kleur vuurpijl

Auteur Topic: kleur vuurpijl  (gelezen 5592 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

• Senior gebruiker
Gepost op: 9 februari 2008, 10:24:22
Citaat
1735498 23:16:15 08-02-08 VUURPIJL WAARGENOMEN,PRIO1,STATION HUIWESTKNRM'

Gisteravond zijn de reddingsdiensten (die inmiddels allen in het bezit zijn van restlichtkijkers) uren bezig geweest minitieus het Gooimeer af te zoeken naar iemand die een groene vuurpijl had afgestoken.

Waar koop je groene vuurpijlen, merkte iemand al op.

Buiten dat het een hele mooie vaart was (wat een sterren!) met bijna geen wind, wat zijn de criteria waarop je uitvaart, hebben jullie daar nog ideeën over? Ook de politie nam de melding zeer serieus en zette een auto in om mee te helpen zoeken, maar honoreert zij alle meldingen?

De twee onafhankelijke melders waren zeer stellig -nee, het was beslist geen vliegtuig geweest- en één bleef zelfs uren bezorgd op de kant staan kijken.

Maar komt er een moment waarop je zegt: "dit heeft geen zin", of ruk je gewoon altijd uit, voor de zekerheid?

Henk

DE STUURMAN

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2008, 11:06:36
Hi Henk,

Ik zou zeggen altijd uitvaren, wij zitten hier ook in de aanvlieg route van Schiphol en zijn al heel wat keren voor Jan L.L uitgevaren! Maar zolang de gemiddelde watersporter nog niet weet hoe z'n GPS werkt of op een ANWB stratenboek navigeert kan je ook niet verwachten dat ze de juiste kleur pijl aan boord hebben! 8)

Paul K

• Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2008, 18:44:54
Noodsignaal = Oranje
Geen oranje vuurpijl? Is in mijn beleving geen noodsignaal.

Groene vuurpijlen, persoonlijk nog nooit van gehoord in de nautische wereld.

Rescue-Boy

• Forum gebruiker
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2008, 19:16:30
Oranje Vuurpijl?????, nog nooit gezien of van gehoord, wel van Rode vuurpijlen,
Groene vuurpijlen werden vroeger wel gebruikt door zowel schepen als reddingboten ( dit was echter wel voor het Marifoon tijdperk).

Groen, wit rood maakt niet uit, niet van te voren gemeld betekend varen, en zoeken tot het tegendeel bewezen is.

Res ( die vind dat het al weer een tijd geleden is dat we voor het laatst op zo'n melding uitgevaren zijn) 8)
NoordBorgh go's North again in 2009

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2008, 12:35:00
Uitvaren voor een groene lichtkogel en dan nog in het bijzonder voor één?  ::) Sorry maar in mijn optiek heeft dan de voorjaarsgekte toegeslagen ;D  O0

Nog nooit anders meegemaakt als meldingen volgens Internationaal Seinboek. (international code of signals - distress signals)
De uitzondering kan zijn, elk teken waargenomen na een geraporteerde vermissing.

Kees  8)

9910001

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2008, 19:52:03
Ben wel van mening dat hiervoor wel uitgevaren moet worden als duidelijk is dat deze vanaf het water komt.

9910001
9910001

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2008, 22:30:37
Rode vuurpijl is toch noodsituatie
Groene vuurpijl is toch einde noodsituatie ?

Paul K

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2008, 20:27:08
Citaat
Groene vuurpijl is toch einde noodsituatie

Ik heb er nog nooit van gehoord, ben het ook nog nooit tegengekomen op zee, bij cursussen en ook op de zeevaartschool heeft men er nooit over gepraat.
Volgens mij staat het ook niet in het internationale seinboek. Mocht dit wel het geval zijn, laat het even weten.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2008, 00:20:23
Ik las het in de gebruiksaanwijzing van een kit die wij hebben.. waarop het gebaseerd is weet ik niet...

uitkijk

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2008, 00:59:02
De beide verwijzingen hieronder zijn niet geheel volgens het Internationaal Seinboek maar geven een goede indicatie.
Zowel groen als wit kunnen worden gebruikt als reddingsseinen.
Een vuurpijl die een groene ster uitwerpt, wordt gebruikt ten teken dat men daar veilig aan kan landen danwel als bevestiging, rood uiteraard als onveilig danwel onkenning (in het bijzonder bij verrichtingen met de wipperlijn).
Voor plaatje distress signals

Kees  8)