Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 270322 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #390 Gepost op: 17 juni 2013, 07:05:55
Kustwacht en reddingseenheden hebben handenvol aan recreatievaart

Door het onstuimige weer afgelopen vrijdag zijn vele recreatievaarders en surfers in problemen gekomen op de Noordzee, het IJsselmeer, de Waddenzee en de Zeeuwse- en Zuid Hollandse Stromen. Tussen 10.30 uur en 19.00 uur kwamen 32 hulpaanvragen binnen op het Kustwachtcentrum Den Helder.
Het betrof:
12 jachten met motorproblemen
9 jachten aan de grond gelopen
1 jacht maakt water 3 surfers in problemen 3 surfers die hun uitrusting hadden verloren
3 jachten met gebroken mast of roerproblemen
Verder kwam nog een melding binnen van rode vuurpijlen op het IJsselmeer. Een zoekactie daar naar leverde echter niets op. In totaal werden 36 reddingboten van de KNRM, 5 reddingboten van diverse reddingbrigades, 15 bergingsboten en 1 politievaartuig ingezet voor de hulpverlening. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.
Boven en rechts : windkracht 7 op Schiermonnikoog, 2 zeiljachten op drift buiten de vaargeul, helemaal vastgelopen. De 2x 75pk KNRM reddingboot Edzard Jacob bood assistentie en sleepte beide jachten naar de haven. Photo’s : Maarten de Wit © -

Bron: Kustwachtcentrum Den Helder


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #391 Gepost op: 17 juni 2013, 07:23:22
Reddingrapporten KNRM.
 
Koning Willem I haalt 15 opvarenden van twee RIB's op de Noordzee
 
Schiermonnikoog, 15 juni 2013
 
De reddingboot van Schiermonnikoog, de 'Koning Willem I' heeft nabij het Huibertsgat ten noordoosten van Schiermonnikoog vijftien opvarenden van twee RIB's (snelle rubberboten met een polyester bodem) gehaald en naar de haven van Lauwersoog gebracht.
De beide rubberboten waren met vijftien passagiers onderweg van de Eemshaven naar het waddeneiland Schiermonnikoog, toen ten noordoosten van Schiermonnikoog, nabij het Hubertsgat, aan de ingang van de Eems, één van de boten motorpech kreeg. Vrij snel gevolgd door motorpech voor de andere boot*). De hulp van een reddingboot werd ingeroepen. Vooral ook omdat door het toch gure weer, met een krachtige wind, een aantal opvarenden het erg koud kregen. De Koning Willem I voer rond vijf uur 's middags uit om assistentie te verlenen. Ook de Annie Jacoba Visser van Lauwersoog werd gealarmeerd.
 
Bij de rubberboten, genaamd Oostereind en Soesterberg, aangekomen bleken een tweetal opvarenden dusdanig onderkoeld dat medische hulp nodig was. De Koning Willem I nam de vijftien opvarenden aan boord en bracht hen naar Lauwersoog waar ambulances gereed stonden. De overige opvarenden konden na een warm hapje weer huiswaarts keren.
 
De Annie Jacoba Visser heeft de twee onfortuinlijke rubberboten begeleid naar de thuishaven.

*) Twee motorproblemen vrijwel op het zelfde moment iets met de brandstof/mengsmering ?

Diverse acties tijdens winderig weekend
 
Enkhuizen, 15 - 16 juni 2013
 
KNRM reddingstation Enkhuizen is afgelopen weekend tot vijf maal toe uitgevaren om in problemen geraakte watersporters te helpen. Eén actie had een noodlottige afloop.

 Ondanks de krachtig tot harde zuidwesten wind waren er veel watersporters op het IJssel- en Markermeer. Meerdere van hen raakte in problemen en diverse reddingstations voeren voor hen uit. De reddingboten Watersport  en Rien Verloop van station Enkhuizen kwamen in actie voor uiteenlopende meldingen
 
Zaterdag, 12.44 uur. Door meerdere melders zijn vuurpijlen waargenomen op het IJsselmeer. Het Kustwachtcentrum alarmeert direct de reddingstations van Andijk, Lemmer en Enkhuizen. Met vijf reddingboten werd het zoekgebied afgezocht, echter zonder resultaat.
 
