Beschermkap over handmelder

Auteur Topic: Beschermkap over handmelder  (gelezen 8879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Gepost op: 1 februari 2008, 10:11:27
Im gymzalen wordt nog wel eens een bescherming (soort stalen rooster, maar zo dat de handmelder nog goed gebruikt kan worden) geplaatst over de handmelders zodat deze door bijvoorbeeld een tennisbal die verkeerd gegooid wordt niet afgaat.

Is deze bescherming ook een idee om toe te passen bij tehuizen waar de handmelder in wordt geslagen door patiënten die bijvoorbeeld door t lint gaan ??
Of zijn hier andere betere oplossingen voor ?

Of is dit niet toegestaan ?




Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2008, 10:14:37
Gaat niet werken,tenminste niet zoals jij het in gedachte hebt.Psychiatrische patienten hebben ook handen,en gebruiken die net zoals Niet-patienten,en dus  hebben ze dat kunstje snel door.En let wel,als een patient echt door het lint gaat krijgen ze alles stuk.Diverse malen het resultaat mogen aanschouwen :-\


PBV

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2008, 20:38:52
Er zijn beschermkappen met een ingebouwd alarm. Bij het openen van de kap gaat deze "gillen". Voorkomt niet dat de melder alsnog ingedrikt wordt maar geeft je wel de mogelijkheid direct te kijken wie waat een melder wil inslaan.


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2008, 22:38:20
is zoiets wettelijk toegestaan?
een handbrandmelder moet toch gelijk in te drukken zijn? als je er zo'n kapje overheen doet kan het dus niet meer...


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2008, 18:03:55
Ik zie die beschermkappen vaker. Bijvoorbeeld in zwembaden. NIet dat het werkt, schoonmakers kunnen ze toch nog indrukken met de steel van de bezem >:(
Het is wel een extra handeling...
It's me!


PBV

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2008, 22:08:42
De kappen die ik bedoel zijn half bolle, transparante kappen. Het "meer werk" bestaat uit het optillen van de kap. Dit is natuurlijk een extra handeling, echter, je plaats deze kap niet voor niets. Hij voorkomt het "per ongeluk" indrukken van de handmelder. Je moet dus een zeer bewuste handeling uitvoeren. Dus: speciaal bedoeld op scholen etc. waar de kans op per ongeluk indrukken groot is.

[verwijderd door de beheerder]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2008, 23:07:10
De kappen die ik bedoel zijn half bolle, transparante kappen. Het "meer werk" bestaat uit het optillen van de kap. Dit is natuurlijk een extra handeling, echter, je plaats deze kap niet voor niets. Hij voorkomt het "per ongeluk" indrukken van de handmelder. Je moet dus een zeer bewuste handeling uitvoeren. Dus: speciaal bedoeld op scholen etc. waar de kans op per ongeluk indrukken groot is.

Wie is de producent van dat ding?
(eventueel via PM)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 17 maart 2008, 23:45:18
Ik zou toch altijd maar even contact opnemen met de brandweer wat die er van vinden:

NEN2535:
Citaat
6.3 Brandmelders en elementen

6.3.1 De brandmelders moeten voldoen aan de desbetreffende delen van NEN-EN 54.

Handbrandmelders moeten van het type zijn dat na één handeling een brandmelding geeft.

6.3.2 Elementen moeten voldoen aan de betreffende delen van NEN-EN 54 als die van de brandmelders of brandmeldcentrales, al naar gelang hun toepassing in het brandmeldsysteem.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2008, 15:45:34
Ik zou toch altijd maar even contact opnemen met de brandweer wat die er van vinden:

NEN2535:

Maar dan is het nog wel de vraag of die kap als onderdeel van de handmelder wordt gezien. Want de handmelder (wat ik dan beschouw als het rode kastje) is nog steeds met één druk op de knop te activeren.
Alleen moet eerst een kap (wat ik niet beschouw als onderdeel van de handmelder) opengemaakt worden, voordat je bij de handmelder komt.

Het is een beetje theoretisch, maar wel van belang voor de goedkeuring van het product... Wat is de zienswijze van de brandweer in deze?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Target77

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2008, 21:29:08
De zienswijze van de brandweer is in dit geval is dat een handmelder in één handeling geactiveerd dient te worden. Dus in geval met een afdekkap: Kap omhoog doen... 1 handeling, glaasje indrukken.... 2e handeling. De NEN2535, zoals aangehaald door Palmpje, is in deze duidelijk.  ;)