ik blijf het een vreemd verhaal vinden eerlijk gezegd......
Zoals Rob van Munster al aangaf in
dit topic kunnen reddingsbrigades wachten tot ze een zak met geld krijgen voor ze wat gaan doen. Je kunt het ook gewoon gaan doen en jezelf verkopen door te laten zien dat je iets kan.
Zo kunnen we ook met z'n allen afwachten of we landelijk al dan niet een rol van betekenis mogen spelen in de hulpverleningssector. Je kunt ook gewoon met iets beginnen en daarmee een poging doen om te laten zien dat je die rol verdient.
Op ons feest van het 100-jarig bestaan kwam nog naar voren hoe gewaagd ze het begin jaren '80 hadden gevonden om 1 snelle boot (Zodiac Pro 20PK) aan te schaffen voor 1 incidentele bewaking met de hoop meer bewakingen binnen te kunnen halen. Nu hebben we van mei tot september ieder weekend minimaal 1 incidentele bewaking, vaak meerdere en daarbij nog 2 recreatieplassen als vast gebied waarbij we soms meer dan 8 boten in totaal hebben rondvaren. Dit is gewoon weer zo'n stap en zolang er mensen zijn die er vertrouwen in hebben, willen wij het gewoon proberen.
Daarmee staan er voor- en tegenstanders op, word je gewaardeerd door een gemeente en brandweer buiten je eigen stad, word je door je eigen gemeente in een oude boerenschuur (letterlijk) op een uithoek van het gemeentelijk grondgebied gestopt en heeft je eigen lokale brandweer twijfels. En of dit de juiste vorm is? Of de samenwerking zo kan slagen en blijft werken? Of we op deze manier over een aantal jaren nog werken? Ik weet het niet, maar we doen het gewoon!
Ik denk dat het voor de reddingsbrigades in Nederland belangrijk is dat ze nu, naast de onderhandelingen van RN met BZK en het media-offensief vanuit het Landelijk Bureau, zich laten zien aan hun eigen gemeente en brandweer. Zo laat 'De Reddingsbrigade' zowel top-down als bottom-up van zich horen en kunnen ze gewoon niet meer om ons heen