15.51 uur. Aan boord van een charterschip, afgemeerd in de haven van Enkhuizen, was een persoon onwel geworden. Volgens de afgesproken procedure alarmeert de regionale alarmcentrale dan ook de KNRM mee voor assistentie.
 
Er bleek één persoon niet goed te zijn geworden op het toilet. Wanneer de opstappers van de als eerste arriverende reddingboot Rien Verloop bij de persoon aankomen, zijn mede opvarenden en de havendienst reeds gestart met reanimatie. De KNRM opstappers verlenen direct assistentie en eerste hulp.
 
Ondanks de inzet van de KNRM, ambulancedienst, politie en havendienst overlijdt de persoon ter plaatse.
 
16.40 uur. Nog bezig met de afhandeling van het vorige incident, komt de volgende melding reeds binnen. Een zeiljacht met motor en stuur problemen vraagt om assistentie. Het vorige incident wordt overgedragen aan de politie en beide reddingboten zetten koers naar het zeiljacht, twee mijl oost van Enkhuizen.
 
Ter plaatse wordt een opstapper overgezet en een sleepverbinding gemaakt. Niet veel later ligt het zeiljacht veilig afgemeerd in de jachthaven.
 
19.01 uur.  Melding nummer vier van deze dag; Zeiljacht met lijn in de schroef. Beide reddingboten varen niet veel later uit naar de opgegeven positie, vier mijl ten noorden van Enkhuizen.
 
Ter plaatse geeft het onstuimige weer nog enige moeite om een sleepverbinding te maken, maar als dit uiteindelijk toch is gelukt, wordt ook dit zeiljacht afgesleept naar de Compagnieshaven.

Zondag, 10.47 uur. Wederom alarm voor een zeiljacht met lijn in de schroef. Het jacht bevond zich in het Naviduct bij Enkhuizen. Als beide reddingboten uitvaren komt het jacht net op de fok voorbij het boothuis gezeild.
 
Snel werd er een sleepverbinding gemaakt en ook dit zeiljacht wordt afgemeerd in de jachthaven. Na nog een duiker te hebben geregeld, keren de reddingboten weer retour station.
 
Alarm: Diverse tijden
 Weer: Half bewolkt tot bewolkt
 Zicht:  Redelijk tot goed
 Wind: ZW  7
 Actie: 34 tot 38 -2013

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/enkhuizen/reddingrapporten/?contentID=6BABAFB3


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #392 Gepost op: 17 juni 2013, 18:33:36
MOL Box Ship Suffers Broken Back, Sinks Off Yemen
.

By gCaptain Staff On June 17, 2013


This photo of the MOL Comfort shows considerable hogging. Image credit: IANS

26 crewmembers of an MOL containership were forced to abandon ship Monday off Yemen after the ship suffered from catastrophic hull failure and sank.

India’s IANS News reports that the MV Mol Comfort cracked in half about 200 miles from the Yemeni coast while enroute from Singapore to Jeddah with about 4,500 containers. All 26 crew – made up 11 Russians, 1 Ukrainian and 14 Filipinos - escaped the sinking ship on two life rafts and a lifeboat, the report says.

The Indian Coast Guard in Mumbai diverted three vessels in the area to assist. The MV Yantian Express was first to arrive on scene and rescued the survivors, IANS reports. The 2008-built MOL Comfort sank a short time later.

The incident was confirmed by the ships operator, Mitsui O.S.K. Lines. MOL says that an Emergency Control Headquarters has been established for the incident and MOL is taking company-wide measures to settle the matter.

Weather at the time was strong winds and seas up to six meters.

A castastrophic structural failure

From a naval architecture standpoint, this is a puzzling situation.  Ships are designed to handle long period and large waves that crest on the bow and stern and have a trough amidships.  This creates a sagging situation that puts extreme tension on the keel and compression at deck level.  The opposite, “hogging” situation occurs when the crest of the wave moves to the center of the ship and the trough of the waves are at bow and stern.

