Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 270451 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #140 Gepost op: 11 november 2010, 11:50:03
Ondanks de sloot niet echt water-gerelateerd, maar gezien de goede actie van twee sportduikers toch wel de moeite van het vermelden waard in dit topic.
Voor de landrotten staat het ook in het topic 'Uit de media'.

Sportduikers redden inzittenden uit te water geraakte auto

11 november 2010

BROEK OP LANGEDIJK - Twee sportduikers hebben woensdagavond twee inzittenden van een te water geraakte personenauto weten te redden in Langedijk. Een automobiliste reed over de Nauertogt, komende vanaf Koedijk richting de N245. Door nog onbekende oorzaak belandde de automobiliste met haar auto in de linkerberm, reed een verkeersbord omver en kwam ondersteboven in een sloot tot stilstand.

Twee sportsduikers uit Hensbroek en Langedijk waren wezen duiken in het Geestmerambacht en zagen op weg naar huis toevallig de achterlichten van de auto in het water. De twee mannen twijfelden geen moment, trokken hun duikpak weer aan en gingen het water in. De vrouw en een inzittende konden door de twee op het droge worden gehaald. Zij werden voor controle naar het MCA gebracht. De auto van de vrouw raakte total loss.

http://www.webregio.nl/groot-alkmaar/webregio-tv/video/11817987/sportduikers-redden-inzittenden-te-water-geraakte-auto.aspx



Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #141 Gepost op: 13 november 2010, 13:53:25
http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/katwijk_aan_zee/06reddingrapporten/?TheArticle=16307&hm=3

Katwijkse reddingboot 'De Redder' op topsnelheid naar bevalling
Katwijk aan Zee, 9 november 2010

Katwijker Willem van der Plas is opvarende van de KW 88, de ‘Pelikaan’. Hij voer twee weken geleden op zo’n 57 mijl westelijk van Katwijk, toen zijn zwangere vrouw belde. De weeën waren begonnen. Van der Plas wilde maar wat graag bij de geboorte zijn, maar met het vissersschip zou jij nooit meer op tijd terug zijn om die geboorte mee te maken.

Er was behoefte aan een snelle boot en dus belde Van der Plas met toestemming van de schipper een vriend, die opstapper is bij het KNRM-station Katwijk. Na ampel overleg met de schipper van de 'Pelikaan', werd er besloten om de visserman van boord te halen. KNRM-schipper Hugo van Duijvenbode twijfelde geen moment aan het verzoek van de aanstaande vader om hem van boord te halen met de Katwijkse reddingboot.

Hij was zelf zes dagen eerder de trotse vader geworden van een zoon en wist dus hoe belangrijk dat kan zijn. Na overleg met de Operationele Dienst van het KNRM-hoofdkantoor in IJmuiden werd met de Katwijkse reddingboot ‘De Redder’ uitgevaren.

Het rendez-vous met de KW88 ‘Pelikaan’ was op ongeveer 44 mijl uit de kust van Katwijk. Van Duijvenbode: ‘Een flink eind. We waren er sneller dan verwacht.’ Met volle vaart keerde 'De Redder' terug naar het Katwijkse strand, waar die rond 15.15 uur arriveerde. ‘Binnen vier uur waren we uit en thuis.’

Van der Plas, die aan de Koninginneweg woont, ging meteen naar huis om vervolgens samen met zijn vrouw Annelies naar het ziekenhuis te gaan. Daar werd die middag om kwart over vijf zoon hun zoon Nico geboren. Willem en Annelies zijn heel blij dat KNRM Katwijk bereid was om ervoor te zorgen dat de aanstaande vader nog op tijd bij de bevalling aanwezig kon zijn.

De trotse ouders hebben Nico dan ook meteen ‘Redder aan de Wal’ gemaakt, donateur van de reddingmaatschappij.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #142 Gepost op: 15 november 2010, 14:19:18
http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/scheveningen/06reddingrapporten/?TheArticle=16316&hm=3

Drie KNRM bemanningsleden gewond tijdens zoekactie
Scheveningen, 12 november 2010
  
Vrijdagmiddag 12 november om 15.00 uur werd de KNRM gealarmeerd voor een noodsignaal, dat was waargenomen voor de kust van Monster. De KNRM stations van Scheveningen, Hoek van Holland en Ter Heijde werden gealarmeerd.

De drie KNRM reddingboten werden op zee bijgestaan door het Kustwacht vliegtuig "Pedro Zero One", het politievaartuig "RPA 16" en de "Mirfak", een vaartuig van het Loodswezen. Op het strand werd gezocht door Kust Hulpverlenings Voertuigen (KHV) van Scheveningen en Ter Heijde. Op aanwijzingen van de melders werd een zoekgebied uitgezet waarbinnen werd gezocht.

Ook werd specifiek op aanwijzing van het vliegtuig enkele malen naar een bepaalde positie gevaren. De wind was nog steeds hard met op zee zware brekers en grondzeeën.

Om half zes dook er vlak bij de "Kitty Roosmale Nepveu" een hoge grondzee op. Door hier direct op te anticiperen kon de reddingboot met de kop richting de golf gemanoeuvreerd worden.

