http://www.pzc.nl/regio/zeeland/7318888/Zeilongeval-mogelijk-te-wijten-aan-ongelukkige-samenloop.eceZeilongeval mogelijk te wijten aan ongelukkige samenloop
dinsdag 21 september 2010 | 07:42 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 21 september 2010 | 10:07
MIDDELBURG - Het zeilongeval waarbij een 55-jarige Fransman zondag om het leven kwam, is waarschijnlijk te wijten aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Dat zegt zeilschoolinstructeur Peter van Dijk van Aquavitesse in Bruinisse, dat ook schepen verhuurt. Het slachtoffer voer mee met een ervaren schipper. De Fransman werd vol in zijn nek geraakt door een 'klapgijp'. Daarbij schiet de giek - een aluminium pijp van vier meter lengte - met een snelheid van zo'n 40 kilometer per uur over het dek. "Dat kan alleen gebeuren als de wind recht van achter staat én opeens dertig graden verdraait, bijvoorbeeld doordat een groot schip voorbijkomt of doordat je een dijk of bomengroep passeert. Of er moet een kleine stuurfout gemaakt worden. Het enige wat je kunt doen - áls je de giek al aan ziet komen - is razendsnel bukken. Je kunt wel proberen bij te sturen, maar een schip reageert traag; het is niet hetzelfde als een ruk aan het stuur in een auto."
Het zou kunnen dat het ongeval gevolgen heeft voor de schipper. "Vergelijk hem met de bestuurder van een auto. Als de eigenaar in de passagiersstoel zit, en er gebeurt een ongeluk, is de bestuurder verantwoordelijk." Niet-zeilers of beginners snappen vaak niet wanneer ze het gangboord, dat van voor naar achter loopt, vrij moeten laten omdat de giek over kan komen. Soms wordt met een touw als gijprem de giek vastgelegd. "Maar dat is een belemmering bij het manoeuvreren, dus niet handig op wateren waar je snel wil kunnen uitwijken voor pleziervaart." Onervaren zeilers moeten vooral uitkijken voor verstuikingen (door uitglijden op het natte dek) of beknellingen. "Vingers die beklemd raken tussen boot en steiger of in de touwen bij het aan- of afmeren." Johannes Post, beroepsschipper van de KNMR-boot Koopmansdank, ziet slechts een keer of drie, vier per jaar lichamelijk letsel op het water. "Het valt bijna altijd mee. Als ik ergens voor moet waarschuwen, is het voor de ontoereikende zwemvesten die mensen vaak aan boord hebben. Volwassenen hebben er een nodig van 275 newton, anders is de kans dat je alsnog verdrinkt groot."