Wel of geen spoed

Auteur Topic: Wel of geen spoed  (gelezen 9558 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bart S

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2008, 18:40:14
de centralist vertelde me dat ze de ambu niet met spoed stuurde

Dan is het wellicht wel een A2 indicatie geweest. De toeters en bellen gaan niet aan, maar ze komen wel gelijk ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2008, 18:59:31
En nee, een hersenschudding (wat deze man had) is zeker een reden voor het ziekenhuis maar geen levensbedreigende aandoening. Goed ingeschat, lijkt mij op basis van dit verhaal.
Arts  www.alphalog.nl


kamphuis

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2008, 21:47:26
Het alsmaar stellen van dezelfde vraag (anterograde amnesie) na een val op het hoofd lijkt verdacht veel op een lichte hersenschudding. Bij het ontbreken van andere verschijnselen is er zeker geen sprake van een spoedgeval. Behandeling door een huisarts lijkt mij voldoende.


Karim

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2008, 20:29:20
En nee, een hersenschudding (wat deze man had) is zeker een reden voor het ziekenhuis maar geen levensbedreigende aandoening. Goed ingeschat, lijkt mij op basis van dit verhaal.

Precies, en 't is nog altijd de centralist die bepaald of er moet spoed gereden wordt of niet, dat is niet aan de ehbo'er om dat te bepalen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2008, 20:43:16
Het alsmaar stellen van dezelfde vraag (anterograde amnesie) na een val op het hoofd lijkt verdacht veel op een lichte hersenschudding. Bij het ontbreken van andere verschijnselen is er zeker geen sprake van een spoedgeval. Behandeling door een huisarts lijkt mij voldoende.
Helemaal waar, plus het is retrograde (vrij vertaald: met terugwerkende kracht) amnesie.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2008, 21:49:05
Ik heb een vraagje. Vandaag het volgende gehad. Een wielrenner is tijdens ene wielerronde gevallen en heeft meerdere mensen op zichgekregen. Diepe snee in zijn bovenlip, veel bloed. Maar wat vooral op viel wasdat hij in 5 minuten welgeteld 7 keer de zelfde vraag stelde, en het antwoord zelf niet meer wist.

112 gebeld. Er is een ambulance gestuurt maar neit met spoed. Mijn vraag is nu of dit volgens jullie wel of geen spoedindicatie was?

De ambu was er overigens wel binnen 5 minuten, ondanks het geen spoed was.

Hoe gek het ook klinkt, toeters en bellen leveren naast voorrang krijgen ook veel meer gevaarlijke situaties op die vooral veroorzaakt worden om dat er geen uniforme regeling hoe te reageren op toeters en bellen. Tijdens ambulance stages heb ik een enkele keer meegemaakt, dat de toeters en bellen geen meerwaarde hadden. Bijvoorbeeld in een uitgestorven dorp op de vroege zondagmorgen, met alleen overzichtelijke verkeerssituaties.


kamphuis

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2008, 21:54:09
Helemaal waar, plus het is retrograde (vrij vertaald: met terugwerkende kracht) amnesie.

Ik moet je helaas corrigeren. Het herhaaldelijk stellen van dezelfde vraag is wel degelijk anterograde amnesie.  Het geheugenverlies (amnesie) heeft immers betrekking op de periode ná het ongeval (anteriore fase). Het slachtoffer kan zich niet herinneren een vraag al eerder te hebben gesteld en stelt deze daarom opnieuw.

Retrograde amnesie: geheugenverlies  voor gebeurtenissen die plaats hadden vóór de ziekte uitbtrak.* Het is het bekende 'gat in het geheugen': een slachtoffer weet niet meer precies wat er kort voor/tijdens het ongeval gebeurd is.

