Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 270449 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Onger Oensien

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 431
Reactie #130 Gepost op: 3 november 2010, 22:29:53
Vermiste zeiler is 62-jarige man uit Kampen

Twee dagen zoeken levert niets op  
woensdag, 03 november 2010  
 De grootscheepse zoektocht naar de vermiste zeiler heeft dinsdag en woensdag niets opgeleverd. Dinsdag werd een onbemand jacht, onder zeil en met draaiende motor, aangetroffen op het IJsselmeer tussen de Flevocentrale en de Ketelbrug. Woensdag werd duidelijk dat de vermiste zeiler een 62-jarige man uit Kampen is.

 

De melding over een onbemand zeiljacht kwam dinsdagmiddag rond de klok van kwart over drie binnen. Meteen werd een grote zoekactie naar mogelijke opvarenden gestart. De reddingboten van de KNRM-stations Enkhuizen, Lemmer en Urk, twee politievaartuigen, twee boten van Rijkswaterstaat en twee helikopters werden ingezet.

 

Om zes uur dinsdagavond werd de zoekactie gestaakt vanwege de invallende duisternis, wel heeft één van de helikopters het hele gebied nog een keer afgezocht met warmtesensoren. Intussen bleek uit politieonderzoek dat het zeiljacht één opvarende aan boord had gehad, en wel een 62-jarige man uit Kampen. De zeiler is dinsdagmorgen rond elf uur vertrokken uit de haven van Stavoren en had als vermoedelijke bestemming de Roggebotsluis bij Kampen. Woensdag (gisteren) is de zoekactie hervat, maar omdat niet bekend is waar de man overboord is geraakt is het zoekgebied te groot om gericht speciale apparatuur in te zetten. Aan de hand van de gegevens uit de navigatieapparatuur probeert de Waterpolitie het zoekgebied te verkleinen. De vermiste zeiler werd ook woensdag niet gevonden.

 

Getuigen gezocht

Getuigenverklaringen kunnen helpen om het zoekgebied nader te bepalen, stelt de politie. Het zeilschip betreft een Bavaria 31 Cruiser, met witte romp en blauwe bies en was voorzien van een stuurwiel. Eventuele getuigen kunnen zich melden via 0343-535353.

 
Bron www.opurk.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #131 Gepost op: 3 november 2010, 22:41:35
Ik blijf erbij dat dit een zeer vertekend beeld geeft.

Helemaal mee eens, marine traffic geeft geen betrouwbare track historie bij veel manouvreren en geeft zodoende geen correcte weergave van bijvoorbeeld een zoekpatroon omdat er nogal eens een 'leg' wordt overgeslagen.
Neemt niet weg dat het een leuk middel is om een globale indruk te krijgen van wat een boot gevaren heeft.
En gelukkig is er meer dan alleen marine traffic om AIS te volgen  ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #132 Gepost op: 4 november 2010, 10:24:28
Helemaal mee eens, marine traffic geeft geen betrouwbare track historie bij veel manouvreren en geeft zodoende geen correcte weergave van bijvoorbeeld een zoekpatroon omdat er nogal eens een 'leg' wordt overgeslagen.
Neemt niet weg dat het een leuk middel is om een globale indruk te krijgen van wat een boot gevaren heeft.
En gelukkig is er meer dan alleen marine traffic om AIS te volgen  ;)

Veel manauvreren is ook meteen wat ik zie in het spoor van de KH. Ik verbind geen oordeel aan wat ik zie, ik beschrijf de sporen alleen: "die zien er zo op het eerste gezicht wat minder gestructureerd uit...."

