Wat heeft een ehv-er wel/ niet nodig?

Auteur Topic: Wat heeft een ehv-er wel/ niet nodig?  (gelezen 5853 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Gepost op: 4 februari 2008, 10:51:13
n.a.v. de topic gevaarlijk of niet
starten we hier het draadje verder over het gebruik van hulpmiddelen, denkende aan spalken, pupillampjes, stuwbanden etc. door ehv-ers

Wat vinden jullie daar van?  :)




Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2008, 14:44:42
oei........ ik vrees ....... :-X ::)

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2008, 16:31:02
Ben het eens met de vrees van Jacques. Denk dat hier overloze discussies worden gevoerd zonder echte inhoudelijke argumenten.

Slotje?????


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2008, 16:44:57
Alles wat aan de volgende eisen voldoet:
- de ehv'er weet hoe er mee om te gaan en met name weet hij in welke gevallen het gebruikt kan worden en in welke gevallen het niet gebruikt kan worden
- het moet een meerwaarde voor het so hebben
- het moet maatschappellijk geacepteerd zijn


ariekanarie112

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2008, 17:32:09
denk dat er het de bedoeling is dat er wat specifieker wordt in gegaan op het soort middelen.
Ik denk bijvoorbeeld aan:
-Kiss of life.
-Handschoenen.
-alcohol ( voor desinfecteren )
-mobiele telefoon.
-verbanden en plijsters enz.

Kan nog wel meer verzinnen maar er zullen vast meerdere zijn met ideetjes O0


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2008, 18:36:49
We kunnen het ook verschillende type spalken hebben.. etc..


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2008, 23:09:12
We kunnen het ook verschillende type spalken hebben.. etc..

Nou ja, ik heb in ieder geval wel een vraagje over spalken: Ik heb namelijk een 'standaard' formaat SAM-splint. Er staat op het internet dat dat ding dus ook te gebruiken is als geimproviseerde nekkraag, maar dit is mij nog niet echt goed gelukt... zou je hier niet de grotere versie voor nodig hebben?

De standaard-versie: 10.5x90 cm.



De xl-versie: 14x 90cm


Ow en is een 'Boston-spalk' hetzelfde als een SAM-spalk? of zit er toch weer verschil in?

http://shop.covarmed.be/catalog/product_info.php?cPath=29_89_261_392&products_id=738&osCsid=8d28acf76e47fd279126a0ce391b88ff
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2008, 12:31:37
Om een adequate nekkraag van een samsplint te maken, moet je niet de gebruiksaanwijzing volgen en heb je minimaal twee samsplints nodig..
De nekkraag zoals door SAMSPLINT website  is getoond, heeft te veel nadelen en levert ook niet de basis functie die een nekkraag moet hebben en levert schijnveiligheid en kan zelfs bij verkeerd gebruik de risico op verergering van letsels vergroten..

, Deze methode is dus niet aan te raden.. (foto:  eerstehulp.nl)
De spalk is simpel weg te smal, om een goede nekkraag te maken..

Als je in outdoor situaties een nekkraag nodig hebt, en je hebt alleen twee samsplints bij de hand, en verdere hulp is niet binnen afzienbare tijd aanwezig.. zijn er betere alternatieve methodes, en die moet je altijd gecombineerd met spalken van de complete rug, bekken..
Wervelletsels in echt afgelegen gebieden, zoals in de alpen, wildernes  waar je geen hulp van buitenaf kan krijgen, lopen eigenlijk altijd slecht af,  daar helpt een samsplint je niet aan..


De (licentie) beschermende rechten op de samsplint zijn afgelopen, dus er zijn meerdere merken, die allemaal ongeveer het zelfde doen..
De bostonspint, fernosplint, lifesplint, kennen exact de zelfde toepassingen...  Ik ken de ferno, life en samsplint erg goed.. en die zijn zeer eenvoudig in gebruik..


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2008, 12:49:07
Nou ja, ik heb in ieder geval wel een vraagje over spalken: Ik heb namelijk een 'standaard' formaat SAM-splint. Er staat op het internet dat dat ding dus ook te gebruiken is als geimproviseerde nekkraag, maar dit is mij nog niet echt goed gelukt... zou je hier niet de grotere versie voor nodig hebben?

De standaard-versie: 10.5x90 cm.



De xl-versie: 14x 90cm




Ow en is een 'Boston-spalk' hetzelfde als een SAM-spalk? of zit er toch weer verschil in?

http://shop.covarmed.be/catalog/product_info.php?cPath=29_89_261_392&products_id=738&osCsid=8d28acf76e47fd279126a0ce391b88ff

als je dan toch bezig bent stop dan ook gelijk een wervelplank en een bancard in je tas
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2008, 12:55:11

als je dan toch bezig bent stop dan ook gelijk een wervelplank en een bancard in je tas

Check....en check, wat nu? ;)
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!