Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 270298 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

AlexEGM

  • RB Egmond / Strandwacht
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 45
Reactie #460 Gepost op: 14 september 2013, 21:58:22
KNRM station Egmond ‏@KNRM_Egmond
Diverse hulpverleningsdiensten (#KNRM, @RB_Egmond, @vrnhn, @ANWBTraumaheli) onderweg naar #Bergen in verband gevonden kleding op strand
Drenkeling strand Bergen aan Zee. 14 september 2013

Om 18.45 uur kreeg het Kustwachtcentrum Den Helder een 112-melding binnen over een vermist persoon in zee bij Bergen aan Zee. Direct is de offshore reddinghelikopter gealarmeerd, alsmede de reddingboten van Egmond aan Zee, Petten en van de reddingbrigade Bergen aan Zee. Om 19.25 heeft de offshore reddinghelikopter de man gevonden en uit zee gehaald. Vervolgens is de helikopter op het strand geland en personeel van de trauma helikopter, die inmiddels ook ter plaatse was, hebben getracht te reanimeren. Dit  mocht echter niet meer baten. Het betreft een 70-jarige man die is gaan zwemmen en vermoedelijk door onderkoeling in problemen is gekomen en uiteindelijk overleden.

70-jarige man overleden na duik in zee bij Bergen
Zwemmer overleden Bergen Aan Zee

Foto: HFV / Maurice Amoureus
BERGEN AAN ZEE Een 70-jarige man is zaterdagavond overleden voor de kust van Bergen aan Zee. Hij was rond 18.45 uur gaan zwemmen, maar keerde niet terug.

Drie reddingsboten, een truck en twee helikopters gingen op zoek naar de vermiste man. Pas drie kwartier na de eerste melding werd hij in zee gevonden, waarna hij de helikopter werd ingetakeld en naar het strand werd gebracht. Daar is nog geprobeerd de man te reanimeren, maar zonder resultaat.

Volgens een woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij (KNRM) is de man waarschijnlijk overleden aan de gevolgen van onderkoeling. Hoewel het weer zaterdagmiddag nog stormachtig was, was het aan het begin van de avond al een stuk rustiger.

"Je mag aannemen dat de man heeft gedacht dat hij wel veilig kon gaan zwemmen", aldus de zegsman. "De omstandigheden waren niet slecht, maar dat betekent niet dat hem helemaal niets kon overkomen.''
Op alle door mij geplaatste foto's zit copyright


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #461 Gepost op: 28 september 2013, 19:21:54
Persoon vermist strand Zandvoort.
Om 10.10 meldde de politie Zandvoort bij het Kustwachtcentrum Den Helder dat op het strand van Zandvoort kleding was aangetroffen bij de vloedlijn. Direct is door het Kustwachtcentrum een zoekactie opgestart en zijn de reddingboten en het kusthulpvoertuig van station Zandvoort van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij en van de reddingsbrigades Bloemendaal en Zandvoort gealarmeerd. Het Kustwachtvliegtuig en het Kustwachtvaartuig Zeearend zijn vanuit hun reguliere patrouilles naar Zandvoort gedirigeerd om mee te zoeken. Na twee uur is besloten de zoekactie te stoppen.
Het gebied is drie maal afgezocht en er is niets gevonden, mede vanwege het feit dat een garnalenvisser tussen 04.00 en 06.00 uur de kleding ook al had gezien. Bij de politie is geen vermissing gerapporteerd.
www.kustwacht.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #462 Gepost op: 4 november 2013, 11:32:35
Noors jacht naar kapotgebeukt bij Texel
Een Duits zeiljacht heeft de woeste golven van de Noordzee niet overleefd. Versplinterd spoelde het jacht zondagmorgen aan op het Texelse strand.


