Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 270319 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #410 Gepost op: 23 juni 2013, 16:02:18

 

Zeiljacht in problemen

Schiermonnikoog, 21 juni 2013

Vrijdag om 17.45 uur kreeg de bemanningen van de reddingboot Schiermonnikoger KNRM alarm, er zat een jacht in problemen. Een klein kwartier later voer de reddingboot Edzard Jacob richting Rottumerplaat, waar het jacht Lady zich moest bevinden.
Een half uur later was men ter plaatse, waar even eerder de reddingboot Koning Willem I ook was gearriveerd. De Koning Willem I had inmiddels al contact gehad met het Duitse jacht. Het fokzeil was door de harde wind in de knoop geraakt, waardoor het varen bemoeilijkt werd. De schipper had probeert zeil weer uit de knoop te halen.  Hierbij was hij tegen de reling gevallen en had hij een pijnlijke rib opgelopen.

Het jacht lag in een onstuimige zee voor Rottumerplaat. De Koning Willem I en de Edzard Jacob hebben het jacht begeleid naar rustiger vaarwater. Intussen was ook de berger Viking Discovery ter plaatse.

Het jacht werd voor anker gelegd en werden de twee opvarenden van boord gehaald door de Edzard Jacob. Deze heeft hen overgezet op de Koning Willem I. De twee opvarenden zijn naar Schiermonnikoog gebracht, hun jacht is inmiddels geborgen door de Viking Discovery.

Het circa tien meter lange zeiljacht Lady was met twee man aan boord onderweg van Duitsland naar Lauwersoog.

Zeiljacht in problemen


http://www.knrm.nl/service/reddingrapporten/?contentID=6BABB1B4


Varen voor nop

Breskens, 22 juni 2013

Reddingboot Zeemanshoop is deze middag uitgevaren ter assistentie van een zeiljacht. Na een kleine zoekactie bleek het jacht al veilig in de haven te liggen.
Even na de middag wordt de dienstdoende schipper gebeld door een jachtwerfeigenaar met het verzoek een zeiljacht te assisteren met motorproblemen *). Het zeiljacht is op zeil onderweg van Zeebrugge naar Breskens, maar krijgt de motor niet op gang.

Met de sterke stroming vindt de zeiler het onverantwoord om zonder motor de haven van Breskens binnen te lopen. De schatting is dat het zeiljacht rond 13.15 uur voor Breskens is.

Om half een gaan de piepers af en zo’n twintig minuten later varen we uit om het jacht tegemoet te varen. Als we echter al voorbij de vuurtoren zijn, hebben we het jacht nog steeds niet in zicht.

We besluiten de melder terug te bellen om meer te weten te komen over de positie van het zeiljacht. Deze is stomverbaasd. Hij heeft zojuist een telefoontje gekregen van de jachteigenaar, met het bericht dat hij veilig aan de steiger ligt in Breskens…

Het blijkt dus dat de reddingboot voor niets is uitgevaren. We keren terug naar Breskens om eens een praatje te maken met de schipper van het jacht. Echter, bij de zeilboot is niemand meer te bekennen.

Als hulpdiensten voor u gealarmeerd zijn, maar de hulp blijkt toch niet nodig. Geef dit dan aub door aan de Nederlandse Kustwacht. Zo voorkomt u nutteloze (zoek)acties.

http://www.knrm.nl/service/reddingrapporten/?contentID=6BABB1B3

*) Het jacht kan dus wel de werf bellen maar niet de kustwacht en noch de zeiler noch de werfeigenaar nemen de moeite de kustwacht even te bellen en te melden dat het jacht op eigen kracht is binnengekomen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #411 Gepost op: 23 juni 2013, 19:08:51

Olielekken wrak Baltic Ace gedicht


Het wrak van de Baltic Ace lekt geen olie meer. De lekken zijn gedicht.  

Foto:  ANP

Dat zei een woordvoerster van Rijskwaterstaat zondag na berichtgeving met die strekking op Omroep Zeeland.

Vorige week werd duidelijk dat het schip, dat op de bodem ligt van de Noordzee, olie lekte. Het vrachtschip verging op 5 december voor de kust van Goeree-Overflakkee na een aanvaring met een containerschip. Elf mensen kwamen om.



De kustwacht kwam de lekkage op het spoor tijdens een reguliere inspectievlucht.

