Gezamenlijk bericht Kustwacht en KNRM. 19 juni 2011.
Grote zoekactie en brand houden Kustwacht en KNRM bezig
Vrijdag 17 juni j.l. ontving het Kustwachtcentrum een DSC (Digital Selective Calling) noodbericht van een zeiljacht, waarvan de exacte positie niet bekend was. Op basis van de antennelocaties, die het bericht opvingen, kon het jacht zich bevinden op het IJsselmeer of de Waddenzee.
Pogingen om contact met het jacht te krijgen via de marifoon en GSM lukten niet waarop een grote zoekactie werd opgestart. Aan deze zoekactie hebben 21 reddingboten deelgenomen van de KNRM-reddingstations langs het IJsselmeer en de zuidelijke Waddenzee. Ook het Kustwachtvliegtuig, een defensie helikopter en de offshore SAR helikopter zijn bij deze zoekaktie betrokken geweest.
Na verloop van tijd kon het telefoonnummer van de eigenaar worden achterhaald en bleek het jacht veilig in de haven van Texel Oudeschild te liggen. Problemen met de marifoon bleken de oorzaak van de onterechte melding. De eigenaar had na reparatiepogingen de marifoon uitgeschakeld, waardoor hij onwetend was over zijn onbedoelde noodmelding en de gevolgen daarvan.
De Kustwacht ontvangt dagelijks noodmeldingen van noodbakens. De meeste meldingen blijken onnodig en onbedoeld en kunnen meestal snel worden ontzenuwd. Om te voorkomen dat een grote dure zoekaktie voor niets wordt gehouden, geeft de Kustwacht enkele tips:
- Zet de marifoon nooit uit na reparatie of onbedoelde noodmelding.
- Reageer zodra u vermoedt dat u een onbedoelde zoekactie op gang heeft gebracht.
- Zorg dat uw contactgegevens, gekoppeld aan de marifoon, actueel zijn.
- Als u per ongeluk een alarm uitzendt, meld dit dan onmiddellijk op kanaal 16 aan het Kustwachtcentrum, zodat een nodeloze zoekaktie niet nodig is.Zaterdag 18 juni brak brand uit aan boord van het passagiersschip Serena.
Vanwege de ruim 100 opvarenden aan boord, werd groot alarm geslagen en kwamen alle reddingboten uit Marken, Warder, Hoorn, Wijdens en Enkhuizen in actie. Gelukkig bleek de brand beperkt en lag het schip snel voor de kade in Hoorn, waarna de brandweer brand meester kon geven.
bron: kustwacht.nl
Brand aan boord van passagiersschip
Enkhuizen, 18 juni 2011
Aan boord van het 90 meter lange passagiersschip Serana is zaterdagavond brand uitgebroken.
Het schip met aan boord negentig gasten en dertien bemanningsleden was onderweg van Amsterdam naar Hoorn en bevond zich een paar mijl voor de haven.
Direct werd er groot alarm geslagen. Alle opvarenden bleven ongedeerd.
Nadat de noodoproep bij het Kustwacht Centrum (KWC) was binnen gekomen alarmeerde deze direct de KNRM Stations Marken en Enkhuizen en de gelieerde brigades van Warder en Wijdenes. Ook werd brandweer Hoorn gealarmeerd en reden er diverse ambulances naar de haven van Hoorn.
De brand was ontstaan in de voedselopslagruimte achter op het schip. Er was sprake van veel rookontwikkeling. De bemanning had alle passagiers reeds verzameld buiten op het bovendek en was begonnen met een eerste blussing.
Al snel na het alarm zijn acht reddingboten onderweg naar de Serena. Als de eerste aankomt vaart het schip net de haven van Hoorn binnen. De brand blijkt ontstaan door oververhitting van de uitlaat. Hierdoor valt de motor uit en is het schip even onbestuurbaar. De aanwezige reddingboten waaronder de Rien Verloop weten het passagiersschip tegen de kade te drukken zodat de brandweer aan boord kan komen.
De reddingboot Frans Verkade van station Marken is dan als On Sene Coördinator (OSC) aangesteld door het KWC en aan de landzijde is en COmando Plaats Incident (COPI) ingericht.
Wanneer de reddingboot Watersport van station Enkhuizen arriveren is de brandweer reeds begonnen met blussen. Het blijkt een kleine brand te zijn en de passagiers hoeven niet te worden geëvacueerd. Na enig breek werk is de brand onder controle.
De reddingboten blijven ter plaatse voor het verrichten van hand en span diensten en na een uur word na overleg door de OSC met het COPI besloten dat de situatie geheel onder controle is en dat en ieder kan inrukken.
foto's