The repeat flexing of the ship in these perfectly timed waves is likely what caused the loss of this vessel.  In the photo above, a perfect example of hogging is shown, where the bow and the stern are both lying in the troughs of two waves.

It should not have happened however.  Ships are built to handle this situation and engineering rules are followed to ensure the transverse “section modulus” of the vessel is sufficient to handle these extreme stresses imposed by nature.  There are other possibilities however…

The loading of the containers on board may have exasperated the situation.  Although the loading of the containers appears even in the photo, the weight distribution of the containers may not have been even.  Had heavier containers been loaded on the bow and stern and lighter ones in the center of the ship, the vessel may have been placed in a hogging situation before she even set sail.  It’s speculation of course to say one way or another, but assuming that she met class requirements, it’s one possible explanation for what happened.

- Mike Schuler and Rob Almeida

http://gcaptain.com/mol-box-ship-suffers-broken-back-sinks-off-yeme/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #393 Gepost op: 17 juni 2013, 18:39:37

Vlootschouwcommissie doneert mooi bedrag aan de KNRM

Dit artikel is geplaatst op 15 juni 2013.


De KNRM van Den Oever heeft van het bestuur van de Vlootschouwcommissie een donatie ontvangen van € 3.530,-. Dit bedrag is bijeen gebracht op de kotters tijdens het jaarlijkse vaartochtje op de Oeverse visserijdagen.

 Al sinds het begin van de visserijdagen hangen er op de schepen busjes waarin de opvarenden een bedrag kunnen storten. Sinds enkele jaren heeft het bestuur bij de landelijke KNRM bedongen dat dit geld geheel ten goede komt aan het station in Den Oever.


Peter Jeeninga reikt het bedrag uit aan eerste schipper Reijer Jorna

De vrijwilligers van de KNRM waren uitermate tevreden met het bedrag, hetgeen zal worden bestemd voor zogenaamde Personal Locator Beacons. Dit zijn apparaten die de vrijwilligers bij zich dragen en in geval van nood (bijv. overboord) kan men via een gps-signaal de locatie traceren.

 Als dank voor het bedrag nodigde schipper Reijer Jorna het bestuur van de Vlootschouwcommissie uit voor een tochtje met de Johanna Margaretha. Daar het weer nogal onstuimig was (windkracht 7) moesten de opstappers goed ingepakt worden. Toch waren er na afloop allemaal blijde en natte gezichten, want het blijft natuurlijk prachtig om met zo’n snelle boot te varen.

 Bent u nieuwsgierig geworden naar het werk van de KNRM? Neem eens een kijkje op hun site om te zien wat het vrijwilligers werk allemaal inhoudt

 Uiteraard hoopt men dat de bevolking en opvarenden op de volgende Visserijdagen, die vanaf 23 augustus zijn gepland, weer zo vrijgevig is. Het opgehaalde geld wordt door het bestuur goed en verantwoord besteed.


http://www.rtvnoordkop.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=9669:vlootschouwcommissie-doneert-mooi-bedrag-aan-de-knrm&catid=18:nieuws&Itemid=5


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #394 Gepost op: 18 juni 2013, 00:52:58
Citaat van: Thor link=msg=1174492 date=1371486816
MOL Box Ship Suffers Broken Back, Sinks Off Yemen
.

By gCaptain Staff On June 17, 2013


This photo of the MOL Comfort shows considerable hogging. Image credit: IANS

26 crewmembers of an MOL containership were forced to abandon ship Monday off Yemen after the ship suffered from catastrophic hull failure and sank.

India’s IANS News reports that the MV Mol Comfort cracked in half about 200 miles from the Yemeni coast while enroute from Singapore to Jeddah with about 4,500 containers. All 26 crew – made up 11 Russians, 1 Ukrainian and 14 Filipinos - escaped the sinking ship on two life rafts and a lifeboat, the report says.