Om nu het significante verschil van structuur tussen RWS25 en de Kapiteins Hazewinkel helemaal op het conto van Marine Traffic te schrijven gaat wel erg ver. Er kan een afwijking zijn in het spoor en het is niet nauwkeurig misschien, maar dat het een indicatie geeft van hoe er gevaren is staat voor mij vast, de posities van de KH en RWS25 zijn echt niet allemaal door Marine Traffic verzonnen en met elkaar verbonden op een willekeurige manier.  
Je mag dat blijven denken, maar mij overtuig je niet. Als de KH bv in een expanding square gezocht had, was dat zeker uit het spoor op te maken geweest. Er is zeker een reden geweest dat er zo gevaren is, en er is ongetwijfeld effectief gezocht en het verband met de de andere schepen die mee zochten kun je niet zien en dus ook niet meenemen. Maar dat er geen verschil zit in de sporen tussen KH en de RWS25 en er op een zelfde manier gezocht is kan niet vol gehouden worden.
Om een trackindicatie te maken over meerdere mijlen is het niet nodig om een resolutie van om de zes seconden een gemarkeerd punt te realiseren, om de halve mijl is ook voldoende, ook al loopt dat spoor daardoor ineens over een stuk land.

Onze Kaartplotter is geschikt voor AIS onvangst. Legt een lijst aan met schepen bij je in de buurt en geeft hun positie op de kaart. We hebben de draad doorgeknipt, want als je in de buurt van Amsterdam komt, zorgt de enorme hoeveelheid data die binnen komt van al die schepen daar dat de kaartplotter het niet meer bij houdt en vast loopt. Marine Traffic houdt de signalen bij ontvangen door meer dan 700 grondstations die de bewegingen van bij elkaar 20.000 schepen doorgeven. Ik kan wel begrijpen dat je dan de tijdsinterval niet naar 6 seconden wil hebben.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #133 Gepost op: 4 november 2010, 10:24:41
Fryderyk Chopin verliest masten
Het Poolse opleidingsschip Fryderyk Chopin heeft 29 oktober 99 mijl ten zuidwesten van de Scilly Eilanden bij windkracht 9 haar beide 37 meter hoge masten verloren. Het 400 dwt metende zeilschip had 36 14-jarige cadetten, 3 begeleiders en 8 bemanningsleden aan boord.
Het containerschip MSC Nerissa en de trawler CN-187 Nova Spero uit Newlyn waren het eerst te plaatse om het hevig rollende schip hulp te bieden. De MSC Nerissa bood lij, zodat de trawler kon vastmaken. De RNLI-reddingsboot The Whiteheads van St Mary had 5,5 uur nodig om ter plaatse te komen. Volgens reddingsbootschipper Peter Hicks rolde de Fryderyk Chopin hevig in drie meter hoge golven met al de tuigage over stuurboord hangend. Het werd onder die omstandigheden veiliger geacht de opvarenden aan boord te laten. Aan de tros van de 425 pk sterke Nova Spero werd koers gezet naar Falmouth, waar de sleep maandagochtend arriveerde. (BS)

http://www.schuttevaer.nl/nieuws/actueel/nid14714-fryderyk-chopin-verliest-masten.html  (Mooie foto!)

Je zult daar maar aan dek staan en het hele zooitje komt naar beneden..! :o


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #134 Gepost op: 6 november 2010, 14:55:30
Is er nog nieuws; dregteams o.i.d? ::)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #135 Gepost op: 6 november 2010, 16:48:00
Is er nog nieuws; dregteams o.i.d? ::)
Is het gebied daarvoor niet te groot?


http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/enkhuizen/06reddingrapporten/?TheArticle=16287

Grote zoekactie na aantreffen onbemand zeiljacht op het IJsselmeer
Enkhuizen, 2 november 2010

Op het IJsselmeer tussen de Ketelbrug en de Flevocentrale is vanmiddag iets na de klok van drie uur een onbemand zeiljacht aangetroffen. Direct werd er door het Kustwacht Centrum (KWC) groot alarm geslagen. Twaalf reddingseenheden werden in gezet om een groot zoekgebied af te zoeken. Helaas zonder resultaat.

