Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 270329 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #560 Gepost op: 28 december 2014, 11:22:01
Brand op veerboot bij Griekenland


Op een veerboot met 466 opvarenden is zondagochtend vroeg brand uitgebroken onderweg van Griekenland naar Italië.  


Inmiddels hebben zo'n 130 mensen de ferry verlaten. Zij zijn via reddingsboten overgebracht naar een containerschip dat in de buurt was, zegt een functionaris.

De Italiaanse en de Albanese autoriteiten helpen bij de reddingsoperatie, die in zware omstandigheden plaatsvindt door storm en hoge golven. Het is niet bekend of er gewonden zijn gevallen.

Wanhopig

Het vuur brak uit in de garage van de ferry, waarin plek is voor zo'n tweehonderd voertuigen, en heeft zich snel over de rest van het schip verspreid. Volgens een van de passagiers zijn er niet genoeg reddingsboten. Een ander zegt dat mensen op het schip wanhopig zijn en huilen.

''Ze probeerden wat boten te laten zakken, maar we konden er niet allemaal in. Er is geen coördinatie'', zegt een reiziger via zijn mobiele telefoon tegen een Griekse televisiezender. ''Het is donker, de bodem van het schip staat in brand. We hebben reddingsvesten gepakt en proberen onszelf in veiligheid te brengen.''

Helikopters

De Norman Atlantic was ruim 60 kilometer van het noordwestelijke eilandje Othonoi verwijderd toen het schip een noodsignaal uitzond. De veerboot was onderweg van de haven Igoemenitsa in het noordwesten van Griekenland naar de oostelijke Italiaanse haven Ancona.

Er zijn onder meer reddingshelikopters naar de veerboot gestuurd. Behalve 411 passagiers en 55 bemanningsleden vervoert de ferry ook ruim 220 voertuigen.

http://www.nu.nl/buitenland/3962629/brand-veerboot-bij-griekenland.html

*) NB Het schip op de foto is niet de bewuste veerboot.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #561 Gepost op: 28 december 2014, 18:44:07
Hundreds Trapped as Ferry Burns in Heavy Seas Off Greece, Air Rescue Underway – UPDATE

BBy Renee Maltezou

ATHENS, Dec 28 (Reuters) – Italian and Greek helicopter crews prepared to work through the night to airlift passengers in pairs off a burning ferry adrift in the Adriatic Sea, battling darkness and bad weather that hampered rescue efforts by other ships throughout Sunday.

Helicopters were plucking passengers off the Italian-flagged Norman Atlantic and transferring them to a nearby vessel, after a dramatic day that began when a fire broke out on its lower deck in the early hours.

A Greek government official said one man had died but there were no other confirmed reports of casualties among almost 500 passengers and crew and as night fell, Greek authorities said 156 people were clear of the danger zone.

An official said 150 people had managed to get off the ship aboard a rescue boat earlier in the day.

After it drifted in fierce winds into Albanian waters, a tugboat was hoping to tow the ferry into Albania’s main port of Durres, with another tug helping for part of the journey, Luan Kore, an official from another Albanian port said.

“We are making superhuman efforts in this extremely difficult operation,” Greek coastguard spokesman Nikos Lagkadianos said. “Operations by air will continue throughout the night,” he said.

norman atlantic ferry
Image (c) Reuters/Skai TV

A Greek Defence Ministry official said two Italian and two Greek Super Puma helicopters had been deployed, with each air transfer taking around 15 minutes as the pairs of passengers are bundled into a rescue basket and winched up from the vessel.

Earlier, Lagkadianos said the heavy rain that was hampering the rescue had helped contain the fire although the ship was still burning.

Terrified passengers told how they had to move higher and higher in the ship to escape the flames.

“We went to the deck where there were life boats, but at some point we felt the floor burning and we went higher up to the heliport,” Rania Fireou told Greek television by phone before the airlifts began.

“There are many children and elderly people aboard,” she said. “We have gathered all together and we are trying to warm ourselves.”

COMPLICATED RESCUE

A life raft believed to be from the car ferry Norman Atlantic that burns in waters off Greece is seen in this still image from video December 28, 2014. REUTERS/Skai TV via Reuters TV
A life raft believed to be from the car ferry Norman Atlantic that burns in waters off Greece is seen in this still image from video December 28, 2014. REUTERS/Skai TV via Reuters TV

Greek Shipping Minister Miltiadis Varvitsiotis said the bad weather, with winds of up to 55 miles (88 km) per hour earlier, made the operation extremely difficult.

“We are doing everything we can to save those on board and no one, no one will be left helpless in this tough situation,” he told reporters. “It is one of the most complicated rescue operations that we have ever done.”

