Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 270344 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #610 Gepost op: 4 september 2015, 17:33:28
  PRIO 2, ASSISTENTIE BIJ AFMEREN NODIG, MARKEN  
  urgentie     M    gepaste spoed
  regio   00    KWC    Landelijk Kustwacht Centrum
  eenheden   1735061   Lichtkrant GMK Zaanstreek-Waterland
  1735099   Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
  1735468   KNRM Station 7461 Opstappers Reddingsboot Marken

Ook voor assistentie bij het afmeren wordt de KNRM kennelijk tegenwoordig gealarmeerd.

PRIO 1,ZEILJACHTJE IN PROBLEMEN, LELYSTAD  
  urgentie     H    spoed
  regio   00    KWC    Landelijk Kustwacht Centrum
  eenheden   1735075   Lichtkrant GMK Flevoland
  1735099   Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
  1735528   KNRM Station 71xx Opstappers Reddingsboot Lelystad

De mevrouw van de GRIET (7x2 meter) wilde niet geassisteerd worden door de Tornado uit Urk maar wilde door de KNRM van de Flevocentrale naar de Houtribhaven worden gesleept.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #611 Gepost op: 4 september 2015, 22:19:51
Citaat van: Thor link=msg=1370484 date=1441380808
 PRIO 2, ASSISTENTIE BIJ AFMEREN NODIG, MARKEN  
  urgentie     M    gepaste spoed
  regio   00    KWC    Landelijk Kustwacht Centrum
  eenheden   1735061   Lichtkrant GMK Zaanstreek-Waterland
  1735099   Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
  1735468   KNRM Station 7461 Opstappers Reddingsboot Marken

Ook voor assistentie bij het afmeren wordt de KNRM kennelijk tegenwoordig gealarmeerd.

PRIO 1,ZEILJACHTJE IN PROBLEMEN, LELYSTAD  
  urgentie     H    spoed
  regio   00    KWC    Landelijk Kustwacht Centrum
  eenheden   1735075   Lichtkrant GMK Flevoland
  1735099   Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
  1735528   KNRM Station 71xx Opstappers Reddingsboot Lelystad

De mevrouw van de GRIET (7x2 meter) wilde niet geassisteerd worden door de Tornado uit Urk maar wilde door de KNRM van de Flevocentrale naar de Houtribhaven worden gesleept.



En is ze dan ook daadwerkelijk door de KNRM (gratis) naar de haven gesleept, is dan de vraag?
Mag het toch hopen van niet.....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #612 Gepost op: 5 september 2015, 11:43:44
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1370538 date=1441397991


En is ze dan ook daadwerkelijk door de KNRM (gratis) naar de haven gesleept, is dan de vraag?
Mag het toch hopen van niet.....

Ze is daadwerkelijk door de KNRM naar de Houtribhaven gesleept.

Mevrouw lag na een noodoproep Kustwacht op 16 ten anker op een paar honderd meter van de haven van de Flevocentrale. Zo nu en dan behoorlijke buien, wind ZW 6.
De rubberboot Tornado van waterhulpverlener Post uit Urk was als eerste ter plaatse, de boot van de KNRM (Bert en Anneke Knape) moest vanaf het Markermeer komen en dus ook doorschutten en was behoorlijk later ter plaatse maar ze wilde alleen assistentie van de KNRM. De Tornado heeft ter plaatse gewacht tot de KNRM was gearriveerd en is toen naar Urk terug gevaren.

Nu is het zo dat als je boven Urk etc. in handen valt van NO LIMIT uit Laaxum,een (beruchte)waterhulpverlener in de regel de hoofdprijs van minstens een paar duizend euro wordt gevraagd. NO LIMIT met twee boten is vanuit Laaxum of ergens op het water liggende een oproep op 16 afwachtende vaak de KNRM stations van Lemmer, Urk, Hindelopen, Enkhuizen en Andijk te snel af. Mevrouw had haar lesje kennelijk goed geleerd.