Onderhandelingen met de eigenaar van de Baltic Ace om het schip te lichten, zijn nog niet afgerond.

http://www.nu.nl/binnenland/3508277/olielekken-wrak-baltic-ace-gedicht.html


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #412 Gepost op: 24 juni 2013, 13:54:15


Hulpdiensten spoeden zich naar tallship in marinehaven


  
Bron: Noordhollandsdagblad.nlGepubliceerd 23 juni 2013 14:03 | Laatste update 23 juni 2013 15:56
left
 
 
 
DEN HELDER - Hulpverleners van de ambulancedienst, marine en marechaussee hebben zich zondagmiddag naar het tallship Sedov gehaast.

Volgens overste Robin Middel van de marine heeft er geen ongeval plaatsgevonden, maar was er acute medische assistentie nodig aan boord van het schip.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/denhelder/sail/article23111233.ece/Hulpdiensten-spoeden-zich-naar-tallship-in-marinehaven?lref=mostread


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #413 Gepost op: 24 juni 2013, 14:28:33
Er was al eerder een medische evacuatie op zee vanaf 1 van de tall ship boten:

http://www.knrm.nl/service/reddingrapporten/?contentID=6BABB0B4


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #414 Gepost op: 24 juni 2013, 15:19:09
9910001


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #415 Gepost op: 25 juni 2013, 07:53:39
Citaat van: Thor link=msg=1176722 date=1371934443
Ferry Damaged After Striking Quay in Harwich
.

By gCaptain Staff On June 22, 2013
   

Harwich RNLI lifeboat stands by as tugs help the . Image RNLI
Harwich RNLI lifeboat stands by as tugs help the Sirena Seaways. Image RNLI

A passenger ferry in the U.K. sustained damage and was taking on water Saturday after striking a quay while docking at the Harwich International Port in Essex county.

Photo: RNLI via Twitter
Photo: RNLI via Twitter

Thames Coastguard was notified just after noon Saturday with reports that the ferry Sirena Seaways had been damaged after coming into contact with the quay wall. At first the vessel was taking on water, but this was soon stopped and the water level was brought under control.

The Walton Coastguard Rescue Team, the Harwich RNLI lifeboat, the harbour launch boat, the search and rescue helicopter from RAF Wattisham were sent to the scene, along with a number of other nearby vessels and tugs that went to assist.

At 2.45pm the ferry was brought alongside at Harwich International Port and all 489 passengers on board disembarked. No one was injured and there was no reported pollution.

RNLI indicates that strong winds may have played a role in the allision.

“Thames Coastguard assisted Harwich International Port with the co-ordination of this incident,” said Aimee Rampton, Watch Manager at Thames Coastguard. “We had a very successful outcome today, 489 people onboard and no injuries incurred.”

“This is one of the regular ferries that comes into Harwich and as it docked it hit the side of the quay making a hole under the water line,” said Essex County Fire and Rescue Service Station Officer Terry Jewell.

The Sirena Seaways operates from Denmark to Harwich.


http://gcaptain.com/ferry-damaged-after-striking-quay-in-harwich/

Sirena Seaways ferry damaged hitting Harwich dock


Almost 500 passengers were stranded on a ferry for more than two hours after it struck the quay while docking and started to let in water. The DFDS ferry SIRENA SEAWAYS, with 489 passengers on board, hit Parkeston Quay, in Harwich, Essex, just after midday last Saturday
Eyewitnesses said the ship was listing after the accident, which holed the vessel beneath the water line. Essex Fire and Rescue Service said no-one was trapped or injured. The DFDS ferry was carrying 489 passengers
The fire service said the ship's crew plugged the hole from inside and built a compartment with watertight doors to stem the leak. There had been no pollution, a spokesman added. A Department for Transport spokesman said a team from the Maritime Accident Investigation Branch was at the scene investigating how the accident happened. The Walton Coastguard rescue team, the Harwich RNLI lifeboat, the harbour launch boat, and an RAF search and rescue helicopter from Wattisham Airfield attended the incident, along with a number of other nearby vessels and tugs that went to assist. At 14:45 BST the ferry was brought along the quayside and all the passengers on board started disembarking. Aimee Rampton, watch manager at Thames Coastguard, said: "We had a very successful outcome today: 489 people onboard and no injuries incurred." The 23,000-tonne vessel had just arrived from Esbjerg, Denmark. It is described on the DFDS website as a "modern cruise ship with a real focus on passenger entertainment and comfort". Eric Chalmers, who was at quay when the crash happened, said the ferry was "only just" upright in the water following the collision. Mr Chalmers said: "I heard a horrible, really loud crumpling, thundery noise. "I snapped my head around and there she is, ploughing straight into the docks bows-on." Chris Vincent, 50, was on board the ship having returned from a motorcycle tour to the Arctic Circle and said the ship "juddered" as it hit the quayside. 'Heard a bang' "We were coming into the port at about 11:45 BST and were due to arrive at 12:00. The ferry seemed to be coming in at quite some speed," he said. Passenger Chris Vincent said he heard a loud bang We heard a bang and some metallic noises. We looked out of the cabin window and could see the ship had hit a hydraulic boarding ramp and some metal bollards. The front of the ship ploughed into the quay." "The crew were quite good and kept everybody calm. They put tea and coffee and soft drinks on for everybody."