Coastguard officials said the Norman Atlantic, which was also carrying more than 200 vehicles, was 44 nautical miles northwest of the island of Corfu when it radioed for help. It had been travelling from Patras in western Greece to the Italian city of Ancona.

Command of the operation was transferred to Italy after winds took the helpless vessel out of Greek waters but officials were coordinating closely and an Albanian coastguard vessel was also taking part.

A coastguard official said nearby passenger and container ships had attempted to form a ring around the burning vessel to try to form a windbreak to allow small rescue boats to approach.

Officials said there were 478 passengers and crew on the Norman Atlantic, of whom 268 were Greek, while a foreign ministry official said there were also passengers from countries including Germany, Italy, Austria, Turkey, France and the Netherlands. Many appeared to be truck drivers.

The fire broke out in the lower deck garage of the vessel but there were differing accounts of when it started. Initial reports said the fire began at around 6.00 a.m. (0400 GMT) but Italian officials put the time at 4.30 a.m.

The Norman Atlantic is a 26,900-tonne, roll-on roll-off ferry chartered by Greek ferry company ANEK. According to marine traffic data, it was built in 2009 and previously operated in Italy. ANEK said in a statement it was cooperating with rescue authorities. (Additional reporting by Angeliki Koutantou, Alkis Konstantinidis, Lefteris Papadimas and Benet Koleka in Vlore and Gavin Jones in Rome; Writing by James Mackenzie; Editing by Alison Williams)

http://gcaptain.com/hundreds-trapped-ferry-burns-heavy-seas-greece/


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #562 Gepost op: 29 december 2014, 09:45:17
Een ramp met een cruise/ferry op de Noordzee is ook voor de NL Kustwacht een nachtmerrie scenario:

Citaat van: Doruz link=msg=985029 date=1327439110
Kustwacht vreest kapseizend cruiseschip
DEN HELDER – Wat als voor de Noordzeekust een kolossaal passagiersschip met duizenden opvarenden kapseist? De Nederlandse kustwacht houdt het hart vast.

De ramp met de Costa Concordia, vorige week vrijdag voor de Italiaanse kust, houdt ook de Nederlandse kustwacht bezig. „Misschien kunnen we wat leren van de gang van zaken”, zegt kustwachtzegsman Peter Verburg.
Steeds meer cruiseschepen weten ons land te vinden. Deden zo’n tien jaar geleden per jaar pakweg ruim 50 dergelijke vaartuigen Nederland aan, nu staat teller op 170. „Het is een groeimarkt. Vooral Amsterdam is in trek.”
Stel dat een cruiseschip met duizenden opvarenden slagzij maakt of dat daar brand uitbreekt, 80 kilometer uit de Nederlandse Noordzeekust? Zijn hulpdiensten in staat al die mensen te evacueren? Voor Verburg is dat zonder meer een punt van zorg. „Cruiseschepen zijn best veilig. Ze moeten voldoen aan allerlei regelgeving.
Maar wat gebeurt er als zich toch een calamiteit voordoet op een schip met bijvoorbeeld meer dan 4000 opvarenden?
Onze hulpmiddelen zijn dan niet toereikend. De overheid stelt dat we binnen 90 minuten 120 mensen op een afstand van 80 kilometer uit de kust moeten kunnen redden. Binnen 3 uur 1200 mensen. We hebben dus niet de middelen om in die tijd meer dan 4000 mensen van boord te halen. Daarbij geldt natuurlijk dat je een afweging maakt met het oog op kosten en efficiëntie. Rond Amsterdam staan ook niet continu honderd ambulances klaar.”
Onder meer passagiersschepen moeten aan elke zijde genoeg reddingssloepen hebben hangen, zodat in het geval van kapseizen toch alle opvarenden zich in veiligheid zouden moeten kunnen brengen, tekent Verburg aan.
Cruciaal kan zijn dat bij een ramp op een cruiseschip in de buurt varende vaartuigen te hulp schieten.
Het Nederlandse deel van de Noordzee, ongeveer ter grootte van anderhalf keer ons land, is een van de drukst bevaren routes. „Ieder moment bevinden zich daar zo’n 300 tot 400 schepen.”
Toch vreest de kustwachtzegsman dat een calamiteit op een cruiseschip dramatisch kan uitpakken. „Weersomstandigheden kunnen reddingsacties bemoeilijken. Verder bevinden zich op cruiseschepen nogal eens 55-plussers. Ouderen die slecht ter been zijn, kunnen in de paniek onder de voet worden gelopen. Als liften niet meer werken, kunnen mensen met een rollator zich minder gemakkelijk in veiligheid brengen.”
In 2009 oefenden de hulpdiensten met een calamiteit op een passagiersschip.
Zo’n 8 kilometer uit de kust bij IJmuiden werden 550 mensen geëvacueerd. „Er moesten 550 mensen worden gered. Helikopters namen binnen drie uur 50 mensen mee. Reddingsboten pikten de andere 500 op.” Maar al te goed beseft Verburg dat een oefening heel wat anders is dan een echte ramp. „Dan ontstaat er onvermijdelijk paniek.”

