruimte, aangewezen overeenkomstig artikel 5, bij het verlenen van huisvestingsvergunningen voorrang wordt gegeven aan personen die zijn geplaatst op een door burgemeester en wethouders aan de eigenaar van de betrokken woonruimte gedane voordracht.
2.   Bij toepassing van het eerste lid stelt de gemeenteraad in de huisvestingsverordening tevens vast welke categorieën woningzoekenden in aanmerking komen om op een voordracht als bedoeld in het eerste lid te worden geplaatst en volgens welke criteria binnen die categorieën van woningzoekenden de rangorde naar urgentie wordt bepaald.
3.   Tot de criteria, bedoeld in het tweede lid, kan mede behoren dat aan de woonruimte welke de woningzoekende verlaat, met het oog op een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte dringend behoefte bestaat.

Artikel 13

Bij algemene maatregel van bestuur kunnen met het oog op de bescherming van daarbij aan te geven categorieën van woningzoekenden regels worden gesteld met betrekking tot de toepassing van artikel 9, eerste lid, en de artikelen 10 tot en met 12.

Artikel 13a
1.   De gemeenteraad kan voor zover dit noodzakelijk is met het oog op een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte in de huisvestingsverordening criteria vaststellen voor de verlening van huisvestingsvergunningen, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen woningzoekenden die al of niet een economische of maatschappelijke binding hebben aan een in die verordening aangeduide regio.
2.   Indien de gemeenteraad toepassing geeft aan het eerste lid behoeft de vaststelling van die criteria voorafgaande toestemming van gedeputeerde staten.
3.   Gedeputeerde staten kunnen hun toestemming slechts onthouden indien naar hun oordeel:
a.   het aangeduide gebied niet kan worden aangemerkt als een regio in de zin van artikel 1, eerste lid, onderdeel n;
b.   het beoogde onderscheid onnodig belemmerend zou zijn voor de huisvestingsmogelijkheden van woningzoekenden die geen economische of maatschappelijke binding hebben met de regio, mede gelet op de huisvestingsmogelijkheden voor deze woningzoekenden in andere delen van de betrokken regio, of
c.   het beoogde onderscheid onvoldoende is afgestemd op het bovengemeentelijke ruimtelijke beleid of op het huisvestingsbeleid van andere gemeenten.
4.   Het tweede lid is niet van toepassing voor zover een onderscheid als bedoeld in het eerste lid, is voorgeschreven in, dan wel uitdrukkelijk is toegelaten bij een beleidsregel als bedoeld in artikel 61.

Artikel 13b
1.   De gemeenteraad kan voor zover dit noodzakelijk is met het oog op een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte in verband met uit bovengemeentelijk ruimtelijk beleid voortvloeiende geringe mogelijkheden tot uitbreiding van de woonruimtevoorraad in de betrokken gemeente of kern, in de huisvestingsverordening criteria vaststellen voor de verlening van huisvestingsvergunningen, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen woningzoekenden die al of niet een economische of maatschappelijke binding hebben aan de gemeente of aan een tot de gemeente behorende kern.
2.   Indien de gemeenteraad toepassing geeft aan het eerste lid, behoeft de vaststelling van die criteria voorafgaande toestemming van gedeputeerde staten.
3.   Gedeputeerde staten kunnen hun toestemming slechts onthouden, indien het beoogde onderscheid naar hun oordeel:
a.   onnodig belemmerend zou zijn voor de huisvestingsmogelijkheden van woningzoekenden die geen economische of maatschappelijke binding hebben met de gemeente of kern, mede gelet op de huisvestingsmogelijkheden voor deze woningzoekenden in andere delen van de betrokken regio, of
b.   onvoldoende is afgestemd op het bovengemeentelijke ruimtelijke beleid of op het huisvestingsbeleid van andere gemeenten.
4.   Het tweede lid is niet van toepassing voor zover een onderscheid als bedoeld in het eerste lid is voorgeschreven in, dan wel uitdrukkelijk is toegelaten bij een beleidsregel als bedoeld in artikel 61.

