Dan ga je uit van goede wil, de goedheid in de mens enzo.
Er bestaan nog goede mensen, dat is zo. Maar er bestaat ook nog een ander soort, juist die kom je vaak tegen in besturen van verenigingen. Die zijn bezig met een spel, dat gaat om ego, macht en aanzien.
Als jij tussen de bestuurder en die drie doelen komt word je vermalen, zeker als je verbaal niet getraind bent.
Ik ken mensen van een brigade die vlak bij de ligplaats van de boot wonen, wel schipper zijn maar niet in de alarmploeg mogen omdat de kans bestaat dat dan de boot al weg is als de bestuurders aankomen.
Reken maar dat dat al diverse malen aangekaart is, maar dat haalt niets uit.
Ik zelf ben bezig geweest met hulp van de commissie binnenwateren van de bond met moderniseren van de Randmeer Reddingsbrigades, veel van wat wij toen wilden is nu alsnog gerealiseerd. Zoals dat een reddingsboot niet buiten zijn gemeentelijk gebied mag (belachelijk!) en het realiseren van één Randmeer brigade.
De plannen vormden een bedreiging voor de invloed van de besturen dus moest ik uit de brigade na de presentatie van de plannen. (Dit is een coup, een staat binnen een staat, ik heb de brieven nog.)
Het lukte de KNRM pas een reddingsstation in Elburg te realiseren na te dreigen met publiciteit waarin duidelijk zou worden dat de brandweer de schuld had van het niet doorgaan van de vestiging van een station aldaar.
Vaak is veiligheid een onkostenpost, een veelvoud van de kosten van een ongeval. De reden dat er wat aan aan gedaan wordt is de negatieve publiciteit die met een incident gepaard gaat.
Ik ben vóór het bestaan van klokenluiders. Ze moeten een lintje krijgen.
Even een vraagje, zijn de voorstanders hier van het wegtrappen van klikkers soms zelf ook bestuurders, zelfs voorzitter ofzo?
Henk