Voor ir. Jos van Doorn, scheeps­bouwdeskundige bij maritiem onderzoeksinstituut Marin in Wageningen, is duidelijk dat het evacueren van duizenden opvarenden op kolossale cruiseschepen ingewikkeld is. „Hoe maak je dat hanteerbaar? Als er paniek uitbreekt, is dat best lastig.”
Scheepsbemanningen hebben op dat terrein „nog een slag te maken”, zegt hij. „Hoe ontruim je hutten op een efficiënte manier? Hoewel bemanningsleden worden getraind, valt daar nog wel wat aan te verbeteren. Denk ook aan de taal. Zelf merkte ik onlangs op een Italiaanse veerboot dat de bemanning geen Engels sprak. Toen dacht ik: Hoe communiceert die bemanning met buitenlanders als er een calamiteit is?”

Cruisescheepvaart is relatief veilig, benadrukt Van Doorn. „Opvarenden worden geoefend op calamiteiten, er zijn reddings­spullen aan boord, schepen moeten aan regels voldoen. Als je met je auto de weg opgaat, loop je meer risico’s. Dat laat onverlet dat het flink mis kan gaan, als er wat op zo’n groot cruiseschip gebeurt.”

Compartimentering van scheepswanden –waarbij sprake is van verschillende afgesloten ruimtes in de romp– kan voorkomen dat een lek schip (meteen) omslaat, aldus de medewerker van Marin, dat bijvoorbeeld het zinken van de Titanic simuleerde. „Wij doen onderzoek naar een systeem waarbij bewust water wordt binnengelaten in een schip. Als een schip aan bakboord door lekkage water binnenkrijgt, kan het voor de stabiliteit nodig zijn, om aan stuurboord ook een compartiment vol te laten lopen. Daardoor kan een schip onder extreme omstandigheden langer blijven drijven.”

Het uitrusten van een vaartuig met reddingsmiddelen kan heel wat voeten in de aarde hebben. „Dat is een kwestie van risicoanalyse. Hoe hoog hang je reddingsboten bijvoorbeeld? Als ze je te laag ophangt, heb je kans dat bij ruw weer de golven ertegen aanslaan, wat kan leiden tot schade. Hang je ze echter te hoog, dan moet je bij een calamiteit misschien weer te lang wachten, voordat ze in zee zijn getakeld.”

www.refdag.nl
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=59828

Een ander relevant onderwerp is dit filmpje over een oefening met het MIRG team (' invliegbaar brandweer team') http://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=D8b3uri07a8


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #563 Gepost op: 29 december 2014, 09:58:33


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #564 Gepost op: 29 december 2014, 13:46:04
Rescued Ferry Passengers Arrive in Italy, 22 Still Stranded Aboard Norman Atlantic [UPDATE]

ROME/ATHENS, Dec 29 (Reuters) – Five people were confirmed to have died in car ferry that caught fire off the coast of Greece and rescue teams were working to save another 22 still stranded on board more than 24 hours after the blaze started.

As some of the rescued passengers arrived in Italy, Italian Prime Minister Matteo Renzi told reporters that four more bodies had been recovered. One man was reported dead on Sunday.

Renzi, speaking at a year-end media conference in Rome, said that rescue efforts should be completed within a “few hours” and praised the work of rescuers, who had helped avoid a “massacre.”

The Norman Atlantic was carrying 478 passengers and crew and more than 200 vehicles.

Helicopter crews have been airlifting passengers from the upper deck of the ferry, now drifting in rough seas between Greece and Italy.

After initial rescue efforts were impeded by bad weather that stopped other ships getting close, Italian and Greek helicopter crews began the airlift on Sunday afternoon.

Rescuers worked through the night to pull people off the multideck ferry, the Italian navy said. Several passengers have been flown to Galatina in southern Italy.

A medical team and a flight operator had boarded the vessel to assist the passengers and crew as the rescue proceeds, a statement from the Italian navy said. Its San Giorgio amphibious transport ship is coordinating the rescue operation.

A merchant ship carrying a reported 49 of the ferry passengers, including four children, arrived in the southern Italian port of Bari on Monday, and Italian Admiral Giovanni di Tullio told Sky TG24 they would receive medical attention.

Bad weather hampered efforts overnight to attach cables to the ferry for towing, and a tug boat is expected to reach the ship to make another attempt on Monday, Greece’s shipping minister Miltiadis Varvitsiotis told Skai TV.

