Persbericht Kustwacht en Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, 17 juli 2011
Van vrijdag 15 juli tot en met zondag 17 juli zijn de Kustwacht en de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij weer volop in de weer geweest om hulp te verlenen aan watersporters in de problemen. In totaal was er sprake van 30 incidenten. De incidenten hebben zich in het gehele werkgebied van de Kustwacht en KNRM voorgedaan, te weten: Noordzee, Waddenzee, IJsselmeer – Markermeer en de Zeeuwse – en Zuid-Hollandse Stromen. Ongetwijfeld zal de relatief harde wind mede oorzaak zijn geweest voor het ontstaan van een aantal incidenten.
Een aantal vermeldenswaardige incidenten:
Op zaterdagochtend 16 juli was een sportvisboot zinkende op het IJsselmeer, een aantal kilometers uit de kust van Stavoren. De twee opvarenden zijn tijdig aan boord genomen van de in de nabijheid zijnde klipper “Hollandia”. De KNRM reddingstations Hindeloopen en Enkhuizen hebben hulp verleend. Later in de ochtend is de sportvisboot binnengebracht in de haven van Stavoren alwaar het onmiddellijk door een kraan uit het water is gehaald. Na onderzoek bleek dat de sportvisboot onder de waterlijn iets geraakt heeft, waardoor er een forse scheur in de romp is onstaan.
Op zondagmiddag 17 juli heeft het Kustwachtcentrum te Den Helder de melding ontvangen dat er op de Noordzee, voor de kust van Scheveningen, een surfer in problemen was. Direct is door het Kustwachtcentrum het KNRM reddingstation Scheveningen ingezet. De surfer is door de reddingboot van Scheveningen uit zee gehaald, aan land gebracht en overgedragen aan een gereedstaande ambulance.
Op zondagavond 17 juli is op het Markermeer, voor de kust van Uitdam, de 22 meter lange stalen zeilklipper Stormvogel omgeslagen. De 5 opvarenden konden zich, na het omslaan, op de boeg in veiligheid brengen. Door het Kustwachtcentrum zijn direct de reddingboten van de KNRM reddingstations Marken en Huizen ingezet. Ook een aantal bergingsvaartuigen zijn ter plaatse gegaan. De 5 opvarenden zijn veilig aan wal gebracht in de jachthaven van Uitdam.
Noemenswaardig is nog dat van de in totaal 30 incidenten, ruim de helft bestond uit technische – en / of materiaal problemen. Denk hierbij aan motorproblemen, verloren schroef, gebroken mast, defect roer etc.