Wijziging optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Wijziging optische en geluidssignalen  (gelezen 10248 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #30 Gepost op: 13 maart 2008, 01:35:19
Nu lees ik dat alle signaalverlichting eerst wordt gekeurd voor het wordt toegelaten in NL. Is het in deze correct dat nederland soepel is in het toelaten van verschillende kleuren blauw als signaalverlichting?

Ik heb eens gelezen over europees blauw (paarsblauw) en amerikaans blauw (groenblauw) en het feit dat men in bijv Duitsland alleen europees blauw accepteert. Dit zie je ook terug in de signaalverlichting van duitse merken zoals Hella, die alle blauwe verlichting in een meer paarsblauwe variant aanbieden.

Hoe zit dit precies, want ook aan kleuren blauw is er een ware willekeur in Nederland.

groetjes,
Guus

de regelgeving geeft nu aan dat de kleur aan de ECE65 moet voldoen, hier staat heel duidelijk de blauwe kleur omschreven en is maar 1 kleur mogelijk.(binnen grenzen, maar deze zijn zeer nauw)
of dit de europeesche kleur is weet ik niet, lijkt mij wel heel logisch omdat ook duitsland aan de ECE65 moet worden voldaan.
dit is echter goed na te gaan, de leverantcier zal maar wat graag vermelden dat zijn produkt is toegelaten en het toegekende E-nummer vermelden.

nederland zal dus niet soepel zijn, zij zullen altijd om het keuringscertificaat vragen en het E-nummer.

een fabrikant zal zijn produkt ter keuring aan moeten bieden bij een daartoe bevoegde keuringsinstantie die vervolgens voor de fabrikant een toelatingsnummer moet aanvragen bij de lokale overheid.
in nederland mag bijv. de KEMA keuren en zullen zij indien goedgekeurd een toelatingsnummer aanvragen bij de Rijksdienst wegverkeer die in nederland de nummers uitgeeft.
wel is het zo dat als een produkt in een ander land is goedgekeurd en gecertificeert, dit in alle europeesche landen geldig is.
zo keurt in engeland het ''britisch standard institute''(BSI) deze voert net als de kema de z.g.n. EMC-test uit (kleine e), net als de KEMA en bijde laten vervolgens de E-test bij een spaans keurinstituut laten doen.

zowel de KEMA als het BSI (en waarschijnlijk meerdere keuringsinstituten) voeren alleen de EMC-test uit en laten de ECE65-test in spanje doen omdat dat dit spaanse instituut geinvesteerd heeft in een uitgebreide en vooral dure meetopstelling.
de EMC-test geeft de kleine ''e'' indien goedgekeurd welk vereist is om de grote ''E'' na keuring te kunnen verkrijgen.

andere apperatuur in de voertuigen zoals bijv. de sirene/versterker(indien elektronisch) moeten wel allemaal de kleine ''e'' hebben

hoop dat het duidelijk is anders licht ik het graag nog een keer toe.

kort samen gevat:
EMC: gaat over instraling waardoor het produkt gestoord kan worden, uitstraling waardoor andere produkten gestoord kunnen worden, en veiligheid, bijv. te heet brandgevaarlijk of brandwonden door aanraking, scherp waardoor je jezelf kan verwonden en nog een aantal andere aspecten.

ECE65: gaat over lichtkleur, hoeveelheid licht en de flits frequentie, dit geld voorlopig voor blauw en oranje.
Nemo me impune lacessit


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #31 Gepost op: 13 maart 2008, 22:20:45
Goeie uitleg, bedankt.

Met EMC eisen heb ik niet zulke goede ervaringen.

Is er kans op wederzijdse beinvloeding van de installatie versus GSM, C2000, GPS, hartmonitor en dergelijke?
Gelden voor de voorrangssets nog extra eisen?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #32 Gepost op: 13 maart 2008, 23:33:00
Goeie uitleg, bedankt.

Met EMC eisen heb ik niet zulke goede ervaringen.

Is er kans op wederzijdse beinvloeding van de installatie versus GSM, C2000, GPS, hartmonitor en dergelijke?
Gelden voor de voorrangssets nog extra eisen?

dat je geen goede ervaringen hebt met EMC kan ik mij helemaal invoelen, je hebt te maken met storing veroorzaken en storing die veroorzaakt wordt door andere produkten.

wat de nieuwe produkten aangaat blijven deze allen binnen de gestelde normen, mits goed gekeurd.
overigens kema-gekeurd wil niet altijd zeggen dat ze goed gekeurd zijn, de kema keurt ook af en de producenten maken daar ook wel eens misbruik van, kema-gekeurd, maar niet goed gekeurd, uiteraard zijn ze dan niet toegelaten en niet gecertificeerd dus vraag even naar het toelatingscertificaat.
voornamenlijk in de oudere produkten zit het probleem, er is in het verleden weinig gedaan aan ontstoring van de produkten waardoor bijv. een elektrice rolstoel/invalidewagen spontaan de verkeerde kant uit gaat en in het ergste geval de sloot in als iemand in de buurt bijv. een gsm gaat gebruiken.
dit is niet de schuld van de gsm, maar van de invalide wagen die niet aan de niet gestoord worden norm voldoet.

zo zie je vaak een bordje in bijv. ziekenhuizen hangen dat er geen gsm gebruikt mag worden, dit heeft echter niet alleen met storing veroorzaken te maken (de gsm voldoet immers aan de norm) maar o.a. met privacy o.a. het hinderlijke bellen.

in princiepe kan er geen interactie plaats vinden van de app. op de door jou genoemde produkten, alles zou aan de normen moeten voldoen anders zijn ze simpelweg niet toegestaan, je hebt het over produkten van de laatste jaren.

vlak echter niet uit wat bijv. een portofoon kan veroorzaken, storing is meestal elektromachnetische straling en daar produceert de portofoon nog al wat van.(anders kan hij niet zenden)
echte testen hebben we hier niet goed mee kunnen doen, we mogen er immers niet mee spelen, hoewel we wat bescheiden testen hebben uit gevoerd, mijn dochter is hulpcentralist en kan dus beroepshalve de porto even te hand nemen zonder dat we daar problemen mee krijgen, gewoon een portotest. ;)

als laatste, er gelden zware eisen voor de voorrangssets, heeft me in het begin nog wel eens grijze haren bezorgt, maar er zijn bij het ontwerpen een aantal spelregels die in acht moeten worden genomen.
gelukkig zijn er al verschillende produkten toegelaten waar ik mijn best op heb gedaan.
Nemo me impune lacessit


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #33 Gepost op: 15 maart 2008, 23:52:18
Bedantk voor je uitgebreide reactie.
En ik heb nog een aardige anekdote.

Van onze set ging eens iets stuk en vervolgens ging het ding niet meer uit.
Dat was toch tamelijk vervelend.
Bij de amsterdamse leverancier van deze amerikaanse set, zei men doodleuk dat het aan onze aarding van de set lag.
Daarop heb ik duidkelijk gemaakt dat ik het acceptabel vind als het ding dan stuk gaat maar het niet acceptabel vind als ie alleen via de accupool is uit tezetten...
Ook voor de mobilofoons maakt het uit of het stuk gaat of door constant zenden het net plat legt.
Na mijn uitleg was men echter geheel akkoord en is een en ander vervolgens kosteloos hersteld.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!