Artikel 13c
1.   Behoudens het bepaalde in het tweede lid, wordt geen onderscheid naar economische of maatschappelijke binding gemaakt ten aanzien van woningzoekenden:
a.   waarvan redelijkerwijs niet of niet meer verwacht kan worden dat zij door het duurzaam verrichten van arbeid in hun bestaan voorzien, zoals gepensioneerden, ernstig invaliden en langdurig werklozen;
b.   die als remigrant wensen terug te keren naar Nederland of zijn teruggekeerd, doch nog niet over passende huisvesting beschikken;
c.   aan wie op grond van een asielverzoek een van de verblijfsvergunningen, bedoeld in artikel 8, onderdelen a tot en met d, van de Vreemdelingenwet 2000 is verleend, indien zij na die verlening voor de eerste maal woonruimte zoeken;
d.   die na echtscheiding, scheiding van tafel en bed of ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed, in verband met die omstandigheid dringend woonruimte behoeven, of
e.   die een procedure tot echtscheiding, scheiding van tafel en bed of ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed aanhangig hebben gemaakt en een voorlopige voorziening als bedoeld in artikel 822 en 823 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering hebben verkregen, indien zij in verband met die omstandigheid dringend woonruimte behoeven.
2.   Voor zover dat in het belang van een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte noodzakelijk is in verband met uit bovengemeentelijk ruimtelijk beleid voortvloeiende geringe mogelijkheden tot uitbreiding van de woonruimtevoorraad in de gemeente of in een of meer kernen, behorend tot de gemeente, kunnen gedeputeerde staten bij het verlenen van toestemming als bedoeld in artikel 13b, tweede lid, onderscheidenlijk provinciale staten bij een beleidsregel als bedoeld in artikel 61, toestaan dat wordt afgeweken van het bepaalde in het eerste lid, onder a, b, d en e.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2008, 08:15:27
Is goed Pyro, daar hou ik je aan... ::)


op de onderstaande site is er nog meer aandacht aan besteedt.
http://www.vng.nl/smartsite.dws?ch=,def&id=57608


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2008, 08:54:07
overgenomen uit de bouwverordening


7 Overige gebruiksbepalingen
Paragraaf 1 Overbevolking
Artikel 7.1.1 Overbevolking van woningen
Het is verboden een woning te bewonen met of toe te staan dat een woning wordt bewoond door meer dan één persoon per 12 m2 gebruiksoppervlakte.



