0700292 11:11:40 31-01-08 PRIO 1 : 681 683 671 642 MARKERMEER/thv marinaweg ALMERE BOOT IN NOODregio 25 Flevoland BRANDWEER
0700280 11:13:42 31-01-08 Bootje in nood. Markermeer thv marinaweg Almere.Reddingsbrigade Almere Flevoland
0703029 11:31:55 31-01-08 Pr 1 IJMEER THV MARINA MUIDERZAND ALMERE RB7119 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigadebrandweer Huizen / Reddingsbrigade / Gooi en Vechtstreek
0703309 11:31:55 31-01-08 Pr 1 IJMEER THV MARINA MUIDERZAND ALMERE RB7119 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigadeReddingsbrigade Naarden / Reddingsboten Ronduit & Johanna Smidt / Gooi
0703309 11:42:08 31-01-08 Melding IJMEER komt te vervallen. U hoeft niet uit te varenReddingsbrigade Naarden / Reddingsboten Ronduit & Johanna Smidt / Gooi
0703029 11:42:08 31-01-08 Melding IJMEER komt te vervallen. U hoeft niet uit te varenbrandweer Huizen / Reddingsbrigade / Gooi en Vechtstreek
Even vertaald: hedenmorgen 31 januari 2008 om 09 minuten over 11 komt bij het RAC flevoland een melding binnen betreffende een klein bootje dat op het Markermeer in nood is, het is op dat moment windkracht 8 en dus besluit men om 11.13 de Almeerse Reddingsbrigade te alarmeren. Ook HOGE ziet de alarmering en besluit gezien de windkracht en de prio 1 melding "boot in nood" direct uit te varen.
Om 11.27 uur meldt de Seeker zich in en vraagt de kustwacht om bijzonderheden, type schip aard van de problemen enz. De kustwacht reageert verrast en weet van niets.
Om 11. 37 vaart ook de Blizzard van Jachtservice Huizen uit, meldt zich in op 16 maar nog steeds is de kustwacht niet op de hoogte van bijzonderheden, wat ze weet heeft ze gehoord van de Seeker.
Omdat de Almeerse reddingsbrigade 15 minuten geen enkel respons geeft besluit men om 11.31 op de RAC Flevoland RAC Gooi en Vechtsreek alarm te laten geven voor de RB Naarden en de KNRM station Huizen. De Seeker is dan al in vliegende storm onder de Hollandse Brug.
Er roept iemand echter de hele tijd op 16 "
Hallo hallo, de aktie wordt afgeblazen, hallo hoort U mij u kunt terug over". Als de kustwacht hem echter oproept gaat hij niet in op de vragen van welke organisatie hij/wie hij is en geeft aan ook niet naar een ander kanaal te kunnen, slechts dat hij "de 615" is en dat "alles wordt afgeblazen, hallo!".
De blizzard deelt de kustwacht mee dat hij vermoedt dat het hier een brandweereenheid betreft, die op de dijk gezien heeft dat het bootje kennelijk niet in nood is.
De Kustwacht deelt ons mede dat wij (de Seeker en de Blizzard) dan weer terug naar station kunnen.
Om 11.42 wordt ook het alarm gegeven door Gooi en Vechtstreek ingetrokken.
Om een of andere reden blijft de alarmering bij Flevoland gewoon staan.
Dit is één voorbeeld waarbij de kustwacht wel op de hoogte zou moeten zijn, maar in de praktijk slechts af en toe op tijd wordt ingelicht. En als de informatie komt is dat meestal pas als de reddingsboot uit vaart. Als tie tenminste uitvaart.
De kustwacht heeft al eerder te kennen gegeven (toen dit nog onder de noemer "aanloop problemen" onder werd gebracht) dat als zij door gebrek aan medewerking -met name het niet (tijdig) informeren over incidenten- van de diverse RAC's niet naar behoren zou kunnen functioneren zich uit de Randmeren zal terugtrekken.
Dat dit gebeurt is niet denkbeeldig, de kustwacht kan haar taak -het coördineren van SAR- alleen uitvoeren als ze tijdig van alles op de hoogte is en niet als laatste over de benodigde bijzonderheden beschikt.
"Het kustwachtje spelen" van de RAC's is alle lange tijd een doorn in het oog van de Kuwa evenals de onderonsjes op C2000.
Maar nu even voortbordurend: als de Kuwa zich terug trekt, wat doet dan de KNRM met de stations die dan ineens in een soort Loosdrechte Plassen liggen: zijnde niet Kustwacht gebied. Die zullen dan hoogstwaarschijnlijk weer gesloten worden.
Ik kan mij niet voorstellen dat de KNRM werkloos toet gaat zien hoe miljoenen door het afvoerputje wegspoelen.
Hebben de Gemeentes dan voldoende middelen om het gat op te vullen. En zal dan de RAC flevoland wel de RAC Gooi en vechtstreek meteen op de hoogte stellen dat een boot in nood is op het Markermeer? Of eerst 15 minuten wachten of de "eigen" Reddingsbrigade in staat is uit te varen al vorens de volgende trap te ontsteken.
Want als er echt iemand in het water had gelegen, en de KNRM komt pas na drie kwartier buiten haar schuld ter plaatse (reken maar uit 11.31 werd pas alarm gegeven, dwz 11.45 uitvaren, 12.00 uur ter plaatse van een melding van 11.09) wie krijgt dan straks de schuld in zo'n geval als de Kustwacht zich terugtrekt? (En wat moet ik met een melding THV "de Marinaweg", moet ik eerst opzoeken bij welke boei dat is...)
Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen hieromtrent voorzover deze voor publicatie geschikt zijn.
Henk