Mooie beelden Thor, bedankt.
Mooi om het verschil te zien in de effectiviteit van de brandblusmonitoren. De eerste sleepboten doen weinig met 2 a 3 keer de sleepbootlengte aan worpafstand. Terwijl de laatste sleepboot twee monitoren heeft met elk 5 keer de sleepbootlengte, dwars op de wind. Ziet eruit als een paar kub per minuut per monitor, maar dan gebeurt er ook wat.
De pompcapaciteit volume/druk ,de interne weerstand van het pijpsysteem, het type, output monitor en hoogte, de locatie van de monitoren bepalen de worplengte.
Sleepboten die in de buurt van terminals opereren hebben meestal een pompcapaciteit van 2400 m3/uur bij 16 Bar, 2x 1200 m3/uur pompen aangedreven middels een pto op de hoofdmotor twee monitoren 1200 m3 voor water en water/schuim mengsels en soms een derde monitor 600 m3 voor water/schuim mengsels en apart een systeem voor de zelfbescherming.
De gehele bediening vanaf het brugconsole door de kapitein, stuurman, dus alle kleppen in de druksysteem, tussenmengers, monitoren, elevatie, richting en gebonden of sproeistraal etc. De machinist in de machinekamer voor het openen van de buitenboordafsluiters en controle op eventuele lekkages.
Middels de grote monitoren worden de aanliggende tanks zoveel mogelijk gekoeld en als de tijd rijp is volgt een eerste schuimaanval op de brandende tank(s), inhoud schuimtanks meestal voldoende voor minstens twee schuimaanvallen.
Trachten zoveel mogelijk het overlopen van de brandende tanks te voorkomen want (brandende) vloeistof op het water kan de nodige problemen gaan opleveren voor de blusboten.
De grotere schepen die opereren bij offshore installaties hebben vaak een pompcapaciteit van 7200 m3/uur bij 16 Bar of hoger. Afhankelijk van de hoogte en de wind kan de worplengte oplopen tot 200 meter