Toelichting

7 Overige gebruiksbepalingen
Algemeen
De Woningwet (artikel 8, tweede lid) eist dat de bouwverordening voorschriften bevat over het gebruik van
woningen, woonketen, woonwagens, andere gebouwen, bouwwerken geen gebouw zijnde, en standplaatsen.
De wet noemt onderwerpen die in elk geval moeten worden geregeld. Daarnaast mogen dus ook andere
onderwerpen in de bouwverordening worden geregeld over het gebruik. Het brandveilig gebruik, genoemd
in de opsomming van artikel 8 Woningwet, is opgenomen als hoofdstuk 6 van deze verordening. De overige
gebruiksbepalingen staan in dit hoofdstuk.
Paragraaf 1 Overbevolking en slaapplaatsen
Artikelen 7.1.1 en 7.1.2 Overbevolking van woningen, woonwagens en woonketen
Deze artikelen berusten op artikel 8, tweede lid, sub a5, van de Woningwet. Zij zijn bedoeld om in
uitzonderlijke gevallen waarin vooral de hygiëne dit vereist, van gemeentewege een handhavingsbesluit te
kunnen nemen tot een gedwongen beëindiging van de geconstateerde overbevolking van een gebouw, te
realiseren binnen een in het besluit aangegeven termijn. Het genoemde doel van het kunnen optreden tegen
excessen brengt met zich mee dat de normstelling uit het onderhavige voorschrift principieel ongeschikt is om
te beoordelen, of een woning in normale omstandigheden groot genoeg is voor een bepaald aantal bewoners.
Indien men toch inspiratie wenst te ontlenen aan het onderhavige voorschrift voor het opstellen van een regeling
op het gebied van de woonruimteverdeling, het beoordelen van de passendheid van huisvesting ten behoeve van
gezins-/relatiehereniging e.d., ware de normstelling 1,5 à 2 maal zo zwaar te kiezen, teneinde niet op de grens
van de overbevolking te balanceren.
Overigens kunnen lokale omstandigheden voor een gemeenteraad aanleiding vormen tot het opnemen van een
afwijkende normstelling in zijn bouwverordening. Artikel 7.1.1 zou bij voorbeeld ook als volgt kunnen luiden:
'Het is verboden een woning te bewonen met of toe te staan dat een woning wordt bewoond door meer dan
één persoon per 9 m2 gebruiksoppervlakte, met dien verstande dat voor de eerste persoon van het totale aantal
bewoners ten minste 12 m2 gebruiksoppervlakte aanwezig dient te zijn.'
Vanwege de beperkende wettelijke bepalingen betreffende het binnentreden van woningen door
toezichthoudende ambtenaren zal de handhaving van deze artikelen in het algemeen geschieden naar aanleiding
van ontvangen klachten of anderszins gerezen vermoedens van overtreding. Voor permanent bewoonde
kamerverhuurbedrijven, asielzoekerpensions e.d. is een regelmatiger toezicht wenselijk en mogelijk. Overigens
moet voor de wat grotere woongebouwen die geen gewone één- en meergezinshuizen zijn, afhankelijk van
het aantal aanwezige personen worden beschikt over een vergunning op grond van artikel 6.1.1 van deze
bouwverordening ('vergunning brandveilig gebruik')
126 (modelverordening)
Artikel 7.1.1 Overbevolking van woningen
De normstelling in dit artikel is gebaseerd op de maximale plaatsings- en gebruiksmogelijkheden van
gewone bedden, dus geen stapel- of opklapbedden. Het niet baseren van de normstelling op het gebruik van
stapelbedden is mede ingegeven door de soepele voorschriften van het Bouwbesluit over de minimumhoogte
van verblijfsruimten in woningen. Voor het gebruik van een eenpersoonsbed in de kleinst mogelijke
verblijfsruimte volgens het Bouwbesluit blijkt 5 m2 netto vloeroppervlakte per bed noodzakelijk; in grotere
verblijfsruimten circa 4,5 m2. Bovendien is de normstelling zo gekozen, dat in principe niet geslapen behoeft te
worden in andere dan verblijfsruimten, respectievelijk in gemeenschappelijke ruimten.
Zie voor het begrip 'gebruiksoppervlakte' artikel 1.1.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2008, 15:25:03
Het inschrijven in de gemeente is slechts een formaliteit. Ook al zijn ze ingeschreven dan moet je een reden zoeken om de bewoners/eigenaar aan te schrijven. In de meeste gevallen kom je terecht op het bestemmingsplan. Hierin kijk je of het gebruik als kamerverhuur/pension toegestaan is. Zo niet dan heb je een reden om te handhaven. Zorg dat je de politiek achter je staat dit voorkomt een hoop problemen. Op deze wijze pakken we in onze gemeente dit aan.
Als de bewoners een reguliere huurovereenkomst hebben wordt het al lastiger. En 12 vierkante meter gebruiksoppervlakte per persoon wordt in de meeste huizen wel gehaald. Een andere discussie: Ga je ook handhaven als het een gezin van 10 personen betreft. Dit is bij ons ook het geval. Of gaat het hier alleen om buitenlanders. Een gewetensvraag en voer voor de pers.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2008, 16:01:05
Zo, en dat is één. De gemeente heeft het uitzendburo een brief gestuurd en daarin gesommeerd het pand niet meer te gebruiken voor het huisvesten van buitenlandse arbeiders.
Dit op grond van het in strijd zijn met het bestemmingsplan.
Binnen 4 weken eruit anders een éénmalige dwangsom van € 10.000,00


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2008, 08:10:51
Let erop dat de juiste mensen worden aangeschreven. Vaak wordt door een uitzendbureau het huis onderverhuurd. Juridisch gezien moet je de huurder aanschrijven. Vergeet hierbij ook de eigenaar niet. Controleer bij de gemeente of de bewoners niet ingeschreven staan bij de gemeente. Ik ben benieuwd wat de uitslag wordt van jullie traject.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2008, 09:00:00
via de kvk de verhuurder aangeschreven. De beste man van handhaving weet wel hoe het moet.
Onze gemeente heeft hem een tijdje ingehuurd.
Ook voor andere handhavingszaken.