Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 274030 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #720 Gepost op: 20 september 2016, 16:49:56
Citaat van: Thor link=msg=1447900 date=1474297114
Ze varen gewoon harder dan de 6/16 km/uur en ze kunnen 12 passagiers meenemen, die boten die voor Fletcher liggen.

De hulpverleningen zijn echt niet gratis behalve dan door de KNRM, Menno Leder, waterhulpdienst@gmail.com  heeft in Huizen een heel bedrijf met supersnelle en dure boten  om hulpverleningen uit te voeren en dat brengt hij terecht in rekening na hulpverleningen.
Als je op de Randmeren in noodsituaties (levensbedreigend) komt, 90% zijn geen echte noodsituaties en als je een echt noodsituatie zelf hebt ervaren is dat spijtig
Het is daar op de Randmeren in de buurt van Huizen al ruim veertig jaar geruzie tussen de waterhulpverleners en de KNRM

HUH?? ik ben door de heren van de waterhulpdienst.nl werkelijk erg goed en vakkundig geholpen. Tot dat  de KNRM er bij kwam toe begon de ellende pas. En hoe "gratis" is de hulp van de KNRM dan, ze pakken je op je zwakste moment dat je "redder op de wal" moet worden, en waarom hebben ze mijn verzekeringsgegevens nodig?
Nee dan liever de hulp van de waterhulpdienst.nl. Ben je verzekerd; ja dan verhalen ze dat. Ben je niet verzekerd; krijg je ook gewoon vrijblijvend hulp van de heren.
En nou zal het argument wel komen dat de premies hierdoor omhoog gaan maar dat bestrijd ik,  ze voorkomen vaak ergere schade doordat ze veel sneller kunnen uitvaren dan de KNRM. De KNRM heeft in huizen vaak 20 minuten of meer nodig voordat ze uitvaren, de waterhulpdienst is vaak al op het water aanwezig, zo niet dan varen ze binnen een minuut of 5 al uit.
En ja ze beschikken over goed gemotoriseerde vaartuigen, dat heb je ook nodig om grotere boten los te kunnen trekken welke de KNRM met hun jet aandrijving vol wier niks mee kan.

Oh ja dan hebben we ook HOGE nog op het Gooimeer, die worden helemaal ondergewaardeerd. Die doen pas echt alles wat ze doen geheel gratis. Deze club levert louter noodhulp in de puurste vorm. Die jongens verdienen wat mij betreft een lintje!

Ik spreek hier over de KNRM, ik bedoel hiermee de post KNRM Huizen!
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #721 Gepost op: 22 september 2016, 09:36:04
Moet eggen deze discussie op dit forum is al weer lang geleden. Zonder een voorkeur te hebben is het wel wat overbodig om met meerdere boten vol gas over een meer te blazen om als eerste bij een boot met pech te zijn. Als er goed contact met de pechhebber is en er is rust aan boord kan je prima op binnen water even wachten voordat er hulp is. Dit vol gas varen met meerdere boten geeft meer overlast als dat er noodzaak is.

9910001
9910001


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #722 Gepost op: 22 september 2016, 10:36:51
Ik denk wat dat betreft dat er een strakere regie nodig is vanuit de kustwacht bij dit soort kleine incidenten. En ether discipline bij de varende eenheden. Scheelt een boel verwarring en irritaties.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #723 Gepost op: 23 september 2016, 18:10:28
Vanmiddag: http://www.omroepwest.nl/nieuws/3245465/Opvarende-gewond-na-explosie-gasfles-op-jacht-in-Rijnsaterwoude

Dit soort incidenten komt toch enkele malen per vaarseizoen voor. Vorig jaar in Gouda viel er een dode bij een gasexplosie, moesten er drie dode jongens geborgen worden uit een sloep door CO-vergiftiging en deze man is er ook niet best aan toe. In het hoogseizoen zie ik honderd motorjachten van dichtbij voorbijkomen en ik vermoed dat bij minstens een kwart iets niet in orde is. Wordt het niet eens tijd voor een APK op pleziervaartuigen? Kunnen we er gelijk een kenteken op plakken wat ook de nodige andere problemen zal oplossen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #724 Gepost op: 23 september 2016, 18:26:27
Citaat van: janvangent link=msg=1448692 date=1474647028
Vanmiddag: http://www.omroepwest.nl/nieuws/3245465/Opvarende-gewond-na-explosie-gasfles-op-jacht-in-Rijnsaterwoude

Dit soort incidenten komt toch enkele malen per vaarseizoen voor. Vorig jaar in Gouda viel er een dode bij een gasexplosie, moesten er drie dode jongens geborgen worden uit een sloep door CO-vergiftiging en deze man is er ook niet best aan toe. In het hoogseizoen zie ik honderd motorjachten van dichtbij voorbijkomen en ik vermoed dat bij minstens een kwart iets niet in orde is. Wordt het niet eens tijd voor een APK op pleziervaartuigen? Kunnen we er gelijk een kenteken op plakken wat ook de nodige andere problemen zal oplossen.


 Een explosie van een gasfles zelf is niet erg waarschijnlijk, meert aannemelijk is een gasexplosie door opeenstapeling van gas en dat kun je ruiken en je kun ook een meter installeren. Het komt trouwens niet alleen voor bij motorjachten maar kan voorkomen bij alle vaartuigen en caravans en  terrasverwarmingen waar flessengas wordt gebruikt.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #725 Gepost op: 23 september 2016, 19:16:42
Citaat van: Thor link=msg=1448696 date=1474647987
Een explosie van een gasfles zelf is niet erg waarschijnlijk, meert aannemelijk is een gasexplosie door opeenstapeling van gas en dat kun je ruiken en je kun ook een meter installeren. Het komt trouwens niet alleen voor bij motorjachten maar kan voorkomen bij alle vaartuigen en caravans en  terrasverwarmingen waar flessengas wordt gebruikt.

Allemaal waar, en allemaal een open deur wat mij betreft. Waar het mij om gaat is dat er elk vaarseizoen een paar doden vallen door ondeugdelijke spullen en dat iedere controle daarop ontbreekt in de pleziervaart. Ik mijn eerste bericht had ik overigens willen zeggen "honderd motorjachten per dag".


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #726 Gepost op: 24 september 2016, 17:47:50


guest12562

  • Gast
Reactie #727 Gepost op: 24 september 2016, 20:59:30
 ;D

Sorry hoor maar hier kan ik wel smakelijk om lachen en volgens mij is die chauffeur gewoon uitgestapt en zijn er geen slachtoffers, wat een klucht.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #728 Gepost op: 26 september 2016, 10:05:31
Citaat van: Breathe link=msg=1448953 date=1474743570
;D

Sorry hoor maar hier kan ik wel smakelijk om lachen en volgens mij is die chauffeur gewoon uitgestapt en zijn er geen slachtoffers, wat een klucht.

Helemaal mee eens, zonde van de vrachtwagen maar voor de rest. Nooit geleerd om iets wat je laad met touwtjes vast te leggen!!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #729 Gepost op: 26 september 2016, 10:45:05
Citaat van: Markvniel link=msg=1449206 date=1474877131
Helemaal mee eens, zonde van de vrachtwagen maar voor de rest. Nooit geleerd om iets wat je laad met touwtjes vast te leggen!!

Dan moet je wel touwtjes hebben en iets om die touwtjes aan vast te maken.
Opmerkelijk is dat die sleepboot langszij nmm niet vooruit lag te draaien om de boel op de wal te houden.
Overigens als je de ander filmpjes van dat soort inzetten bekijkt maken ze de boel ook niet vast en gaat het kennelijk meestal goed zo.