ongeval beknelling met gewonden. Wie vraag ik?

Auteur Topic: ongeval beknelling met gewonden. Wie vraag ik?  (gelezen 3736 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Gepost op: 12 februari 2008, 17:17:28
Het valt mij nogal vaak op dat bij ongevallen waarbij sprake is van beknelling, er soms wel 3 minuten zit tussen het tijdstip waarop de ambulance en het tijdstip waarop de brandweer worden gewaarschuwd. Althans, dat concludeer ik uit wat ik zie op P2000-websites. Ik vind 3 minuten erg veel, en snap ook niet goed waarom het 'doormelden' soms zo lang moet duren. Met de nieuwe technieken zou zoiets toch binnen 1 minuut moeten lukken?

Maar goed, bij een ongeval met beknelling lijkt het mij van belang dat er zo snel mogelijk medische hulp ter plaatse komt. Nog voor de brandweer en de politie. Als ik een dergelijk ongeluk zou zien en de 112-centralist vraagt mij wie ik wil spreken, dan vraag ik om de ambulance (en meld dan uiteraard aan de ambulancedienst dat het een ongeluk met beknelling betreft, dus dat de komst van de brandweer ook noodzakelijk is). Zou ik tegen de 112-centralist zeggen dat ik de politie wil spreken of de brandweer (want: beknelling), dan duurt het immers langer voor de belangrijkste dienst - in dit geval de ambulance - wordt gewaarschuwd.

Nu had ik laatst een discussie met iemand die van mening is dat ik in dit soort situaties toch moet vragen om de politie. Die zou dan meteen de andere diensten waarschuwen. Hij dacht meer vanuit een automatisme: ongeluk? dan politie!  Mijn tegenargument is dat de ambulance hier het meest belangrijk is (tenzij de auto in brand staat, met slachtoffers in het voertuig. Dan is de brandweer belangrijker), en dat die evengoed de andere diensten kan waarschuwen. Hoe denken de mensen van de praktijk hier eigenlijk over?




Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2008, 17:24:30
Oke, zo denk ik erover:

Er zijn slachtoffers, dus ambulance. Maar deze hebben volgens mij bij een beknelling een veiligheidsverklaring van de brandweer nodig, dus brandweer. Maar de brandweer moet ook veilig op de weg kunnen werken, dus moet je als eerste om de politie vragen... (wel vermelden dat er een ernstig ongeval met mogelijke beknelling is gebeurt)

Misschien wat simpel gedacht, maar goed...
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2008, 17:36:44
Het protocol op de landelijke 112 centrale in Driebergen is 'brandweer' bij een ongeval met beknelling. Als je zegt dat er een ongeval is gebeurd zal de centralist doorvragen of er gewonden zijn en of er iemand bekneld zit. Zij schakelen de ambulancedienst en politie in. Al is dat andersom natuurlijk ook zo als achteraf blijkt dat er toch iemand bekneld zit.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2008, 19:22:06
Het protocol op de landelijke 112 centrale in Driebergen is 'brandweer' bij een ongeval met beknelling. Als je zegt dat er een ongeval is gebeurd zal de centralist doorvragen of er gewonden zijn en of er iemand bekneld zit. Zij schakelen de ambulancedienst en politie in. Al is dat andersom natuurlijk ook zo als achteraf blijkt dat er toch iemand bekneld zit.

Hmmm, toch vreemd, dat de centralist mij doorverbindt met de brandweer als er een ongeval met beknelling en gewonden is. Aan de ene kant realiseer ik mij dat ambulancepersoneel misschien niet veel kan doen als de brandweer niet ter plaatse is. Aan de andere kant vermoed ik dat bij relatief veel meldingen van ongeval met beknelling het ambulancepersoneel al bepaalde belangrijke handelingen kan verrichten (eventueel een mmt vragen) voordat de brandweer is gearriveerd.

Daar komt nog bij dat, met name op het platteland, althans in relatief weinig bewoonde gebieden, de ambulance vaak een langere aanrijtijd heeft dan de brandweer. Ook daarom lijkt het mij meer voor de hand te liggen eerst de ambulancedienst te waarschuwen.

Maar goed, het bovenstaande geldt alleen als de 112-centralist doorvraagt. Ik had begrepen dat de centralist alleen de vraag stelt  "wie wilt u spreken, brandweer, politie of ambulance?". Nu zullen veel mensen die vraag niet eens horen, en meteen roepen dat er een ongeluk is gebeurd - dan is doorvragen door de centralist uiteraard noodzakelijk. Maar, afhankelijk van mijn plaatselijke bekendheid (bijv.; is er een ambulancepost in de buurt? hoeveel gewonden zijn er?) zou ik waarschijnijk toch vragen om te worden doorverbonden met de ambunlancedienst.


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2008, 15:59:56
Gaat het er niet om wat jij zou vragen? En niet de buurvrouw of de nicht van haar schioonzoon en daar de achterbuurvrouw van?

Jij kunt nadenken en je zou dus vragen om, brandweer, ambulance en politie. Doe rustig je verhaal en vertrouw op de training van de centralist aan de andere kant van de lijn  :P
It's me!