De vier opvarenden van de Nordic Blue konden tijdig door de KNRM worden gered. Terwijl de Duitsers sliepen in een behaaglijk hotelletje op het Waddeneiland, probeerden slepers tot diep in de nacht het schip dat in de problemen was gekomen in het Molengat, een vaargeul tussen Texel en de Noorderhaaks, vlot te trekken. Tevergeefs want gistermorgen konden wandelaars op het strand de resten van het schip in de branding zien liggen.

www.telegraaf.nl /vaarkrant. bizarre foto's :o


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #464 Gepost op: 19 januari 2014, 20:32:25
Aanvaring NG 1 en wind offshore schip Pacific Orca

De NG 1 van rederij Gebroeders Van den Berg is in de nacht van donderdag op vrijdag in aanvaring gekomen met het 160 meter lange wind-offshore schip Pacific Orca.
Beide schepen schampten elkaar, waardoor de kotter forse schade opliep aan stuurboordzijde, mast en giek. Dit meldt de website Op Urk hier


De kotter was met een zeskoppige bemanning na een visreis op weg naar Eemshaven. Rond kwart over twee ’s nachts vond de aanvaring plaats, veertien mijl ten noorden van de Waddeneilanden.
De kotter heeft veel materiële schade maar er zijn gelukkig geen gewonden. De Pacific Orca is één van de grootste wind-offshore schepen ter wereld die momenteel opereert vanuit de Eemshaven.

Zij laadt daar monopiles (fundaties voor windmolens) van maximaal 650 ton per stuk. Het schip zal nog minimaal een half jaar vanuit de Eemshaven de Noordzee opstomen.
Het 160 meter lange schip, met een breedte van 49 meter, kan een snelheid van maximaal 13 knopen bereiken. De kraan kan 1200 ton tillen en de poten kunnen tot 80 meter onder het schip uitgeschoven worden, waardoor een stabiel werkplatform onstaat.

Volgens de website vesseltracker [hier] is de Pacific Orca na de aanvaring teruggekeerd naar de Eemshaven en heeft het schip een aantal deuken en schrapen boven de waterlijn overgehouden van de aanvaring.

http://visserijnieuws.punt.nl/content/2014/01/Aanvaring-NG-1-en-wind-offshore-schip-Pacific-Orca#sthash.RppoYuAe.dpuf

http://www.opurk.nl/nieuws/algemeen/24545-ng1-gehavend-na-zware-aanvaring


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #465 Gepost op: 19 januari 2014, 20:56:26
Die Pacific Orca zie je toch niet zo makkelijk over het hoofd.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #466 Gepost op: 19 januari 2014, 21:23:09
Citaat van: Thor link=msg=1238144 date=1390161386
Die Pacific Orca zie je toch niet zo makkelijk over het hoofd.

Ik ben ook benieuwd naar de onderzoeksresultaten; er lijken wel erg veel viskotters betrokken te zijn bij aanvaringen  ::) :-\


Speedy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 237
Reactie #467 Gepost op: 19 januari 2014, 21:33:04
Citaat van: Thor link=msg=1168524 date=1370017164
n.a.v. 370.

De KLPD boot heeft de tegemoetkomende rubberboot een stopteken gegeven.
De rubberboot heeft dat stopteken genegeerd. Werd een aandachtsein en het juiste stopteken op de juiste manier door de KLPD gegeven ?

De KLPD is vervolgens rond gegaan en achter de rubberboot aangegaan en toen is er de aanvaring ontstaan.
Gebruikelijk is dat eerst evenwijdig en met gelijke snelheid wordt opgevaren op met het vaartuig waarmee men wil spreken en de KLPD met een aandachtsein duidelijk maakt dat men het vaartuig wil spreken en dat daartoe de snelheid moet worden aangepast.
Vervolgens brengen beide vaartuigen de snelheid terug tot een snelheid waarbij de vaartuigen "veilig" bij elkaar langszij kunnen komen, waarbij het verstandig is dat het kleinere vaartuig langszij komt van het grotere vaartuig.
Daarbij varen de beide vaartuigen een evenwijdige koers waarbij de vaartuigen tegen elkaar aanleunen bij een aangepaste snelheid.