Of er ook een man etc. aan boord was, maar ze kwamen die dag volgens AIS via het Ketelmeer gezeild van de Randmeren ergens uit de buurt van Harderwijk.


Lichtboei

  • nautisch verkeersmanagement
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #613 Gepost op: 5 september 2015, 16:20:22
'En is ze dan ook daadwerkelijk door de KNRM (gratis) naar de haven gesleept, is dan de vraag?
Mag het toch hopen van niet.....'


Dat gebeurt in het IJsselmeergebied zo'n 2 tot 300 x op jaarbasis.
nu staat het dat wat opzichtig in de alarmering, maar meestal staat er ; 'prio 2 motorstoring'


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #614 Gepost op: 5 september 2015, 20:22:12
Citaat van: Lichtboei link=msg=1370624 date=1441462822
'En is ze dan ook daadwerkelijk door de KNRM (gratis) naar de haven gesleept, is dan de vraag?
Mag het toch hopen van niet.....'


Dat gebeurt in het IJsselmeergebied zo'n 2 tot 300 x op jaarbasis.
nu staat het dat wat opzichtig in de alarmering, maar meestal staat er ; 'prio 2 motorstoring'

Prio 2 ??

Snelheden van 35->40 knoop !

Bij een zogenaamde "noodoproep" middels kanaal 16 naar de kustwacht stuiven er op het IJsselmeer, het Markermeer en de Randmeren de (soms Hap-Snap) waterhulpverleners, als aasgieren op de mogelijke prooi met een snelheid van gem 40 knoop of meer, op af.
De KNRM vaartuigen meestal twee of soms meerdere komen in de regel iets later ter plaatse, de bemanningen hebben nl. een mobilisatietijd en de KNRM vaartuigen hebben een iets lagere snelheid van ca 35 kn.
Zodra de KNRM ter plaatse is gaan ze de bemanning van het vaartuig "in nood" uitleggen dat de KNRM de hulpverlening gratis doet en dat de waterhulpverleners kosten in rekening brengen. Dan ontstaat soms een ware zeeslag tussen de KNRM ers en de waterhulpverlener(s).
(In 90-95 % van de noodoproepen gaat het niet om levensbedreigende situaties of gevaar voor grote schades aan vaartuigen etc.)
Overigens zijn deze tafrelen niet beperkt tot het bovenomschreven gebied, ook de Wadden in de buurt van Terschelling/Vlieland en Ameland/Schiermonnikoog kennen dit soort schermutselingen.


guest12562

  • Gast
Reactie #615 Gepost op: 6 september 2015, 22:59:21


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #616 Gepost op: 14 november 2015, 15:25:29
February 2012: New footage of the Russian aircraft carrier Admiral Kuznetsov towed by the tug Nikolay Chiker*) after the aircraft carrier lost propulsion in the Bay of Biscay

https://www.youtube.com/watch?v=kLSaA3pO6Bc

http://i2.wp.com/gcaptain.com/wp-content/uploads/2015/11/Screen-Shot-2015-11-10-at-11.11.15-AM.png?resize=360%2C200

*) Mede door ons ontworpen bergingssleepboot van de Russische Marine


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #617 Gepost op: 15 november 2015, 00:02:42

Mooi filmpje!

Toch jammer dat bij die Russen alles er altijd uitziet alsof het ieder moment af kan borrelen....
Ook was hij wel erg snel met zijn "beperkt manoeuvreerbaar" dagmerken.. :)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #618 Gepost op: 15 november 2015, 14:03:03
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1384828 date=1447542162
Mooi filmpje!

Toch jammer dat bij die Russen alles er altijd uitziet alsof het ieder moment af kan borrelen....
Ook was hij wel erg snel met zijn "beperkt manoeuvreerbaar" dagmerken.. :)
Deze schepen zijn gebouwd in Finland 1990.De Grieken wisten het schip afhandig te maken van de Russen.
Vier sleepieren constant tension type vanwege het verlies van het Moermansk door Smit bestelden de Russen vier schepen om het zware sleepwerk zelf te kunnen doen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.