Mr Vincent, a salesman from Syston, Leicestershire, said messages over the ship's public address system told passengers what was happening. Ch Insp Nick Lee, of Essex Police, said: "We worked closely with DFDS, the Port of Harwich authorities and the coastguard. The boat was redocked and the passengers were able to disembark." Photo : Robert Maughan LV18 © Gert Jakobsen, vice-president of communications for DFDS, said it was "difficult to say" why the ship had struck the quayside. "There might have been some wind, we don't know why, but it hit the quay," he said. "A ship is very heavy and it caused some damage to the quayside. There was also some damage to the ship in the front at the starboard side. "It took in a little water but not much. The ship was fully able to handle it so it only took in water for a short period of time."

Source : BBC


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #416 Gepost op: 25 juni 2013, 11:47:50
Brand aan boord onderhoudsschip windmolenpark.

Brand aan boord onderhoudsschip windmolenpark. 25 juni 2013

 Te 09.55 uur meldde het onderhoudsschip ‘Offshore Phantom” in het Amalia windmolenpark dat er brand aan boord was. Het is nog niet duidelijk of het om rookontwikkeling gaat in een generator en of er daadwerkelijk brand is.

Het schip bevindt zich op ongeveer 25 kilometer west van Egmond aan Zee en heeft twee opvarenden. Door het Kustwachtcentrum zijn direct de reddingboten van de stations IJmuiden en Wijk aan Zee gealarmeerd. De reddingboot van IJmuiden is verzocht te wachten om brandweerpersoneel mee te nemen.Tevens zijn een aantal andere onderhoudsschepen en het fregat Zr.Ms. Zeven Provinciën onderweg en is het Kustwachtvliegtuig van zijn reguliere vlucht afgeweken en hangt nu boven de plaats van het incident.


 Info 2 (final). 25 juni 2013
 Rond 11.00 uur is brandweer afgezet op de ‘Offshore Phantom’, die eerder aan het Kustwachtcentrum meldde dat er brand aan boord was. Na onderzoek blijkt er geen brand te zijn, maar alleen een sterke rookontwikkeling, mogelijk in een generator. De oorzaak hiervan is nog niet duidelijk. De opvarenden zijn veilig.
 De reddingboot van Wijk aan Zee blijft ter plaatse en begeleidt het vaartuig naar IJmuiden. De reddingboot van IJmuiden brengt de brandweer terug naar de wal. De overige eenheden zijn bedankt.

Bron: Kustwacht.
 

Brandmelding op onderhoudsschip voor kust IJmuiden

IJMUIDEN - update - De brandweer van Velsen is dinsdagochtend met de KNRM-reddingboot uit IJmuiden op weg naar een schip dat op de Noordzee in brand zou staan.

De Phantom, een onderhoudsschip, meldde rond 10 uur aan de Kustwacht dat er sprake was van veel rook aan booord. Rond 10.30 ligt een ander onderhoudsschip langszij om hulp te verlenen.

Het schip ligt 25 kilometer uit de kust bij het Amalia-windmolenpark voor de kust van IJmuiden. Daar verricht het onderhoud.

De KNRM-reddingboten van IJmuiden en Wijk aan Zee zijn onderweg. Ook een aantal andere onderhoudsschepen varen naar de Phantom, plus het marinefregat Zeven Provincien..

Het Kustwachtvliegtuig is van de reguliere vlucht afgeweken en onderweg naar de Phantom.

Rond 10.30 uur is nog onduidelijk of er echt brand is of er sprake is van rookontwikkeling in een generator.