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2008, 16:24:50
Een verpleegkundig centralist heeft 't soms ook even drukker als bijv. een brandweer centralist omdat die naast de spoedmeldingen ook 't besteld vervoeren moeten regelen/verdelen, en in tegenstelling van de brandweer meestal hun voertuigen door de hele regio hebben rijden waarvan sommige al 'n patient aan boord hebben, en sommige misschien al bezig zijn met 'n andere rit, al dan niet met 'n lagere prioriteit, terwijl de brandweer centralist meestal al z'n voertuigen gewoon op de kazerne heeft staan en dus minder hoeft uit te zoeken voordat ie kan alarmeren.

Ik heb in't verleden ook wel 's een dagje meldkamer (waar alle 3 de diensten zitten) gedaan en tijdens 1 van de die dagen kwam er ook een VKOB binnen, en waar de brandweer centralist gelijk de benodige brandweervoertuigen kon sturen waren op dat moment alle 3 de mka centralisten bezig met 't aannemen met andere 112 meldingen, en toen de 1e klaar was met z'n gesprek moest die dus nog gaan uitzoeken waar 't incident was, welke ambulance's er in die omgeving waren, en welke van die ambulance ook daadwerkelijk beschikbaar waren voordat hij de rit aan 1 van de wagens kon geven.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2008, 19:38:38
Hmmm, toch vreemd, dat de centralist mij doorverbindt met de brandweer als er een ongeval met beknelling en gewonden is. Aan de ene kant realiseer ik mij dat ambulancepersoneel misschien niet veel kan doen als de brandweer niet ter plaatse is. Aan de andere kant vermoed ik dat bij relatief veel meldingen van ongeval met beknelling het ambulancepersoneel al bepaalde belangrijke handelingen kan verrichten (eventueel een mmt vragen) voordat de brandweer is gearriveerd.

Daar komt nog bij dat, met name op het platteland, althans in relatief weinig bewoonde gebieden, de ambulance vaak een langere aanrijtijd heeft dan de brandweer. Ook daarom lijkt het mij meer voor de hand te liggen eerst de ambulancedienst te waarschuwen.

Maar goed, het bovenstaande geldt alleen als de 112-centralist doorvraagt. Ik had begrepen dat de centralist alleen de vraag stelt  "wie wilt u spreken, brandweer, politie of ambulance?". Nu zullen veel mensen die vraag niet eens horen, en meteen roepen dat er een ongeluk is gebeurd - dan is doorvragen door de centralist uiteraard noodzakelijk. Maar, afhankelijk van mijn plaatselijke bekendheid (bijv.; is er een ambulancepost in de buurt? hoeveel gewonden zijn er?) zou ik waarschijnijk toch vragen om te worden doorverbonden met de ambunlancedienst.

Het maakt niet uit waar je om vraagt,als je maar duidelijk aangeeft dat het om een ongeval met beknelling gaat.Dan zorgt de CPA vanzelf dat wij als brandweer mee rijden,zelfs al bij een vermoedeliijke beknelling rijden we al mee.
Wat in 95% van de gevallen gebeurt is dat de brandweer eerder terplaatse is dan de ambulancedienst,simpel omdat de ambulance van verder moet komen.In die gevallen zullen wij de zorg van de gewonde op ons nemen,althans,daar hebben wij de gewondeverzorger voor.Die verleent eerste hulp aan het slachtoffer,en zal assistentie verlenen aan de ambulancedienst als zij terplaatse zijn ;)


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2008, 23:30:43
Ik heb vorige keer dat er hier in de buurt een ongeval was, gevraagd om de CPA, daar konden ze echter op basis van mijn melding *sumiere info* niet met zekerheid zeggen of er een ambulance nodig was, dus is door de CPA eerst de politie gestuurd, (info ggd), en de politie kwam toen wel met prio 1 (zwaailicht en sirene) ter plaatse, en later is (ter controle van de slachtoffers) nog de motor-ambu terplaatse gekomen, (waarschijnlijk prio 3 ofzo...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2008, 00:04:50
het  belangrijkste is de ''melding'' die gemaakt wordt, ik ben zelf EHBO'r (tegenwoordig heet dat EHV'r) en meld dit dan ook en ik geef aan aantal slachtoffers zodat de centralist kan inschatten hoeveel ambu's er nodig zijn en als ik dat al weet de toestand van de slachtoffers, anders bel ik later nog een keer, en vraag om de brandweer voor de beknelling.
wie het eerste komt is van minder belang voor de afzetting want dat kan elk hulpverleningsvoertuig (incidentmanagement) waarna politie of rijkswaterstaat of een andere brandweervoertuig dit over kan nemen.

ik heb al bij meerdere incidenten een melding gemaakt en als ik om een ambu vraag krijg ik die dan ook en komt politie altijd evengoed met eventueel meerdere auto's.
Nemo me impune lacessit


jabmarijnissen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2008, 21:17:45
is het niet zo dat alle centralisten op een meldkamer zitten,het heet toch GMK of vergis ik mij