Autobrand en anti-Wildersleuzen in Utrecht
Auto’s in brand bij rellen om Fitnavrijdag 28 maart 2008
Door NILS DE KRUIJFF
UTRECHT - Op het Maasplein in Rivierenwijk in Utrecht zijn vrijdagavond rellen uitgebroken naar aanleiding van de Wildersfilm Fitna.
Op muren hebben jongeren 'De dood voor Wilders' gekliederd. FOTO NILS DE KRUIJFF
Rond kwart over negen staken jongeren twee auto’s in de brand. Op muren en bouwcontainers hadden de jongeren leuzen als: ‘Fitna Maasplein Hamas’ en ‘De dood voor Wilders’ gekliederd.
De brandweer had het vuur snel geblust en de politie kon verdere rellen voorkomen. Marokkaanse jongeren die vrijdagavond na de brand nog op straat rondliepen, zeiden dat de rellen zeker te maken hadden met het verschijnen van de film Fitna op internet. ,,Het is een waardeloze kutfilm,’’ reageerde een jongen op het Maasplein.
,,Maar het is wel beledigend voor ons. Ik denk dat Wilders vroeger gepest is door Marokkanen en dat hij nu zo gefrustreerd is dat hij zo is geworden,’’ aldus een van de jongens op het Maasplein.
Marokkaanse buurtvaders die ook op straat kwamen kijken, zeiden niet te begrijpen wat er aan de hand was. Hoewel het wel vaker onrustig is op het Maasplein, hadden ze geen rellen verwacht naar aanleiding van de film.
Meneer Blokzijl, eigenaar van een in de brand gestoken auto, zag het gelaten aan. ,,Om een uur of negen liepen er opeens wat jochies met fakkels langs. Ze sloegen de ramen van mijn auto in en gooiden de fakkel naar binnen. Het is een oude auto, dus van de verzekering zal ik niets terugkrijgen. Waarom moeten ze mij hebben? Ik heb toch niets met die film te maken.’’ Kort daarop werden zijn auto en de andere in de brand gestoken auto weggesleept.
De politie spreekt van kwajongensstreken en wil geen verband leggen met de leuzen die aangebracht zijn op muren en containers van het Maasplein.