The Indian Coast Guard in Mumbai diverted three vessels in the area to assist. The MV Yantian Express was first to arrive on scene and rescued the survivors, IANS reports. The 2008-built MOL Comfort sank a short time later.

The incident was confirmed by the ships operator, Mitsui O.S.K. Lines. MOL says that an Emergency Control Headquarters has been established for the incident and MOL is taking company-wide measures to settle the matter.

Weather at the time was strong winds and seas up to six meters.

A castastrophic structural failure

From a naval architecture standpoint, this is a puzzling situation.  Ships are designed to handle long period and large waves that crest on the bow and stern and have a trough amidships.  This creates a sagging situation that puts extreme tension on the keel and compression at deck level.  The opposite, “hogging” situation occurs when the crest of the wave moves to the center of the ship and the trough of the waves are at bow and stern.

The repeat flexing of the ship in these perfectly timed waves is likely what caused the loss of this vessel.  In the photo above, a perfect example of hogging is shown, where the bow and the stern are both lying in the troughs of two waves.

It should not have happened however.  Ships are built to handle this situation and engineering rules are followed to ensure the transverse “section modulus” of the vessel is sufficient to handle these extreme stresses imposed by nature.  There are other possibilities however…

The loading of the containers on board may have exasperated the situation.  Although the loading of the containers appears even in the photo, the weight distribution of the containers may not have been even.  Had heavier containers been loaded on the bow and stern and lighter ones in the center of the ship, the vessel may have been placed in a hogging situation before she even set sail.  It’s speculation of course to say one way or another, but assuming that she met class requirements, it’s one possible explanation for what happened.

- Mike Schuler and Rob Almeida

http://gcaptain.com/mol-box-ship-suffers-broken-back-sinks-off-yeme/


APL Russia


No Answers, Only Questions Surround the Sinking of the MOL Comfort
.

By Rob Almeida On June 17, 2013

The loss of the MOL Comfort (formerly named the APL Russia) is a incident that is currently sending huge shockwaves throughout the global maritime industry.  The significance is on par with the loss of the Costa Concordia, minus the loss of life.

SEE: MOL COMFORT Suffers Broken Back, Sinks Off Yemen

Built by Mitsubishi Heavy Industries and classed by ClassNK a mere 5 years ago, the MOL Comfort was a relatively new ship with a very high quality pedigree.



New ships like this don’t just break apart in big seas, especially a rather common 4,500 TEU containership.  ClassNK and the other members of the International Association of Classification Societies (IACS) have hundreds of years of experience ensuring the safe design and construction of merchant vessels worldwide. Preventing incidents like this is part of their founding mission, it’s what they do.

And that’s what containership owners, P&I firms, and the classification societies are likely most concerned with right now.  What could have possibly gone wrong?

Forensic engineering, interviews with the crew on watch, or even looking at other storms she may have encountered over the past 5 years may shed some light on this disaster, but one thing is for certain… no time will be lost in the coming days and months in looking over plans, re-examining the structural engineering rules, speaking with the shipyard, and perhaps taking a harder look at routing similar ships away from comparable weather.


http://gcaptain.com/answers-questions-surround-sinking/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #395 Gepost op: 18 juni 2013, 00:58:45

New Study Identifies World’s Most Dangerous Ship Accident Hotspots
.

By gCaptain Staff On June 17, 2013

Accidents at Sea infographic. Click image to enlarge.
Accidents at Sea infographic. Click image to enlarge.

The South China Sea and East Indies, east Mediterranean and Black Sea, North Sea and British Isles are the world’s most dangerous hotspots for accidents involving ships, according to a recently released study on maritime shipping accidents conducted by the World Wildlife Fund, one of the world’s largest independent conservation organizations.

The study focuses on factors that have contributed to, or have been associated with, shipping accidents that have occurred over the last 15 years. WWF says that it is the first of its kind to be independently commissioned.

“Since 1999 there have been 293 shipping accidents in the South China Sea and East Indies, home of the Coral Triangle and 76 percent of the world’s coral species.” said Dr Simon Walmsley, Marine Manager, WWF International. “As recently as April this year we`ve seen a Chinese fishing boat run aground on a protected coral reef in the Philippines that had already been damaged by a US Navy ship in January.”