De 'grootte' van het gat in het geheugen en de duur van de anterograde amnesie zijn VOOR EEN ARTS onder meer indicatoren voor de ernst van een hersenschudding,

*Zakwoordenboek der Geneeskunde


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 4 februari 2008, 01:34:13
Ik moet je helaas corrigeren. Het herhaaldelijk stellen van dezelfde vraag is wel degelijk anterograde amnesie.  Het geheugenverlies (amnesie) heeft immers betrekking op de periode ná het ongeval (anteriore fase). Het slachtoffer kan zich niet herinneren een vraag al eerder te hebben gesteld en stelt deze daarom opnieuw.

Retrograde amnesie: geheugenverlies  voor gebeurtenissen die plaats hadden vóór de gebeurtenissen plaatsvonden.* Het is het bekende 'gat in het geheugen': een slachtoffer weet niet meer precies wat er kort voor/tijdens het ongeval gebeurd is.

De 'grootte' van het gat in het geheugen en de duur van de anterograde amnesie zijn VOOR EEN ARTS onder meer indicatoren voor de ernst van een hersenschudding,

*Zakwoordenboek der Geneeskunde

Ik vraag me allereerst af wat je steed met de quotes omtren  "VOOR EEN ARTS"" etc bedoelen wilt. Andere deskundigen zijn namelijk ook in stata tot het stellen van de werkdiagnose commotio cerebri etc.

Daarbij komt dat in jouw stuk niet duidelijk wordt welke soort amnesie wordt bedoeld, met name of het gebeurtenissen betreffen die voordat het ongeval heeft plaatsgevonden zijn gebeurd of tussen ontstaan van ongeval en terplaatse komen van de hulpverleners.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


kamphuis

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 4 februari 2008, 21:17:42
Ik vraag me allereerst af wat je steed met de quotes omtren  "VOOR EEN ARTS"" etc bedoelen wilt.
Daarmee bedoel ik: niet voor niet-professionele eerstehulpverleners (ehbo-ers/leken).
En voor de goede orde: ik heb de term "voor een arts" slechts één maal gebruikt, terwijl jouw woord "steeds" op herhaling duidt.

Daarbij komt dat in jouw stuk niet duidelijk wordt welke soort amnesie wordt bedoeld, met name of het gebeurtenissen betreffen die voordat het ongeval heeft plaatsgevonden zijn gebeurd of tussen ontstaan van ongeval en terplaatse komen van de hulpverleners.
Ik denk dat ik duidelijk ben geweest in mijn uitleg over retrograde en anterograde amnesie. In Jip en Janneke taal: retrograde amnesie is niet meer weten wat er vlak voor het ongeluk gebeurde en anterograde amnesie is na het ongeluk geen dingen kunnen onthouden (en daardoor steeds dezelfde vraag stellen).
Maar als ambupleeg wist je dat natuurlijk allang.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #19 Gepost op: 7 februari 2008, 22:19:53
Meneer vertelde steeds dat hij gevallen was maar niet wist hoe. Ook vroeg hij steeds wat er gebeurt was en of het erg was. Verder bleef hij steeds dezelfde dingen vertellen. Maar verder was hij wel gewoon aanspreekbaar, ook al was hij wel wat verward.

Meneer wist niet hoe hij gevallen was. Dit vond dus plaats voor de landing op de grond en dus voor het schudden van de hersenen. Kan dus sprake zijn van retrograde amnesie. Het feit dat meneer verteld dat hij gevallen is kan ook het geven van invulling aan de gaten in het geheugen door het slachtoffer zijn. Meneer zit op de grond in de nabijheid van zijn fiets en hij bloedt => slachtoffer trekt de conclusie dat hij gevallen is, maar door de retrograde amnesie weet hij niet hoe het gebeurd is. Dit gat probeert hij weer op te vullen door steeds de vraag te stellen hoe het gebeurd is. Echter, door de anterograde amnesie wil de inprenting maar niet lukken, zodat hij ook steeds de vraag maar weer blijft stellen.

Maar goed, op het eerste oog geen levensbedreigende situatie en dus A2 indicatie. D-controle door ambu-pleeg kan uiteraard wel zorgen voor A1-vervoer richting ziekenhuis (bijvoorbeeld pupilverschil met verdenking op bloeding).
Geloof niet alles wat je denkt.