Agent uit auto geslingerd, hoe kan dit?

Auteur Topic: Agent uit auto geslingerd, hoe kan dit?  (gelezen 3082 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 11 februari 2008, 12:11:56
Agent uit auto geslingerd
AMSTERDAM -  Een agent is in Den Bosch gewond geraakt toen hij meters werd meegesleurd door een auto. De 35-jarige man zat bij een verkeerscontrole in de deuropening toen de automobilist vol gas gaf.

De agent raakte wonder boven wonder slechts lichtgewond aan heup, knie en kuit. Het slachtoffer was in een auto gaan zitten die was aangehouden omdat de bestuurder meer dan zestig kilometer te hard reed.

Terwijl de agent de gegevens opnam van de eigenaar van de zwarte Audi A3 automaat ging de bestuurder er plots vandoor. Achterop komende auto's konden de agent die op straat viel gelukkig ontwijken.

Bron: De Telegraaf.

-----------------------------------

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier een beetje versteld van sta. Zowel bij Blik op de Weg als bij Wegmisbruikers zie je dit ook regelmatig gebeuren dat er een diender in de portier opening gaat zitten. Dit is ongeveer de meest onveilige manier van het afhandelen van een staande houding, zie onder andere het bovenstaande artikel.

Zowel op de politieacademie als bij de IBT lessen word er veel aandacht besteed aan het ''veilig'' werken en het veilig staande houden van een motorvoertuig. Daarbij word het ten strengste afgeraden om het op deze manier te doen.

Waarom word hier door de korpsen zelf niet meer aandacht aan besteed? En waarom zou je in de deur opening gaan zitten?
Zijn jullie het met mijn mening eens, of delen jullie deze totaal niet?

Ik weet dat ik hier niet ben bij geweest, alsnog zou ik het hier graag even over willen hebben.

GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2008, 12:26:05
Voordat men gaat zitten zou de standaard vraag eerst moeten/kunnen zijn "zou u het contact even uit willen zetten?"

In programma's als Blik op de Weg zie je dat ook soms, hoewel ik eerder het vermoeden heb dat dit gevraagd wordt omdat het motorgeluid anders de geluidsopnamen kan overstemmen.
Samen sterk in de hulpverlening!

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2008, 12:45:28
Zoals dat aangeleerd word, is dat ook de eerste vraag .... Alsnog kies ik er niet voor om in de deur opening te gaan zitten. Iemand start sneller als dat ik daar weg ben  :-\

Roy009147

• BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2008, 16:46:10
Dan zou de eerste vraag dus moeten zijn of de bestuurder de sleutels uit het contact wil halen...

Denk dat het vooral een vraagstuk is over hoezeer een diender bezig is met zijn eigen veiligheid. Denk dat dergelijke
zaken vergeten worden door een bepaalde routine in het werk. Vaak staat men er niet bij stil dat zoiets je kan overkomen.

Je zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om bij het staandehouden van een voertuig de bestuurder uit te laten
stappen, maar op die manier kan hij fysiek weer een grotere bedreiging vormen.
Kortom,...als diender zul je continu alert moeten blijven en je eigen veiligheid altijd goed in acht moeten.
Servo Per Amikeco

Sheriam

• Junior gebruiker
  • **
    • BookCrossing
Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2008, 17:58:17
Het is triest dat je er zoveel rekening mee moet houden dat mensen dit uberhaupt doen... wegrijden als je in de deuropening zit, belachelijk toch? :o Het lijkt me dat je ook als agent niet altijd van het slechtste in de mens uit kan gaan, da's misschien wel een veiligere instelling maar weer minder goed voor je psyche. :P

Beterschap aan de agent!

Roy009147

• BOA, OvD-Bz
  • Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2008, 19:43:25
Je hebt inderdaad gelijk dat het te gek voor woorden is dat je met dergelijke situaties rekening moet houden, maar
helaas is het wel zo. Ik denk ook dat je niet altijd van het slechtste in een mens moet uitgaan, dan heb je inderdaad
geen leven meer.
Servo Per Amikeco

Jerommeke

• Senior gebruiker
  • Blauwe Motormuis
Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2008, 20:09:14
Je hebt inderdaad gelijk dat het te gek voor woorden is dat je met dergelijke situaties rekening moet houden, maar
helaas is het wel zo. Ik denk ook dat je niet altijd van het slechtste in een mens moet uitgaan, dan heb je inderdaad
geen leven meer.

Je kunt beter van het slechtste in een mens uitgaan en zelf gezond blijven, als een keer denken dat het wel goed zit en in het ziekenhuis belanden. Ik vind het persoonlijk negen van de tien keer niet eens nodig om een portier te openen. Mocht dit wel gebeuren, dan gaat de auto uit en op de handrem ....

GN-5159

• Forum gebruiker
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2008, 13:00:11
Waarom in de portieropening op de dorpel gaan zitten?
Om op ooghoogte contact te hebben, om makkelijker aan de veilige zijde een blaastest af te kunnen nemen, om de zitting van de pass.stoel als ondergrond voor het schrijven te gebruiken, om droog te kunnen zitten, om zicht te hebben op achteropkomend verkeer én op BE/VE.

Alle redenen met het risico dat zich in het voorbeeld weer heeft geopenbaard.
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A

Maxx

• Senior GGP
  • Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2008, 14:53:44
Én je kunt beter in het voertuig kijken welke voorwerpen er eventueel bij de bestuurder/pasagier liggen...

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2008, 16:12:45
'Te veel agenten gewond'

Dinsdag 12 februari 2008 - www.bndestem.nl  

DEN HAAG - Jaarlijks raken tussen de 1200 en 1500 agenten gewond door geweld van burgers. Dat is een 'voorzichtige schatting' van politiesocioloog Jaap Timmer. De verwondingen variëren volgens Timmer van 'geplakte pleister tot intensive care'.

Hij wil dat de politieorganisatie zorgt voor betere training.

Afgelopen weekend werd tot twee keer toe geprobeerd op agenten in te rijden. Bij een derde incident, zondag in Den Bosch, raakte een agent gewond toen hij werd meegesleept terwijl hij in de deuropening een bekeuring aan het uitschrijven was en de hardrijder gas gaf.

De politiebonden noemen het 'te gek voor woorden'. " Maar helaas zijn dit de zoveelste incidenten", zegt Gerrit van de Kamp, voorzitter van de Algemene Christelijke Politiebond (ACP). "Een tijdje geleden reed een auto nog op motoragenten in."

Volgens de Nederlandse Politiebond (NPB) is er structureel sprake van vrij forse agressie. "Je zou denken dat ze begrijpen dat agenten ook alleen maar hun werk doen", aldus woordvoerder Dick Harte.

Dat besef ontbreekt, zegt politiesocioloog Timmer, verbonden aan de Vrije Universiteit in Amsterdam en Hogeschool Windesheim in Zwolle.

Volgens Timmer is dat het gevolg van 'de jarenzeventighouding van vrijheid, blijheid', waardoor de omgangsvormen zijn vervlakt. "Er is nu geen respect meer voor toga, baret of politiepet. De houding is nu: 'wie ben jij dat je zegt dat ik hier niet hard mag rijden?' Onze wet is hun wet niet meer."

Timmer pleit ervoor 'lastige klanten' met een gezonde dosis wantrouwen te benaderen.
Samen sterk in de hulpverlening!