Een moeilijke kwestie. Ziegler was tot voor kort onbetwist marktleider in Nederland, zeker na de diverse faillisementen van Doeschot-Rosenbauer/Rosenbauer Nederland. Van de collega/concurrent uit de regio, namelijk Spykstaal/Hoogstaal had Ziegler weinig tot niks te duchten. Tot de succesvolle doorstart van Hoogstaal waaruit HDS naar voren kwam. Zeker in combinatie met MAN kan HDS een concurrend product op de markt zetten. Dat is iets waar Ziegler aan moet wennen, zeker nu heel veel mantelovereenkomsten voor MAN/HDS kiezen.
Overigens denk ik dat de keuze van de intergemeentelijke brandweer Oldambt (waar Winschoten samen met Scheemda en Reiderland deel van uit maakt) voor MAN/HDS niet op zich zelf gezien kan worden. Onlangs heeft de stad-Groninger brandweer ook gekozen voor een tweetal tankautospuiten van MAN/HDS. En als ik mij niet vergis wordt voor het korps Harkstede (gemeente Slochteren) ook een dergelijke TS afgeleverd. Ik krijg dus het idee dat er toch voor een soort van "mantelovereenkomst" is gekozen. En bij een dergelijke mantelovereenkomt zal zeker een Europese aanbesteding nodig zijn.
Overigens heeft Ziegler het moeilijk in haar eigen regio. Het laatste grote project dateert al weer van enkele jaren, namelijk de levering van een vijftal regionale HV-II's. De jongste grote investering binnen de regio zijn allemaal bij andere leveranciers geplaatst, zelfs Duitse! Via VTN/BMT mocht Schmitz namelijk een vijftal VC-III's voor de intergemeentelijke OvD's, een tweetal HV-II's voor de stad-Groninger brandweer en de regio HV-I voor Delfzijl leveren. Dat is natuurlijk ook een klap in het gezicht van Ziegler.