Laat ik beginnen met te zeggen dat jullie het goed aangepakt hebben, de keuzes die julllie in de hectiek van het moment gemaakt zijn wat mij betreft goede keuzes. Waren het de beste keuzes ? Als je er net als nu in alle rust over nagedacht zou hebben, zou je ongetwijfeld andere keuzes gemaakt hebben.
Het tweede punt is een iets wat veel ehv'ers vergeten. Hulp biedt je aan en het is aan het so (bij minderjarigen aan de ouders of voogd) om de hulp te accepteren.
zolang het so handelingsbekwaam is kan en mag niets afdwingen. Als het so niet handelingsbekwaam is, dan kun als zijn zaakwaarnemer zijn belangen behartigen.
zaakwaarneming is het inlaten met de behartiging van iemands belang, zonder daarvoor de bevoegdheid te hebben (gekregen). de zaakwaarnemer kan rechtshandelingen verrichten in naam van de belanghebbende. de zaakwaarnemer moet daarbij de nodige zorg betrachten en, en binnen redelijke grenzen, de begonnen zaakwaarneming voortzetten, totdat anderen dit overnemen. de belanghebbende moet, voor zover zijn belang naar behoren is behartigd, de kosten daarvan vergoeden. heeft de zaakwaarnemer echter zonder redelijke grond gehandeld en/of is het belang niet naar behoren behartigd, dan kan de zaakwaarnemer aansprakelijk gesteld worden. (Dit gedeelte uit het burgelijk recht regelt dus ook dat het so de kosten moet betalen van de ambulance die voor hem is gewaarschuwd.)
Ik ben ooit getuige geweest van een dergelijke situatie, waarbij de ehv'er aarzelde om pa/verzorger te helpen met het optillen van het so.
Ik heb toen tegen de ehv'er gezegd om zich er verder niet meer mee te bemoeien, tenzij hij ook vindt dat tillen verantwoord was.
De hulp van pa daarna was in mijn ogen beschamende vertoning op het randje van lichamelijke en psychische mishandeling.
Hij moest en zou eerst zelf onderzoeken of er wel sprake was van botbreuken, want hij had dus geen zin om in het ziekenhuis voor schut te gaan als daar blijkt dat er niets gebroken was.