Kennelijk is dat niet gebeurd gelet op de genoemde blessure. Het moet een niet al te zachtzinnige manoeuvre zijn geweest daar een van de vaartuigen een rubberboot was.
Dus of ze zijn niet op de normale manier(dus parallel met aangepaste snelheid) bij elkaar langszij gekomen of tijdens het langszij komen heeft een van de vaartuigen een onverwachte manoeuvre (koerswijziging) gemaakt.

De vragen die naar aanleiding van het verslag overblijven zijn :

-is het juiste aandachtsein en stopteken door de KLPD gegeven zowel tijdens het tegemoet varen als ook tijdens het evenwijdig varen
-is er wel voldoende tijd parallel gevaren en is de snelheid teruggebracht
-zijn de vaartuigen al parallel varend bij elkaar langszij gekomen
-is het kleinere vaartuig langszij gekomen van het grotere of v.v.

Vanavond wordt hier een uitzending aangewijd bij 'Onopgeloste Zaken' bij SBS6


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #468 Gepost op: 19 januari 2014, 21:37:26
Citaat van: Doruz link=msg=1238152 date=1390162989
Ik ben ook benieuwd naar de onderzoeksresultaten; er lijken wel erg veel viskotters betrokken te zijn bij aanvaringen  ::) :-\
Ik heb de desbetreffende website al weer weggeklikt, maar er staat ergens een commentaar dat ze parallel opvoeren en dat de Pacific Orca is uitgeweken. Vervolgens is de kotter met zijn korboom blijven hangen. Hoe dan de achtermast/schoorsteen naar voren is gebogen horen we later wel.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #469 Gepost op: 20 januari 2014, 12:35:46
Citaat van: Doruz link=msg=1238141 date=1390159945
Aanvaring NG 1 en wind offshore schip Pacific Orca

De NG 1 van rederij Gebroeders Van den Berg is in de nacht van donderdag op vrijdag in aanvaring gekomen met het 160 meter lange wind-offshore schip Pacific Orca.
Beide schepen schampten elkaar, waardoor de kotter forse schade opliep aan stuurboordzijde, mast en giek. Dit meldt de website Op Urk hier


De kotter was met een zeskoppige bemanning na een visreis op weg naar Eemshaven. Rond kwart over twee ’s nachts vond de aanvaring plaats, veertien mijl ten noorden van de Waddeneilanden.
De kotter heeft veel materiële schade maar er zijn gelukkig geen gewonden. De Pacific Orca is één van de grootste wind-offshore schepen ter wereld die momenteel opereert vanuit de Eemshaven.

Zij laadt daar monopiles (fundaties voor windmolens) van maximaal 650 ton per stuk. Het schip zal nog minimaal een half jaar vanuit de Eemshaven de Noordzee opstomen.
Het 160 meter lange schip, met een breedte van 49 meter, kan een snelheid van maximaal 13 knopen bereiken. De kraan kan 1200 ton tillen en de poten kunnen tot 80 meter onder het schip uitgeschoven worden, waardoor een stabiel werkplatform onstaat.

Volgens de website vesseltracker [hier] is de Pacific Orca na de aanvaring teruggekeerd naar de Eemshaven en heeft het schip een aantal deuken en schrapen boven de waterlijn overgehouden van de aanvaring.

http://visserijnieuws.punt.nl/content/2014/01/Aanvaring-NG-1-en-wind-offshore-schip-Pacific-Orca#sthash.RppoYuAe.dpuf

http://www.opurk.nl/nieuws/algemeen/24545-ng1-gehavend-na-zware-aanvaring

Gelukkig geen slachtoffers maar toch beste averij aan de foto's te zien:
http://kotterfoto.nl/?p=370
 :o