Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 270337 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #350 Gepost op: 24 mei 2013, 14:03:20
Het is vrij gebruikelijk om op deze manier extra collega's aan te voeren op het strand, op de openbare weg is het een ander verhaal.

(Even los van de discussie of het strand nou openbare weg is ofniet..)
Maar is het ook vrij gebruikelijk om op de rand te gaan zitten?
Kan je niet beter op de vloer gaan zitten?

En het strand in IJmuiden is officieel fietspad, maar dat kan per gemeente verschillen.


De regels over zitplaatsen voor passagiers zijn beschreven in het RVV (art. 58a). Waar heb je ontheffing voor met prio1? Juist, het RVV. In het geval van een noodgeval ben je in theorie dus niet in overtreding als je je wagen vol laad. Hoe het met de vrijstellingen van de politie zit zonder OGS en de zitplaatsen weet ik niet.
Geen ontheffing maar vrijstelling. En in artikel 61b lees ik:

Citaat
Artikel 61b

    1. Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets.

    2. Het eerste lid is niet van toepassing:
...
       b. op het vervoer van personen in de laadruimte van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer en van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten;
...


dan moeten we ook even kijken naar de laatste foto ;)
zijn er regels mbt personenvervoer op deze manier en het max. aantal inzittenden van een rijdende boot?
Ik denk dat die boot niet onder de standaard regels valt. En volgens mij gaan zie niet veel harder dan 25 km/u. Bovendien, op het moment van lanceren rijden ze ook, maar zonder bemanning lanceren is toch echt geen optie ;-)


guest8310

  • Gast
Reactie #351 Gepost op: 24 mei 2013, 18:35:26
[...]
Dank voor de aanvulling!  O0
Zo uit m'n hoofd was ik dus niet helemaal volledig...  ;)


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #352 Gepost op: 25 mei 2013, 18:29:39

Raftboten omgeslagen op zee

Kijkduin 24.05.2013 - Vrijdagmiddag werden de KNRM van Scheveningen en Ter Heijde opgeroepen voor een melding van een surfer in de problemen ter hoogte van Kijkduin.

Het bleek te gaan om 9 personen die op zee in het water terecht waren gekomen nadat hun twee raftboten waren omgeslagen. Wel hadden ze allemaal ten tijde van het ongeluk wetsuits en helmen op. De drenkelingen waren vrij snel uit het water gehaald, waardoor was de inzet van de George Dijkstra niet nodig.
Een drietal van hen had onderkoelingsverschijnselen opgelopen en één had water binnengekregen; zij werden zij tijdelijk bij de Parker Beach Club opgevangen, waarna een paar ambulances ook die kant op werden gestuurd.




Ook de reddingsbrigades van 's-Gravenzande van Monster kregen een oproep. Monster is met een voertuig plus waterscooter ter plaatse geweest en ook de wippertruck van de KNRM Ter Heijde. Twee slachtoffers zijn uiteindelijk onder een A2 naar het ziekenhuis vervoerd. Er stond vrijdagmiddag een stevige branding langs de kust.

Bron westlanders.nu :   http://westlanders.nu/index.php/nieuws/loosduinen/10087


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #353 Gepost op: 25 mei 2013, 19:55:55
Die grijze bootjes met de gele band op de foto zijn dat de betreffende bootjes ?


Mr Dweijllus

  • Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #354 Gepost op: 25 mei 2013, 20:16:43
Ja, dat waren inderdaad de betreffende raftboten.


guest12562

  • Gast
Reactie #355 Gepost op: 26 mei 2013, 19:41:54
FF twee vraagjes: Hebben de KNRM en Reddingsbrigades geen onderkoelingspakketten bij zich?
Krijgen beide diensten les in onderkoeling en hoe hiermee om te gaan?


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #356 Gepost op: 26 mei 2013, 20:39:50
Citaat van: Breathe link=msg=1166610 date=1369590114
FF twee vraagjes: Hebben de KNRM en Reddingsbrigades geen onderkoelingspakketten bij zich?
Krijgen beide diensten les in onderkoeling en hoe hiermee om te gaan?