Om 15.05 uur meldde het politievaartuig P-87 aan het KWC dat zij een zeiljacht hadden aangetroffen tegen de IJsselmeerdijk tussen de Ketelbrug en de Flevocentrale. De zeilen waren op en de motor stand-by, aan boord werd echter niemand aangetroffen. Er van uitgaande dat een opvarende over boord was gevallen, is door het KWC direct een zoekactie opgestart met de reddingboten van de stations Enkhuizen en Urk van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, en twee politievaartuigen. Tevens werden de Offshore SAR helikopter en een marine helikopter naar het zoekgebied gestuurd.

Aan de hand van aan boord gevonden zaken, is de politie een onderzoek gestart naar de eigenaar van het jacht. Na contact met de familie van de eigenaar van het zeiljacht, is gebleken dat er een opvarende was. Het gaat om een man. Over zijn identiteit doet het Kustwacht Centrum geen verdere mededelingen.

Omdat het zoekgebied zich uitstrekte van de Friesehoek in de Noordoostpolder tot Trintelhaven langs de dijk Enkhuizen-Lelystad en alles zuid daarvan tot de Ketelbrug, werden ook de reddingboten van Station Lemmer gealarmeerd.

Na het invallen van de duisternis is rond half zes, in overleg met de zoekende eenheden en het KWC, besloten om de zoekactie te staken. Als laatste heeft de offshore SAR helikopter met de warmteapparatuur het gebied nog een keer intensief afgezocht echter zonder resultaat.

Aan de zoekactie hebben de volgende eenheden deelgenomen:

6 Reddingboten van de stations Urk, Enkhuizen en Lemmer van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, de offshore SAR redding helikopter, een helikopter van de Koninklijke Marine, twee politie vaartuigen, twee vaartuigen van Rijkswaterstaat


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #136 Gepost op: 6 november 2010, 20:45:14
Tegenwoordig zijn er ook voor kleine schepen een soort van side scanning sonars beschikbaar. De plaatjes die ik gezien heb van dat apparaat zijn veelbelovend. Misschien zou zon apparaat in deze handig kunnen zijn. Het gaat om de structure scanning sonar van onder andere Simrad.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #137 Gepost op: 6 november 2010, 22:14:59
Het gebied is veel te groot voor dit soort acties , dat is alleen zinvol als je een klein gebied hebt in dit geval is het gebied van stavoren tot aan de dijk bij de ketelbrug. Een sidescan heeft een gebied van maximaal 150 meter aan beide zijde en dan moet je ook nog weten waar je naar moet kijken.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #138 Gepost op: 7 november 2010, 11:12:48
Tegenwoordig zijn er ook voor kleine schepen een soort van side scanning sonars beschikbaar. De plaatjes die ik gezien heb van dat apparaat zijn veelbelovend. Misschien zou zon apparaat in deze handig kunnen zijn. Het gaat om de structure scanning sonar van onder andere Simrad.

En vergeet REMUS van de Marine niet:
http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2010/08/05/46170394/marine_hervat_zoektocht_naar_vermiste_duiker

 O0


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #139 Gepost op: 9 november 2010, 21:23:27
http://www.knrm.nl/20wat_wij_doen/10laatste_nieuws/?TheArticle=16306

Hij komt, hij komt....
IJmuiden, 10 november 2010

Zaterdag 13 november 2010 komt Sinterklaas weer naar Nederland. Sint en zijn pieten zetten in Harderwijk voor het eerst voet aan land. Om alles veilig te laten verlopen ligt de reddingboot van KNRM Elburg voor deze speciale dag in Harderwijk. Om het reddingstation in Elburg volledig operationeel te houden wordt daar een reserve reddingboot ingezet.

De Pakjesboot 12 meert rond 12.30 uur aan in de Vissershaven. Samen met de politie, brandweer en reddingsbrigade zorgen de vrijwilligers van de KNRM dat Sint, zijn pieten en de duizenden toeschouwers veilig kunnen genieten van deze bijzondere dag.

De televisie doet vanaf 12.00 uur tot 13.25 uur rechtstreeks verslag van de intocht en de rijtoer door Harderwijk.