Brandweer alkmaar oefent op ringweg (NH)

Auteur Topic: Brandweer alkmaar oefent op ringweg (NH)  (gelezen 5209 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Gepost op: 5 februari 2008, 20:31:46
Onervaren brandweer oefent op nieuwe ring

Gepubliceerd op 05 februari 2008, 19:53
Laatst bijgewerkt op 05 februari 2008, 19:54

Alkmaar -  De Alkmaarse brandweer heeft geen ervaring met ernstige ongelukken op drukke wegen waar stevig wordt doorgereden. Dus wordt er drie avonden geoefend op de oostelijke ring rond de stad. Het normale verkeer vormt een onderdeel van de oefening.


De oostelijke ring om Alkmaar (N242) wordt binnenkort een weg zonder kruispunten. Als eind februari het viaduct bij de Nieuwe Schermerweg in gebruik wordt genomen is er geen enkel verkeerslicht meer. Wel wordt in de periode van 1 maart tot 15 maart nog enkele malen de weg versmald bij De Omval. Dat gebeurt zoveel mogelijk in de weekenden en na de avondspits. Dit is nodig voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de geluidsschermen.

Maar ook voor een grootschalige oefening van de brandweer Alkmaar. Die wordt in samenwerking met politie, ambulancedienst, veiligheidsregio en provincie gehouden. ,,Onze brandweer heeft geen ervaring met ongelukken op snelwegen'', zegt gemeentewoordvoerder Kees Kraakman van Alkmaar. ,,De N242 is weliswaar geen snelweg, maar gezien de inrichting kun je de weg daarmee wel vergelijken.''

www.nhd.nl

weet iemand het e-mail adres van brandwer alkmaar wil graag bij zo'n oefening aanwezig zijn




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2008, 20:42:02
Zo uit mijn hoofd gaat het om 3, 4 en 5 maart 2008 (avonden).
Het gaat om behoorlijk gecompliceerde scenario's die (zoveel als mogelijk) multidisciplinair beoefend worden.

groeten,
René de Caluwé


rescueranger

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 6 februari 2008, 01:06:28
doet de sigma en de gnk ook mee

groet
sander


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #3 Gepost op: 6 februari 2008, 09:07:42
wat is het e-mail adres , kan ik vragen of ik foto's mag maken


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2008, 09:50:02
wat is het e-mail adres , kan ik vragen of ik foto's mag maken

Hulpverleningsdiensten oefenen op nieuwe N242

 
ALKMAAR - De oostelijke ring om Alkmaar (N242) wordt binnenkort een weg zonder kruispunten en stoplichten. Het laatste kruispunt op het Alkmaarse deel verdwijnt als het viaduct bij de Nieuwe Schermerweg in gebruik wordt genomen. Voor het waarborgen van de veiligheid zullen brandweer, in samenwerking met politie, geneeskundige hulpverleners, veiligheidsregio en provincie Noord-Holland regelmatig oefeningen uitvoeren op deze nieuwe weg.

Verkeer op de N242 en de Nieuwe Schermerweg zullen van de oefeningen enige hinder ondervinden. De oefeningen vinden plaats op 3, 4 en 5 maart na 19.00 uur. Bijna alle Alkmaarse brandweerploegen komen aan de beurt om het scenario te oefenen.
Optreden bij grote calamiteiten
De hulpverleningsdiensten oefenen op het weggedeelte hoe zij snel en adequaat moeten optreden bij grotere calamiteiten, zoals kettingbotsingen. Grote calamiteiten kunnen overal gebeuren en daarom moet dit ook regelmatig geoefend worden. Bij de N242 zullen de hulpdiensten in de toekomst samenwerken met de provincie Noord-Holland, die bij grote en kleine incidenten zal assisteren om de weggebruikers tijdig te attenderen op de stremming, om mogelijk te maken dat het verkeer de plek van het incident veilig kan passeren en om de wegversmallingen ook weer zo snel mogelijk op te heffen. De oefening is dus ook in het belang van een optimale doorstroming op de N242 in de toekomst.

Informatie over omleidingen
Bewoners en bedrijven in de buurt van de N242 worden vooraf geïnformeerd door een huis-aan-huisbrief, die in de loop van februari wordt verspreid. Daarin wordt uitvoeriger informatie gegeven over de oefening en over omleidingen.
 
www.webregio.nl


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2008, 00:02:13
wat is het e-mail adres , kan ik vragen of ik foto's mag maken

Google?

