Het valt mij nogal vaak op dat bij ongevallen waarbij sprake is van beknelling, er soms wel 3 minuten zit tussen het tijdstip waarop de ambulance en het tijdstip waarop de brandweer worden gewaarschuwd. Althans, dat concludeer ik uit wat ik zie op P2000-websites. Ik vind 3 minuten erg veel, en snap ook niet goed waarom het 'doormelden' soms zo lang moet duren. Met de nieuwe technieken zou zoiets toch binnen 1 minuut moeten lukken?
Maar goed, bij een ongeval met beknelling lijkt het mij van belang dat er zo snel mogelijk medische hulp ter plaatse komt. Nog voor de brandweer en de politie. Als ik een dergelijk ongeluk zou zien en de 112-centralist vraagt mij wie ik wil spreken, dan vraag ik om de ambulance (en meld dan uiteraard aan de ambulancedienst dat het een ongeluk met beknelling betreft, dus dat de komst van de brandweer ook noodzakelijk is). Zou ik tegen de 112-centralist zeggen dat ik de politie wil spreken of de brandweer (want: beknelling), dan duurt het immers langer voor de belangrijkste dienst - in dit geval de ambulance - wordt gewaarschuwd.
Nu had ik laatst een discussie met iemand die van mening is dat ik in dit soort situaties toch moet vragen om de politie. Die zou dan meteen de andere diensten waarschuwen. Hij dacht meer vanuit een automatisme: ongeluk? dan politie! Mijn tegenargument is dat de ambulance hier het meest belangrijk is (tenzij de auto in brand staat, met slachtoffers in het voertuig. Dan is de brandweer belangrijker), en dat die evengoed de andere diensten kan waarschuwen. Hoe denken de mensen van de praktijk hier eigenlijk over?