Wijziging optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Wijziging optische en geluidssignalen  (gelezen 10247 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2008, 08:40:15
Klopt staat ook in de nieuwe regeling.
1 oranje pit is verplicht
Dit om het aantal blauwe pitten bij een incident terug te dringen (incident management).


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2008, 13:29:53
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, dat zijn de oranje knipperlichten.

Ik had destijds begrepen dat elke blauwe dakset verplicht oranje lichten moet hebben.

Hoe zit dat nu precies?

dat komt niet duidelijk naar voren, ik ga er vanuit dat dit niet verplicht is, maar als het voertuig gebruikt wordt om af te zetten dan zal deze oranje moeten hebben en rondom zichtbaar, hoewel in strijd met het incident management omdat hier explciet wordt gesproken dat alleen aan de zijde waar het verkeer naderd (toerijdend op het incident of werkzaamheden) oranje gevoerd mag worden, dus beslist weer niet rondom.

op politie voertuigen zullen dus steeds meer de daksets verschijnen met zowel blauw als oranje en deze zullen dus aan de nieuwe regels moeten voldoen.

maar de nieuwe regels hebben nog veel meer complicaties, bijv. geluid zonder blauwlicht mag niet, dus als 1 van de 4 hoekflitsers stuk gaat moet automatisch het geluid uit gaan, of als de lamp van de zwaailamp stuk gaat (er zit ook nog een motortje in voor de draaibeweging) moet zit gecontroleerd zijn en de sirene uit zetten.
m.a.w. lampje stuk geen voorrangsvoertuig meer, zal je overkomen midden op het kruispunt met je politieautootje, brandweer-of ziekenauto, wanneer er dan een aanrijding ontstaat ben je gewoon weggebruiker.

ook moet alles nu voldoen aan de emc-eisen (kleine e voor de geluidsinstallatie) en ECE-65 (grote E wat zowel emc als ECE-65 wat inhoud lichtsterkte, flitsfrequentie en kleur voor de set signaal verlichting) en dit keurmerk wordt afgegeven door de rijksdienst wegverkeer na gekeurd te zijn door een door de europeesche overheid toegestaan keurings instituut, in nederland is dat bijv. de Kema die dit samen met het spaanse keuringsinstituut oplost.
Dit houdt in dat alle apperatuur eerst bij de bijv. kema moet zijn geweest en alles waar licht uitkomt ook nog even naar spanje moet.(op dit moment kan alleen in spanje het licht gecontroleerd worden)

maar er geld waarschijnlijk wel een overgangsregeling dus zal het nog jaren duren voor alles voor elkaar is.
Nemo me impune lacessit


passie

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 25 februari 2008, 11:37:02
De overgangsregeling is 5 jaar.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2008, 10:37:49
t wordt er weer lekker werkbaar op... ik weet zelf ook wel dat ik geen voorrangsvoertuig ben als ik alleen blauwe lampen voer... maar er zijn zat situaties te noemen waarbij het wel werkt dat je laat zien dat je haast hebt en dus ter verduidelijking alleen de blauwe lampen aanzet... maar goed... gezond boerenverstand is kennelijk erg schaars.... >:(

K word er gewoon een beetje moe van dat ALLES afgeregeld moet zijn omdat men zich wil indekken...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


ACKevin

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2008, 10:47:15
Op dit gebied heb ik liever de amerikaanse regeltjes.. gooi er zo'n hele kermistoestand op en we praten nergens meer over..


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2008, 10:54:23
precies en bij het minste of geringste gaat de boel aan zodat je nooit kunt ontkennen dat je niets gezien of gehoord hebt lol... is misschien wel wat overdreven maar soms word ik gewoon moe van het feit dat het allemaal zo verschrikkelijk moeilijk moet zijn... Zoals ik al zei... gezond boerenverstand zou wat meer de overhand moeten hebben maar goed... ik kan me er boos over maken maar dat maakt toch niets uit....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


ACKevin

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2008, 11:14:22
precies, wordt allemaal voor je beslist en je hebt het maar te slikken :P


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2008, 15:08:51
Misschien om dit topic samen te laten gaan met :

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11270.0.html


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2008, 00:40:30
Misschien om dit topic samen te laten gaan met :

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11270.0.html

lijkt me niet zo,n slim verhaal, bovenstaand is een zeer oude topic waar door de niewe regels veel is achterhaald.
Nemo me impune lacessit


guus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
  • Dit forum is het helemaal !
    • brandweergeldrop-mierlo.nl
Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2008, 00:42:36
Nu lees ik dat alle signaalverlichting eerst wordt gekeurd voor het wordt toegelaten in NL. Is het in deze correct dat nederland soepel is in het toelaten van verschillende kleuren blauw als signaalverlichting?

Ik heb eens gelezen over europees blauw (paarsblauw) en amerikaans blauw (groenblauw) en het feit dat men in bijv Duitsland alleen europees blauw accepteert. Dit zie je ook terug in de signaalverlichting van duitse merken zoals Hella, die alle blauwe verlichting in een meer paarsblauwe variant aanbieden.

Hoe zit dit precies, want ook aan kleuren blauw is er een ware willekeur in Nederland.

groetjes,
Guus