According to the study, rightfully titled Accidents at Sea, fishing vessels accounted for nearly one quarter of all vessels lost, but general cargo ships accounted for over 40 percent. The study notes that general cargo ships often operate on short shipping routes associated with tramp trading, where ships are without a set route and pick up opportunistic trade, particularly in Southeast Asia.

The risk to the environment is directly linked to the type and amount of hazardous substances, including oil, being transported and the sensitivity of the marine area where any accident could occur, the study found.

In 2002, the Prestige oil tanker sunk resulting in over 70,000 tonnes of oil being released into the Atlantic Ocean off the Spanish coast.

“The Prestige oil spill caused not only environmental impacts but economic losses estimated at €8 billion. Even small scale accidents in very sensitive environments, like the Great Barrier Reef, can have profound environmental consequences.” said Dr Walmsley.

Climate change models also show increased storm surges, changing wind and wave patterns and extreme weather events are likely to exacerbate the risks of foundering, which can lead to potential catastrophic environmental destruction. According to the study, 50 percent of all accidents are caused by foundering, or the sinking of the vessel from a loss of stability.

As the global fleet continues to expand rapidly and begins to operate routinely in more risky areas, the probability of accidents and likely severity of impacts will also increase unless precautionary measures are put in place to address identifiable risk factors, the WWF says.

“We really want to see the shipping industry promote greater owner and operator responsibility and encourage owners to register with better flag states, the country which a vessel is registered to.”

“Additionally, irresponsible and badly performing owners and countries need to be exposed in order to motivate them to significantly increase their standards which will decrease the number of accidents we see still occurring today” said Dr Walmsley.

Download: Accidents at Sea Report Summary

http://gcaptain.com/new-study-identifies-worlds-most-dangerous-ship-accident-hotspots/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #396 Gepost op: 18 juni 2013, 01:02:50

SPOTD: Crocodile Encounters Ominous Front Offshore Long Island
.

On June 17, 2013 By Rob Almeida .
This photo was taken from the sailing yacht “Crocodile”, a Beneteau First 40.7 while transiting offshore the coast of Long Island and New Jersey during a recent delivery from Newport, [...]

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.605652312799181.1073741830.217315141632902&type=3


112WS18

  • Verpleegkundige/HAP-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
Reactie #397 Gepost op: 18 juni 2013, 01:07:38
Dat ziet er spectaculair uit. Hoe wordt dit fenomeen genoemd?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #398 Gepost op: 18 juni 2013, 10:07:13
Citaat van: 112WS18 link=msg=1174745 date=1371510458
Dat ziet er spectaculair uit. Hoe wordt dit fenomeen genoemd?

Een onheilspellend front.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #399 Gepost op: 19 juni 2013, 10:11:37
Reddingrapporten KNRM
 

Als een vis op het droge !

Egmond aan Zee, 19 juni 2013

Geen wind en het niet starten van de motor is voor de opvarenden van het zeiljacht Flying Fish de reden om hulp in te roepen van de Nederlandse Kustwacht.
Het is even over 01.00 uur als de bemanning van KNRM station Egmond aan Zee uit hun slaap word gehaald. Een klein half uur later is de reddingboot Adriaan Hendrik onderweg naar het onfortuinlijke zeiljacht welke achter het windmolenpark Amalia ligt.

Aangekomen bij het zeiljacht wordt de situatie opgenomen en een sleepverbinding gemaakt. Met een snelheid van zo’n vijf mijl bereikt de sleep om 05.00 uur de haven van IJmuiden, het zeiljacht wordt afgemeerd in de Seaport Marina. Na het opnemen van de gegevens keert de Adriaan Hendrik retour station.

Om 06.00 uur is Adriaan Hendrik weer uitruk gereed.

actie : 2013/08

http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/egmond-aan-zee/reddingrapporten/?contentID=6BABB0B2


Er komt altijd wel weer wind.
Het is maar makkelijk om even hulp van de Kustwacht in te roepen !