Zilver/goud flolie of een paar handdoeken werken altijd best.
Ze krijgen geen aparte cursus ervoor. maar het onderdeel behoort wel tot het volledig lessenpakket, theoretisch als praktijk, voor alle lifesavers en lifeguards.

Daarnaast hoop ik voor die rafters, dat ze een dikker pak dan een 3/2, aan hadden want ik was vandaag in het water en ik was blij met mijn 5/4. Een 3/2 is veel te koud en je bent gek daarmee op het water in de zee die we vandaag hadden ermee op uit te gaan. Geld ook voor hulpdiensten.


guest12562

  • Gast
Reactie #357 Gepost op: 26 mei 2013, 23:14:18
Citaat van: Shifty link=msg=1166635 date=1369593590

Zilver/goud flolie of een paar handdoeken werken altijd best.
Ze krijgen geen aparte cursus ervoor. maar het onderdeel behoort wel tot het volledig lessenpakket, theoretisch als praktijk, voor alle lifesavers en lifeguards.

Oke duidelijk. Ik begrijp hieruit dat ze geen les krijgen in het opbouwen van een onderkoelingspakket, want dat kun je namelijk met folie en dekens doen.

Citaat van: Shifty link=msg=1166635 date=1369593590
Daarnaast hoop ik voor die rafters, dat ze een dikker pak dan een 3/2, aan hadden want ik was vandaag in het water en ik was blij met mijn 5/4. Een 3/2 is veel te koud en je bent gek daarmee op het water in de zee die we vandaag hadden ermee op uit te gaan. Geld ook voor hulpdiensten.

Voor zover ik weet hebben de hulpdiensten winter en zomer wetsuites.

Bedankt in ieder geval voor je antwoord.


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Reactie #358 Gepost op: 27 mei 2013, 20:55:31
p2kflex
19:40:43 27-05-13GROUP-1PRIO 1 Ongeval Schip in Nood : : Geldersche IJssel R : 981,0 Zwolle 1610 1410 6872 1690 1632
0805163BRW Noord- en Oost-Gelderland (Heerde) (Bevelvoerder)
0805166BRW Noord- en Oost-Gelderland (Heerde) (Blusploeg 1 - 1e TS)
0806840BRW Noord- en Oost-Gelderland (Heerde) (HV-2 / WO 6872)
0805165BRW Noord- en Oost-Gelderland (Heerde) (Kazernecode)
0805190BRW Noord- en Oost-Gelderland (Heerde) (Lichtkrant)   0610583   BRW IJsselland (Kampen) (Bevelvoerders)
0610595BRW IJsselland (Kampen) (Chauffeurs)
0610593BRW IJsselland (Kampen) (Duikers)
0610585BRW IJsselland (Kampen) (Kazernecode)
0610610BRW IJsselland (Kampen) (Lichtkrant)
0611423BRW IJsselland (Zwolle Hoofdpost) (Bevelvoerders)
0611426BRW IJsselland (Zwolle Hoofdpost) (Blusploeg Beroeps)
0611425BRW IJsselland (Zwolle Hoofdpost) (Kazernecode)
0611450BRW IJsselland (Zwolle Hoofdpost) (Kazernering)
0611383BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Bevelvoerder)
0611386BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Blusploeg Beroeps)
0611385BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Kazernecode)
0611410BRW IJsselland (Zwolle Noord) (Kazernering)
0611411BRW IJsselland (Zwolle) (Infocode klein Incident)
0611840BRW Veiligheidsregio IJsselland (OvD Zwolle)


Betrof een klein bootje in de problemen. Door een ander bootje op de IJssel op sleeptouw genomen. Geen inzet brandweer nodig


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #359 Gepost op: 27 mei 2013, 22:46:30
Druk geweest in die buurt op de IJssel.

27-05-2013 13:42:03 prio 1 ongeval schip in nood : : kletterstraat : epse 8091 2830 2811
Schip in nood op Kletterstraat in Epse, brandweer met spoed ter plaatse.

Betrof een motorbootje dat lek was gevaren op iets puntig dat in de rivier dreef. Bootje zelf naar de kant gevaren en door de brandweer tegen de kant getrokken.