No decision had been made on where the ferry would be taken, he said, although there had been expectations that it would be towed to the Italian port of Brindisi.

Eighty five people had been transferred to the San Giorgio by 0750 GMT and one person suffering from heart disease was taken to the Italian mainland by helicopter, the navy said.

The Italian-flagged ferry, chartered by Greek ferry operator Anek Lines, was sailing between Patros in western Greece to Ancona in Italy.

The cause of the fire has yet to be determined but the Greek coastguard said might have started in the parking area. (Reporting by James Mackenzie in Athens and Steve Scherer in Rome; Additional reporting by Antonio Defano in Bari, George Georgiopoulos in Athens and Isla Binnie in Rome; Editing by Louise Ireland)

(c) 2014 Thomson Reuters, All Rights Reserved

http://gcaptain.com/rescued-ferry-passengers-arrive-italy-149-still-stranded-aboard-norman-atlantic/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #565 Gepost op: 29 december 2014, 17:33:10


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #566 Gepost op: 4 januari 2015, 18:18:44
Höegh Car Carrier Listing Heavily After Running Aground in the Solent


hoegh osaka car carrier aground
Image (c) REUTERS/Peter Nicholls

The 179.9 meter pure car and truck carrier Hoegh Osaka has run aground tonight off Southampton and is currently listing 50 degrees according to the UK’s Maritime and Coastguard Agency (MCA) and the RNLI.

AIS data shows two Svitzer tugs are on scene providing support while a Coastguard helicopter from Lee on Solent evacuates the 25 crew from the ship.  The RNLI lifeboats from Calshot, Yarmouth and Cowes have been launched and are on scene as well.

The ship is grounded on Bramble Bank, aka the Brambles, a sandbar in the center of the channel which was also visited up close and personal by the cruise liner QE2 in 2008 before its final voyage.

Photographer Jamie Griffin from FLYTE Marine Media captured some striking images of the grounded vessel which have been making the rounds on social media. Here’s a view of the vessel’s stern:

hoegh osaka

In an emailed statement from Höegh Autoliners, the owner of the vessel, one crew member has been injured as a result of the incident and has been airlifted to Queen Alexander Hospital in Portsmouth with non-life threatening injuries.

“The remaining crew have been taken to HMS Daedalus at Stubbington by helicopter and will be accommodated locally overnight. However, a small number of senior officers remain on board. The crew have confirmed that the vessel is not taking in any water and they are presently in a stable position with current list,” according to Höegh.

The company says damage and stability issues are currently being assessed on board its vessel.



http://gcaptain.com/hoegh-osaka-car-carrier-runs-aground-in-the-solent-evacuation-in-progress/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #567 Gepost op: 5 januari 2015, 10:59:15
Höegh Autoliners CEO: Car Carrier Intentionally Grounded

Ingar Skiaker, Chief Executive Officer of Höegh Autoliners says his company’s ship was purposely run aground last night after it developed a severe list after leaving port and the captain and pilot made the decision to save the vessel and crew by ground her on Bramble Bank.

“In total 25 people were evacuated from the vessel and all are safe and accounted for,” says Skiaker in an emailed statement. “Two crew members were taken to the hospital with minor injuries. At this stage it is too early to speculate on the cause of the list but we are starting an immediate investigation.”

No oil has been spilled as a result of the incident and the vessel is currently considered stable.  Svitzer has been contracted to lead the salvage effort.

Hugh Shaw, the UK Secretary Of State’s Representative for Maritime Salvage and Intervention convened a meeting earlier today with the key stakeholders involved and said,


“I am confident that the vessel owners are working professionally and promptly and have appointed salvors who arrived on scene early this morning and have already started work to assess options for salvage and the removal of the vessel. Further salvage personnel and salvage equipment is expected to arrive on scene tonight. Further assessments will be carried out over the next few days and these will assist the salvage team to formulate a suitable salvage plan.”

For safety reasons there is a 200 meter exclusion zone around the grounded vessel which is listing 52 degrees.

http://gcaptain.com/hoegh-autoliners-ceo-comments-beached-car-carrier/

Quadcopter Footage of Grounded Car Carrier Höegh Osaka

http://gcaptain.com/quadcopter-footage-grounded-car-carrier-hoegh-osaka/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #568 Gepost op: 7 januari 2015, 10:11:40
Hoegh Osaka Salvage: Wednesday’s Refloating Plans Scrapped

http://gcaptain.com/hoegh-osaka-salvage-wednesdays-refloating-plans-scrapped/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #569 Gepost op: 7 januari 2015, 22:38:55
Hoegh Osaka Self-Floated at High Tide

http://gcaptain.com/hoegh-osaka-self-floats-high-tide/