Veiligheidsregio:

 Bezoekadres (Regiohuis)
Hertog Aalbrechtweg 5
1823 DL Alkmaar

Postadres
Postbus 416
1800 AK Alkmaar
Telefoon 072 5675010
Fax 072 5612895
E-mail algemeen@veiligheidsregio-nhn.nl

Regionale Brandweer Noord-Holland Noord     
     

Bezoekadres (Regiohuis)
Hertog Aalbrechtweg 5
1823 DL Alkmaar

Bezoekadres (Nollenoor)
Hertog Aalbrechtweg 36
1823 DL Alkmaar

Postadres
Postbus 416
1800 AK Alkmaar

Telefoon 072 5675010
Fax 072 5612895

Steunpunt Den Helder
Telefoon 0223 655701

Regionaal coördinatiecentrum (RCC)
Hertog Aalbrechtweg 36
1823 DL Alkmaar
Telefoon 072 5678670
E-mail rcc@veiligheidsregio-nhn.nl


Bedrijfsvoering Veiligheidsregio     
     

Bezoekadres (Regiohuis)
Hertog Aalbrechtweg 5
1823 DL Alkmaar

Bezoekadres (Nollenoor)
Hertog Aalbrechtweg 36
1823 DL Alkmaar

Postadres
Postbus 416
1800 AK Alkmaar

Telefoon 072 5675010
Fax 072 5612895

Communicatie
Telefoon 072 5675019
E-mail communicatie@veiligheidsregio-nhn.nl
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rene112

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2008, 01:04:55
Google?

Veiligheidsregio:

...

Warm... maar niet juist  ;)
De organisatie, en externe communicatie, van deze 3 oefeningen ligt bij de brandweer Alkmaar. Zij zullen dus bepalen hoe er om wordt gegaan met bijvoorbeeld het fotograferen van de oefening.

De veiligheidsregio ondersteunt en adviseert de organisatoren op brandweergebied. Verder is bureau GHOR van de veiligheidsregio betrokken en tenslotte houden wij ons bezig met het oefendeel voor de Leiders Copi en de Copi-ondersteuners (plotters). Zo zal ik die week ook een paar avonden ''bezig" zijn.

groeten,
René de Caluwé


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2008, 12:30:33
Heb een brief gestuurd , maar nog geen antwoord gekregen


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2008, 17:31:57
Heb een brief gestuurd , maar nog geen antwoord gekregen

Had vandaag een e-mail of ik contact wou opnemen !

Omleidingen door oefening van brandweer

Gepubliceerd op 19 februari 2008, 16:50

alkmaar -  De brandweer van Alkmaar oefent op 3, 4 en 5 maart samen met andere hulpverleningsdiensten op de nieuwe N242. De oefeningen worden 's avonds tussen 19 uur en middernacht gehouden. Daardoor krijgt het verkeer bij het nieuwe viaduct N242 - Nieuwe Schermerweg te maken met omleidingen.


De grootschalige oefening van de Brandweer Alkmaar vindt plaats in samenwerking met brandweer Schermer, politie, medisch personeel, de veiligheidsregio en provincie Noord-Holland.
Alle hulpdiensten oefenen hoe zij snel en adequaat kunnen optreden bij grotere calamiteiten, zoals kettingbotsingen. Voor de oefening wordt gedurende drie avonden de oostelijke rijbaan van de N242 ter hoogte van het nieuwe viaduct bij de Nieuwe Schermerweg afgesloten voor het autoverkeer. Het doorgaande verkeer wordt over de westelijke rijbaan geleid.
Door deze omleiding is het niet mogelijk komende vanaf de A9 op de N242 bij de Omval af te slaan richting Alkmaar-centrum en Stompetoren. Verkeer wordt daarvoor via het noordelijk gelegen Nollencircuit omgeleid. De wijzigingen zullen met informatiepanelen worden aangegeven. De bedrijven aan de Omval blijven gedurende de oefening normaal bereikbaar.

www.nhd.nl


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2008, 17:26:07
Het wordt morgen in de werkgroep KRIS-KRAS besproken , want de heer nederstigt heeft er wel oren naar dat ik kom fotograveren en de foto's zullen de zelfde avonden nog gebruikt worden in een Powerpoint presentatie

het begint om 20:00uur tot +- 22:00 , waarna om 23:00uur de nabespreking zal zijn op de kazerne