Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 271256 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #790 Gepost op: 6 december 2016, 22:46:44
 :o :o :o
Het had nog veel erger gekund Thor.
Voldoende dekking boven de onderzeese kabel of leiding hebben en houden is van belang.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #791 Gepost op: 7 december 2016, 09:41:51
Citaat van: Whalertje link=msg=1465075 date=1481060804
:o :o :o
Het had nog veel erger gekund Thor.
Voldoende dekking boven de onderzeese kabel of leiding hebben en houden is van belang.

Daarvoor worden toegepast voldoende diep trenching en bedden van stortsteen boven de geul.

Pijpleidingen en kabels worden aangegeven op de zeekaarten dus daar in de buurt niet ankeren, ankers graven zich bij steeds grotere krachten steeds dieper in of de ankers over afstanden niet laten krabben totdat het anker uiteindelijk gaat houden. Afhankelijk van de ankergrond, het type anker, de lengte van de ankerketting en de krachten op de ankerketting kan een anker zich vele meters diep gaan ingraven.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #792 Gepost op: 7 december 2016, 10:40:21
Even puur ter illustratie van benodigde uitbreekkrachten en daarmee de diepte waarop deze ankers zich in kunnen graven. Zware en speciale ankers van booreilanden, dus niet de ankers van zeeschepen, kunnen zich dusdanig diep ingraven dat er min of meer verticaal vaak met 200-250 ton moet worden getrokken om dergelijke ankers uit te breken op de neuringlijn. Deze ankers zijn voorzien van een ankerdraad met een voorloper van ketting en voor de rest staaldraad of soms modern kunststof materiaal. De lieren op de AH vaartuigen worden dan ook steeds zwaarder en kunnen  in de richting van 300-400 ton trekkracht gaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #793 Gepost op: 7 december 2016, 11:03:46


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #794 Gepost op: 7 december 2016, 15:40:09
Shipowners Welcome EU Extension of Counter-Piracy Naval Patrols
The International Chamber of Shipping (ICS) has welcomed the extension of the counter-piracy naval operation EUNAVFOR Operation Atalanta through 2018, calling threat of piracy off the Horn of Africa and Western Indian Ocean still “extremely high”.
http://gcaptain.com/shipowners-welcome-eu-extension-of-counter-piracy-naval-patrols/


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
Reactie #795 Gepost op: 7 december 2016, 16:21:21
@Thor

In een bespreking met RWS vernam ik laatst dat een duwboot o.i.d. op het Amsterdam-Rijnkanaal ook met haar ankers vele kilometers heeft afgelegd en pas bij de eerste sluisdrempel er achter kwam dat het anker over grote afstand over de bodem had gesleept. Onbegrijpelijk dat een schipper dat niet merkt, maar het komt blijkbaar vaker voor...

We moeten er niet aan denken wat de gevolgen waren geweest als dit zwaar krabbende anker een belangrijke kabel of leiding had meegenomen.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #796 Gepost op: 7 december 2016, 21:36:09
Een anker zal een schip moeten kunnen houden op de stroom en wind, maar met voortstuwing trek je dat anker gewoon mee, geen enkel punt. Die voorstuwing moet een duwcombinatie van ik weet niet hoeveel ton voortduwen, dat anker is echt peanuts.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #797 Gepost op: 8 december 2016, 09:35:09
Citaat van: Whalertje link=msg=1465148 date=1481124081
@Thor

In een bespreking met RWS vernam ik laatst dat een duwboot o.i.d. op het Amsterdam-Rijnkanaal ook met haar ankers vele kilometers heeft afgelegd en pas bij de eerste sluisdrempel er achter kwam dat het anker over grote afstand over de bodem had gesleept. Onbegrijpelijk dat een schipper dat niet merkt, maar het komt blijkbaar vaker voor...

We moeten er niet aan denken wat de gevolgen waren geweest als dit zwaar krabbende anker een belangrijke kabel of leiding had meegenomen.

Duweenheden hebben ankers voorop op de bakken en achterop op de duwboot. Dat achteranker wordt vrijwel nooit gebruikt behalve in noodsituaties.
De bakken worden soms voor anker gelegd en het kan voorkomen dat de ankerketting niet helemaal of maar gedeeltelijk wordt binnengehaald.
Een duwboot met daarvoor lege bakken kan tijdens zware dwarswinden op het A-R kanaal, zonder voorboot, de nodige moeite hebben om de boel op koers te houden.
Het kan zijn dat dan het vooranker al krabbend wordt gebruikt. Een methode die door lege en ondiepe binnenvaartschepen werd toegepast over kortere afstanden en in havens, de schipper voorop bij de ankerlier en de schippersvrouw in de stuurhut. Eventuele kabels en duikers, drempels etc. moet je dan wel in de gaten houden.
N.B. De vroegere wagenveren over het A-R kanaal reden op rails boven de bodem, dus obstakels voor evt. ankers maar dat was voordat de duwvaart op het A-R een grote vlucht nam, toen werden de wagenveren opgedoekt.
Het is ooit tijdens SAIL op het Noordzeekanaal voorgekomen dat een zeesleepboot,Roustebout, machineproblemen kreeg, voor anker ging en vervolgens een zware el. kabel met het anker boven haalde, Noordzeekanaal tijdelijk gestremd en de grote SAIL optocht naar buiten in de wacht.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #798 Gepost op: 8 december 2016, 09:53:22


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #799 Gepost op: 8 december 2016, 22:21:20
Incident Photos: Tug and Barge Aground in the Philippines

All 14 crew members were rescued from the tug before it was refloated about a day later.

http://i0.wp.com/gcaptain.com/wp-content/uploads/2016/12/Salvage-Titan.jpg?resize=800%2C532

ex Smit sleepboot.

! No longer available