Er zouden geen gewonden zijn.

Volgens een woordvoerder van de Veiligheidsregio kan het onderhoudsschip vermoedelijk op eigen kracht terug naar IJmuiden varen.

Door Redacteur IJmuiden 25 juni 2013 10:47 , Laatste update : 25 juni 2013 11:18  

http://www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/ijmond/article23142293.ece/Brandmelding-op-onderhoudsschip-voor-kust-IJmuiden


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #417 Gepost op: 25 juni 2013, 14:26:48
Citaat van: Thor link=msg=1176068 date=1371813400


Tugs Reach MOL Comfort, Sister Ship Inspections Commence in Earnest.

By Rob Almeida On June 25, 2013
   

    . ..


mol comfort
The fore section of the MOL Comfort. Photo: MRCC Mumbai

Three tugs and a patrol boat arrived on scene yesterday near the two floating sections of the MOL Comfort.

According to a statement by the shipowner, Mitsui O.S.K. Lines (MOL), an additional vessel is scheduled to arrive on the 26th to assist with the salvage, or “rescue” of the hulls and cargo as MOL is describing it.

“We have started an investigation of the causes together with the shipbuilder, Mitsubishi Heavy Industries,” notes MOL in their latest update. In conjunction with the shipbuilder and the classification society, ClassNK, thorough inspections of the six sister ships, the MOL Creation, MOL Charisma, MOL Celebration, MOL Courage, MOL Competence, and MOL Commitment are to begin at the earliest possible opportunity*). Additionally, MOL notes that operational procedures to reduce hull stress on these vessels are also being carried out as an interim contingency plan.


http://gcaptain.com/tugs-reach-comfort-sister-ship/

*) Als er geen andere zaken zijn zoals bijvoorbeeld een lokale ernstige corrosie oid. dan moet het zwakke punt ook in de zusterschepen zitten,althans als alle schepen identiek zijn gebouwd met o.a. hetzelfde materiaal en lasmethoden en gelijke machinerie en schroef.(Trillingen)Of een toevalstreffer verkeerde belading plus een transit in uitzonderlijke golven en een combinatie van dat alles.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #418 Gepost op: 25 juni 2013, 15:00:57
Brand aan boord onderhoudsschip windmolenpark.  

Info 2 (final). 25 juni 2013
Rond 11.00 uur is brandweer afgezet op de ‘Offshore Phantom’, die eerder aan het Kustwachtcentrum meldde dat er brand aan boord was. Na onderzoek blijkt er geen brand te zijn, maar alleen een sterke rookontwikkeling, mogelijk in een generator. De oorzaak hiervan is nog niet duidelijk. De opvarenden zijn veilig.
De reddingboot van Wijk aan Zee blijft ter plaatse en begeleidt het vaartuig naar IJmuiden. De reddingboot van IJmuiden brengt de brandweer terug naar de wal. De overige eenheden zijn bedankt.

Brand aan boord onderhoudsschip windmolenpark. 25 juni 2013
Te 09.55 uur meldde het onderhoudsschip ‘Offshore Phantom” in het Amalia windmolenpark dat er brand aan boord was. Het is nog niet duidelijk of het om rookontwikkeling gaat in een generator en of er daadwerkelijk brand is.

Het schip bevindt zich op ongeveer 25 kilometer west van Egmond aan Zee en heeft twee opvarenden. Door het Kustwachtcentrum zijn direct de reddingboten van de stations IJmuiden en Wijk aan Zee gealarmeerd. De reddingboot van IJmuiden is verzocht te wachten om brandweerpersoneel mee te nemen.Tevens zijn een aantal andere onderhoudsschepen en het fregat Zr.Ms. Zeven Provinciën onderweg en is het Kustwachtvliegtuig van zijn reguliere vlucht afgeweken en hangt nu boven de plaats van het incident.

Laatste nieuws is dat een ander ouderhoudsschip inmiddels langszij ligt en de reddingboot van IJmuiden is onderweg met brandweer.
www.kustwacht.nl


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #419 Gepost op: 25 juni 2013, 15:11:22
Een schip breekt in twee delen en........... de beide delen blijven gelijklastig drijven, heel apart.

Overigens is het ook bevreemdend dat het schip helemaal niet heeft gewaarschuwd en gewoon plotseling in twee stukken breekt, meestal zijn er wel voortekenen in de vorm van scheuren.