Er kon echter niet worden voorkomen dat de reddingboot werd gegrepen door de grondzee, waarbij drie bemanningsleden die op de uitkijk stonden hard tegen het dek werden geworpen. Alle drie raakten ze hierbij gewond.

Naar aanleiding van dit incident voer de "Kitty Roosmale Nepveu" direct terug naar Scheveningen. Eenmaal terug in de haven werden de bemanningsleden onderzocht door een ambulancebroeder van de GGD. Eén van de bemanningsleden heeft de nacht doorgebracht in het ziekenhuis.

De zoekactie naar het noodsignaal werd na het vertrek van de Scheveningse reddingboot en nadat het zoekgebied meerdere malen was afgezocht in overleg met de Kustwacht afgebroken en keerden ook de andere schepen terug naar hun basis.

De drie bemanningsleden van de "Kitty Roosmale Nepveu" maken het goed.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #143 Gepost op: 15 november 2010, 15:16:53
http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/ongeval-met-luikenwagen-ms-arlow-sky-bilbao-21-september-2010/

Sector Zeescheepvaart
Ongeval met luikenwagen MS Arlow Sky, Bilbao, 21 september 2010

Startdatum onderzoek: 21 september 2010
Einddatum onderzoek:  
Type onderzoek: Volledig
Status onderzoek: Lopend

Op dinsdag 21 september 2010 heeft er een voorval plaatsgevonden aan boord van het Nederlandse motorschip Arklow Sky in Bilbao te Spanje. Tijdens het sluiten van de luiken is zowel de luikenwagen als een luik in het ruim gevallen. De bediener van de luikenwagen, de eerste stuurman, is als gevolg hiervan in het ruim gevallen met zwaar lichamelijk letsel tot gevolg. De Onderzoeksraad heeft naar aanleiding van dit voorval een onderzoek gestart.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #144 Gepost op: 15 november 2010, 18:05:12
De drie KNRM reddingboten werden op zee bijgestaan door het Kustwacht vliegtuig "Pedro Zero One", het politievaartuig "RPA 16" en de "Mirfak", een vaartuig van het Loodswezen. Op het strand werd gezocht door Kust Hulpverlenings Voertuigen (KHV) van Scheveningen en Ter Heijde. Op aanwijzingen van de melders werd een zoekgebied uitgezet waarbinnen werd gezocht.

'Politievaartuig' RPA 16? :) Mogelijk in de war door vroeger jaren, toen de politieboten van de Rijkspolitie 'RP' in de roepnaam hadden? ::)

De Pedro's zijn toch trouwens de Lynx helikopters ???

Om half zes dook er vlak bij de "Kitty Roosmale Nepveu" een hoge grondzee op. Door hier direct op te anticiperen kon de reddingboot met de kop richting de golf gemanoeuvreerd worden.

Er kon echter niet worden voorkomen dat de reddingboot werd gegrepen door de grondzee, waarbij drie bemanningsleden die op de uitkijk stonden hard tegen het dek werden geworpen. Alle drie raakten ze hierbij gewond.

Wat is een grondzee en waarom is het gevaarlijk? :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #145 Gepost op: 15 november 2010, 18:35:47
Wat is een grondzee en waarom is het gevaarlijk? :)

Een grondzee is een (snel) groter (en hoger/steiler) wordende golf, word veroorzaakt door een kleiner wordende waterdiepte.

Een (jip&janneke) uitleg over golfslag : http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/Oppervlaktegolven
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #146 Gepost op: 15 november 2010, 18:37:42
De Pedro's zijn toch trouwens de Lynx helikopters ???

Nou van dat hele stukje klopt geen fluit...

De roepnamen van de KW vliegtuigen zijn 'normaal': Coastguard 01 & 03, Tijdens SAR operaties: Rescue Pluto 01 & 03 ... Een SAR heli wordt tijdens SAR operaties :Rescue Pedro + even nummer.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #147 Gepost op: 15 november 2010, 18:43:09
Nou van dat hele stukje klopt geen fluit...

Met zoveel zekerheid durfde ik het nog te zeggen, maar die indruk kreeg ik wel ;)

Daarom maar even het OPPLAN SAR erop nageslagen en daar staat het keurig in vermeld.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


roel

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 40
  • Soms zit het mee, meestal zit het tegen.
    • KNRM wijk aan zee
Reactie #148 Gepost op: 15 november 2010, 22:52:42
Citaat
Een grondzee is een (snel) groter (en hoger/steiler) wordende golf, word veroorzaakt door een kleiner wordende waterdiepte.


En een daarbij niet te vergeten feit dat een grondzee ook veel zand bevat en daardoor veel meer massa heeft als een"gewone"golf,
plv. schipper knrm wijk aan zee


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #149 Gepost op: 15 november 2010, 23:07:22

Wat is een grondzee en waarom is het gevaarlijk? :)

Daarom is een grondzee gevaarlijk:

GIANT WAVE VS. BOAT

 :o